نسخه چاپی

وظیفه سنگین مجلس دهم

دكتر یدالله جوانی

ملت ايران با پشت سر گذاشتن يك جمعه پركار، برگ زرين ديگري بر افتخارات خود افزود و روز هفتم اسفندماه را به روز شكوه و تجلي مردم‌سالاري ديني تبديل نمود. مشاركت بيش از 60درصد واجدين شرايط براي رأي دادن در انتخابات، نشان از وحدت، انسجام، شور و نشاط ملي و پيوند ناگسستني مردم با نظام اسلامي دارد. نظام اسلامي با برخورداري از چنين پشتوانه مردمي، با سرعت مسير پيشرفت و قرارگرفتن بر قله‌هاي عزت و افتخار را مي‌تواند طي كند. مسيري كه طي 37 سال گذشته پيموده شد و نتيجه آن پيشرفت‌هاي گوناگون در حوزه‌هاي مختلف و تبديل شدن جمهوري اسلامي به قدرت اول منطقه راهبردي غرب آسيا شد؛ به بركت همين پشتوانه‌هاي مردمي بود و بر همين اساس با تكيه بر همين مردم هميشه در صحنه و خالق حماسه‌هاي ماندگار و زيبا، جمهوري اسلامي مي‌تواند با شتاب بخشيدن به سرعت پيشرفت‌هاي خود و ساختن ايران، تبديل به يك قدرت مؤثر و تعيين‌كننده بين‌المللي باشد.
براي نيل به اين هدف راهبردي يعني «پيشرفت كشور»، مجلس شوراي اسلامي دوره دهم كه نمايندگان آن اكثراً مشخص شده و مابقي در مرحله دوم انتخابات در ابتداي سال 95 مشخص خواهند شد، وظيفه سنگيني بر عهده دارد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در پيام سپاسگزاري از مردم و مسئولان براي نمايش چهره درخشان و پراقتدار نظام مبتني بر مردم‌سالاري ديني به جهانيان در روز هفتم اسفندماه، نقشه راه مجلس دهم را ترسيم نمودند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين پيام از «پيشرفت كشور»، به عنوان يك هدف اساسي ياد كرده، لوازم و الزامات رسيدن به اين هدف اساسي را برشمردند. سرفصل‌هاي اين لوازم و نقشه راه كه به نوعي نقشه راه براي تمامي كارگزاران نظام محسوب مي‌شود، ‌عبارت است از:
1 ـ خدمت صادقانه:‌ خدمت به مردم اگر صادقانه باشد، يك عبادت محسوب مي‌شود. عبادتي كه بعد از ايمان به خدا و پرستش آن يگانه بي‌همتا، نزد پروردگار اجري عظيم و پاداشي بزرگ دارد. مردم با مسئولان و كارگزاران نظام صادقانه رفتار مي‌كنند و اين حضور و مشاركت گسترده آنان در انتخابات كه در واقع، لبيك عمومي به فراخوان نظام به حساب مي‌آيد، از روي صدق و صفا بود. بر همين اساس مسئولان و خصوصاً منتخبين ملت در هفتم اسفندماه بايد از اين ملت به صورت شايسته تشكر نمايند. مقام معظم رهبري اين تشكر را در خدمت صادقانه به مردم، كشور و نظام مي‌دانند. «به مسئولان كشور چه انتخاب شوندگان براي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرايي در قواي ديگر و چه مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، يادآور مي‌شوم كه سپاسگزاري شايسته را در خدمت صادقانه به مردم، كشور و نظام اسلامي محقق سازند.»
2 ـ ساده‌زيستي: مسئول در نظام جمهوري اسلامي بايد ساده‌زيست باشد. زندگي اشرافي و گرفتار شدن در مسير تجملات، آفت بزرگي براي مسئولان به حساب مي‌آيد. كساني كه به عنوان منتخب ملت، به مجالس شوراي اسلامي و خبرگان راه يافته‌اند، بايد بدانند كه رمز و راز خير دنيا و آخرت آنان، در ساده‌زيستي و دوري از اشرافيت و تجملات دنيايي است. مجلسي مي‌تواند به تحقق اهداف والاي انقلاب اسلامي و از جمله پيشرفت كشور كمك نمايد كه نمايندگان آن ساده‌زيست باشند. رهبر معظم انقلاب اسلامي چندي قبل در ديدار مردم نجف‌آباد فرمودند: «اگر مجلسي مرعوب غرب و امريكا باشد، به دنبال اشرافيت باشد، كشور را بدبخت خواهد كرد.» بنابراين نمايندگان منتخب، بايد بدانند صف ساده‌زيستي براي آنان، شرط موفقيت مجلس دهم براي حل مشكلات و سرعت بخشيدن به مشاركت در پيشرفت كشور است.
