نسخه چاپی

20 نكته‌ای كه باید فردا برای رای دادن رعایت كنید

نما _ 1-به ياد داشته باشيم که نمايندگان ما در هر يک از اين مجالس در سالهاي آتي براي سرنوشت ما و تمام جمعيت ايران تصميم گيري خواهند کرد. مثلا يک نماينده در حوزه انتخابيه تهران هم براي 12 ميليون جمعيت تهراني و هم براي 80 ميليون ايراني تصميم گيري خواهد کرد. هرچه سبد راي يک نماينده پر تر باشد، يعني با پشتوانه راي بيشتري وارد مجلس شده است. از اين رو نه تنها در تصميم خود براي ارائه راي مصمم باشيدف بلکه ديگران را هم براي حضور در شعب اخذ راي تشويق کنيد. تا نمايندگاني با پايگاه اجتماعي بيشتر وارد مجلس شوند.

2-همراه داشتن شناسنامه براي ارائه راي الزامي است. از اين رو از هم اکنون شناسنامه هاي خود را در دسترس قرار دهيد.

3-اگرچه در دست داشتن کارت ملي الزامي نيست اما نوشتن کد ملي روي برگ اخذ راي الزامي است. از اين رو کد ملي خود را به همراه داشته باشيد.

4- خودکار به همراه داشته باشيد و به اميد اينکه از ديگران خودکار خواهيد گرفت، نمانيد.

5- نامزدهاي مد نظرتان را از منابع معتبر انتخاب کنيد. از آنجا که ممکن است برخي ليست هاي انتخاباتي و يا تراکت هاي تبليغاتي، جعلي باشند، اسامي نامزدها و کد هاي انتخابيه شان را با منبع معتبري مثل پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور، مطابقت دهيد.

6- به همراه داشتن اقلام تبليغاتي در روز اخذ راي ممنوع است. براي همين منظور اسامي نامزدهايي که مي خواهيد به آنها راي دهيد را شخصا به همراه داشته باشيد.

7- اسامي نامزدهاي منتخبتان و يا ليست هاي انتخاباتي مورد نظرتان را در تلفن همراه خود ذخيره کرده و يا پرينت گرفته يا روي برگه هايي به همراه داشته باشيد.

8- کدهاي انتخاباتي نامزدهاي منتخب خود را به همراه داشته باشيد.

9-به تمامي نکات برگه هاي اخذ راي دقت داشته باشيد. با دقت کد ملي خود، اسامي نامزدها و کدهاي انتخاباتي آنها را يادداشت کنيد.

10- خوش خط اسامي را بنويسيد که آرايتان خوانا باشد و به سبد آراي باطله اضافه نشود.

11- بکوشيد هيچ خط خوردگي در نوشتن اسامي نامزدهاي منتخبتان نداشته باشيد که مبادا آراي شما باطل شود.

12- بکوشيد براي تمام کرسي هاي نمايندگي در حوزه انتخابيه خود، نماينده اي برگزينيد. مثلا در تهران هم براي 30 کرسي مجلس شوراي اسلامي و هم براي 16 کرسي مجلس خبرگان رهبري، نماينده انتخاب کنيد. به اين ترتيب هيچ جاي خالي اي در برگ رايتان باقي نخواهد ماند.

13- اگر به هر دليلي، نمي خواهيد براي تمامي کرسي ها در هر دو مجلس، نامزدي را برگزينيد، هيچ جاي خالي اي در برگ راي خود باقي نگذاريد و رديف ها را با خط ممتدي، پر کنيد. به اين ترتيب جاي هيچ شبهه اي باقي نخواهيد گذاشت.

14- از امروز حوزه هاي انتخابيه نزديک خود را شناسايي کنيد تا فردا در کمترين فرصت بتوانيد به آنجا مراجعه کنيد.

15- هنگامي که برگ راي را به صندوق هاي مي اندازيد، از حضور ناظران انتخاباتي مطمئن شويد و با دقت برگ راي خود رابه صندوق بياندازيد. مطمئن شويد که برگ راي داخل صندوق افتاده است و حتي گوشه اي از آن بيرون نمانده باشد.

16- از آنجا که راي دادن براي دو انتخابات، امر زمان بري است، بکوشيد در ساعات اوليه اخذ راي در حوزه هاي انتخابيه حاضر شويد. اگرچه در تمامي ادوار گذشته، ساعات راي گيري بعضا تمديد شده است، اما به جاي آنکه به اميد حضور در ساعات پاياني بمانيد، زودتر در محل حاضر شويد تا مبادا تجمع و کثرت حضور راي دهندگان در ساعات پاياني روز، مانع از تمرکز شما شود.

17- اگر قصد سفر داريد، حوزه هاي انتخابيه بين مسير را بيابيد و به ياد داشته باشيد که در هر حوزه انتخابيه اي فقط به نامزدهاي همان حوزه مي توانيد راي دهيد. از اين رو اگر مي خواهيد نمايندگان شهر خودتان را انتخاب کنيد، از سفر رفتن بپرهيزيد.

18- مراقب افرادي که قوانين تبليغات انتخاباتي را زير پا گذاشته و در روز راي گيري، اقدام به توزيع برخي ليست هاي انتخاباتي مي کنند باشيد. حتما اين موارد را به ناظرين صندوق هاي راي اطلاع داده و مانع از تاثير گذاري آنان بر راي ديگران شويد.

19- خودتان برگه رايتان را پر کنيد و به هيچ کس براي اين منظور اعتماد نکنيد.

20- اگر در خانواده و يا نزديکان خود، فرد بيسواد يا کم سوادي داريد، او را همراهي کنيد تا افراد سودجو از اين موضوع به نفع مقاصد خودشان بهره برداري نکنند.

۱۳۹۴/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...