نسخه چاپی

شیخ 200 تانك را برای چه می خواهد

رسانه های آلمانی از طرح فروش سلاح به قطر به دلیل حمایت این كشور از افراطی گری و صادر كردن آن به دیگر مناطق دنیا، انتقاد كردند.


به گزارش نما به نقل از العالم، پس از انتشار خبری از سوی هفته نامه آلمانی "اشپیگل" مبنی بر تصمیم آلمان برای فروش 200 تانک "لئوپارد 2" به قطر، و مخالفت نکردن دولت و وزارت اقتصاد با این قرارداد 2میلیارد دلاری، رسانه های آلمانی حمله سنگینی را علیه دولت به دلیل فروش سلاح به این کشور که از حامیان و صادرکنندگان تفکرات افراطی است، آغاز کردند.

اشپیگل تأکید کرد، چانه زنی ها برای بستن این قرارداد فروش سلاح اخیرا آغاز شده، به صورتی که هیأتی از شرکت آلمانی تولید کننده صنایع نظامی به دوحه سفر کرده و با مسئولان این کشور گفت و گو کرده است.

اشپیگل خاطرنشان کرد: "قطر به دلیل صادرات گسترده گاز به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل شده، و اکنون در حال کمک تسلیحاتی به مخالفان در سوریه است".

فروش سلاح به امیرنشین وهابی

روزنامه "لندزایتونگ" این قرارداد را بسیار بد توصیف کرد و نوشت: "این قرارداد با یک امیر نشین به شدت محافظه کار و وهابی صورت می گیرد .. فروش تانک به قطر و عربستان به معنای آن است که آلمان درحال کمک به کشورهایی است که به دنیا سلفیت صادر می کنند".

شیخ 200 تانک لئوپارد را برای چه می خواهد

در این میان شدیدترین حمله علیه قطر از سوی روزنامه "اکسپرس" مطرح شد؛ این روزنامه این سئوال را مطرح کرد که "این شیخ 200 تانک لئوپارد 2 را برای چه می خواهد؟ .. آیا حمد بن خلیفه قصد دارد با این تانکها به جنگ مردم خودش برود؟ به ویژه آنکه اکنون انقلابها در کشورهای عربی بسیاری از دولتها و دیکتاتوریها را سرنگون کرده است".

این روزنامه با اشاره به هم پیمان بودن قطر با آمریکا، ادامه داد: "امیر قطر به صورت گسترده از مخالفان سوریه حمایت تسلیحاتی می کند.. بنابراین دراینجا این سئوال مطرح می شود که آیا امیر قطر به دنبال حمایت از شورشیان در دیگر کشورها با تسلیحات آلمانی است؟".

روزنامه "فایننشال تایمز دویچلند" نیز با اشاره به اطلاعات اختصاصی خود در این زمینه، تأکید کرد که این اطلاعات نشان می دهد دولت آلمان قصد دارد موانع فروش سلاح به خارج را کم کند .. و کشورهای عضو شورای همکاری در منطقه خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان، از این مسأله بسیار استفاده خواهند کرد.

این روزنامه افزود: "قطر همچنین مشغول خرید سامانه موشکی میدس است .. این سامانه در آلمان با همکاری آمریکا و ایتالیا ساخته می شود".

قطر سال قبل با آلمان و ایتالیا مذاکراتی را انجام داده است تا در برنامه سامانه موشکی میانبرد "میدس" مشارکت کند.

با این حال، روزنامه "نیو اوسنابروخر زایتونگ" در موضعی متفاوت تأکید کرد: "صادرات سلاح به قطر و عربستان سعودی مسأله خوبی است .. زیرا این دو کشور با وجود آنکه دیکتاتوری هستند با غرب همپیمانند، به همین دلیل حمایت از این رژیم ها ضد ایران خوب است".

۱۳۹۱/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...