نسخه چاپی

اعترافات تكان دهنده پناهجویان افغان

پناهجویان افغان كه به تازگی از آلمان به افغانستان بازگشته اند، می گویند كه ماموران پلیس آلمان آنان را هنگام بازرسی كاملا برهنه كرده اند و در قبال برخی درخواست پناهجویان گاز اشك آور به سوی آنان پرتاب كرده اند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این پناهجویان به شبکه خبری «طلوع نیوز» افغانستان گفتند که ماموران مرزی آلمان، پناهجویان را هنگام بازرسی کاملا برهنه کردند و بی احترامی آنان به پناهجویان افغان، غیرقابل تصور است.

نخستین هواپیمای حامل پناهجویان افغان که در آلمان بسر می بردند، عصر دیروز با ۱۲۵ تن در فرودگاه کابل به زمین نشست. آنگلا مرکل صدر اعظم اتریش پیشتر گفته بود که آلمان ویزای اقامت به پناهجویان افغان نخواهد داد، زیرا اگر یک منطقه افغانستان ناامن است، مناطق دیگر این کشور از امنیت برخوردار بوده و آنان می توانند به مناطق امن پناه ببرند.

یک پناهجو گفت که به ماموران مرزی آلمان گفته که او مسلمان است و بر اساس اعتقادات خود نمی تواند در حضور دیگران برهنه شود، اما آنان با زور وی را وادار کرده اند تا برهنه شود و گفتند که ممکن است شما همراه خود سلاح یا مواد منفجره در قسمتی از بدن خود جاسازی کرده باشید.

«الیاس عزیزی» افزود که ماموران مرزی آلمان یک روز برای خاموش کردن صدای اعتراض پناهجویان، گاز اشک آور به سوی آنان پرتاب کردند و بر اثر پرتاب آن یک زن که نوزادی سه ماهه را در بغل داشت، روی کودک سه ماهه اش به زمین خورد و نوزاد سه ماهه نیز جان سپرد.

این پناهجو گفت که جابه جایی پناهجویان با پای پیاده موجب سقط جنین یک زن جوان شد. وی گفت که آلمانی ها در ابتدا حتی حاضر نبودند این زن را معاینه کنند و این زن مدتی درد می کشید و به همان صورت رها شده بود و از هر کسی تقاضا می کردیم که به وضعیت این زن رسیدگی شود، پاسخ می داند که به ما مربوط نمی شود و سرانجام پس از گذشت چند ساعت، وقتی پزشک بر سر بالین او آمد که دیر شده بود.

یکی دیگر از پناهجویان که خود را «خلیل» معرفی کرد، گفت که این جا نه کار داریم و نه خانه. به ما گفته اند که پس از بازگشت، امکانات ابتدایی زندگی را در اختیار ما قرار می دهند، اما هیچ کاری برای ما انجام نداده اند و مجبوریم به کشور دیگری برویم.
پناهجوبان افغان از دولت افغانستان خواسته اند تا نسبت به برخوردهای غیر انسانی ماموران آلمان، واکنش نشان دهد تا این موارد برای پناهجویان دیگر تکرار نشود.

مقام های بلندپایه اروپایی در هفته های گذشته به کابل سفر کردند و از حکومت افغانستان خواستند که مانع مهاجرت پناهجویان به کشورهای اروپایی شود.

برخی از منابع افغان از توافق پنهانی افغانستان با اروپا بر سر بازگرداندن اجباری پناهندگان افغان خبر دادند، اما ریاست جمهوری افغانستان رسما این گزارش ها را رد کرد و گفت که کابل هیچ قرارداد پنهانی با کشورهای اروپایی برای بازگرداندن پناهندگان نداشته است.

۱۳۹۴/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...