3 ـ پاك‌دستي: از نيازهاي ضروري امروزي جامعه اسلامي، يك مبارزه معقول، قانوني و قاطع با فساد در تمامي زمينه‌ها مي‌باشد. واقعيت تلخ آن است كه در سال‌هاي پاياني دهه چهارم انقلاب اسلامي، همچنان در حال درجا زدن در مرحله سوم انقلاب اسلامي هستيم. بايد براي نيل به مرحله نهايي و تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي يعني همان تمدن‌سازي اسلامي و رسيدن به حيات طيبه، از مرحله دولت‌سازي اسلامي (مرحله سوم) عبور كنيم. داشتن مسئولان پاكدست براي مبارزه جدي با فساد، از لوازم دولت‌سازي اسلامي است. اميد است كه مجلس دهم، بتواند در كارنامه خود، افتخار مبارزه جدي با فساد در كشور را به ثبت برساند. مجلس دهم و نمايندگان اين مجلس، موقعي مي‌توانند در مبارزه با فساد به صورت جدي عمل نمايند كه خود، پاكدست باشند.
4 ـ حضور پيوسته در جايگاه مسئوليت:‌ كرسي مجلس امانتي چهارساله از سوي مردم به موكلين خود مي‌باشد. نمايندگان مجلس بايد اين فرصت چهارساله را براي عمل بر مبناي صلاحيت‌ها و اختيارات و وظايف قانوني خود مغتنم شمرند. نمايندگاني در اين امر موفق خواهند شد كه در جايگاه مسئوليتي خود، حضوري پيوسته داشته باشند.
5 ـ ترجيح منافع ملي بر منافع شخصي و جناحي:‌ رويكردهاي منفعت‌طلبانه شخصي، باندي و جناحي، از آفات خسارتبار برخي از مسئولان كشور در سطوح مختلف طي سال‌هاي گذشته بوده است، نمايندگان مجلس در حال شكل‌گيري دهم بايد به اين مهم توجه داشته باشند كه نماينده مردمي هستند كه به آنان رأي داده‌اند. اين نمايندگان بايد خود را بدهكار و مديون مردم بدانند. نماينده از هر حوزه‌اي كه انتخاب شده باشد، نماينده ملت ايران محسوب مي‌شود و بايد از حقوق ملت و منافع ملي دفاع كند. لازمه موفقيت در دفاع از حقوق مردم، ترجيح منافع ملي بر منافع و خواسته‌هاي شخصي و جناحي است. نماينده‌اي كه خود را مديون حزب و جناح خود بداند و در هر موضوعي احساس وامداري به ديگران داشته باشد، هرگز نمي‌تواند مدافع حقوق ملت باشد.
6- ايستادگي شجاعانه در برابر مداخلات بيگانه:‌ نمايندگان مجلس شكل گرفته در دوره پسابرجام، بايد بدانند كه دشمن براي آنان دام گسترانده و به نوعي به دنبال نفوذ و تأثيرگذاري بر كانون‌هاي تصميم‌گير در كشور است. نمايندگان مجلس با هر نوع گرايش و سليقه سياسي بايد در مقابل مداخلات بيگانه و خصوصاً كشورهاي غربي، ايستادگي شجاعانه‌اي داشته باشند و در اين مسير هرگز مرعوب تهديدات دشمن نشوند.
7- واكنش انقلابي به بدخواهان و خائنان:‌ ملت، كشور، نظام و انقلاب اسلامي بدخواهان و خائناني دارند كه هر لحظه در پي فرصت براي ضربه زدن مي‌باشند. نمايندگان مجلس بايد نسبت به اين جماعت بدخواهان و خائنان واكنش‌هاي انقلابي به هنگام داشته باشند.
8- منش جهادي در انديشه و عمل:‌ در شرايط كنوني كشور و انقلاب، پيشرفت كشور با توجه به توطئه‌ها و نقشه‌هاي دشمنان، جز با كار جهادي و تفكر جهادي مسئولان ممكن نيست. مجلس دهم بايد در انديشه و عمل پرچمدار منش جهادي باشد. حماسه‌هاي بزرگ در حوزه‌هاي گوناگون كشور از قبيل اقتصادي، علمي، فناوري و فرهنگي در پرتو تفكر و عمل جهادي حاصل خواهد شد. مردمي كه خالق حماسه‌هاي بزرگ همانند حماسه انتخابات هفتم اسفند هستند از مسئولان و منتخبان خود، انتظار حماسه‌آفريني براي حل مشكلات كشور و پيشرفت ايران دارند. مجلسي مي‌تواند حماسه‌آفرين باشد كه نمايندگان آن خالصانه براي خدا و در راه خدمت به خلق خدا گام بردارند.
9- صيانت از استقلال و عزت ملي:‌ از توصيه‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري به مسئولان و خصوصاً نمايندگان منتخب مردم براي مجلس دهم، صيانت از استقلال و عزت ملي است. اكنون مردم چشم‌انتظار حل مسائل اقتصادي و مشكلات معيشتي خود مي‌باشند. مسائل اقتصادي اولويت اول كشور است، اما نكته مهم اين است كه مسئولان براي پيشرفت كشور و حل معيشت مردم، بايد مراقب باشند چوب حراج بر استقلال و عزت ملي زده نشود. غرب اكنون طمع كرده و تصور مي‌كند كه براي نفوذ در ايران فرصتي يافته است. بنابراين نمايندگان و ديگر مسئولان كشور، اين بخش از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي را بايد جدي بگيرند: «پيشرفت صوري و منهاي استقلال و عزت ملي پذيرفته نيست، پيشرفت به معني حل شدن در هاضمه استكبار جهاني نيست و حفظ عزت و هويت ملي جز با پيشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دست يافتني نيست. مجلس آينده درباره اين سرفصل‌هاي مهم وظايف سنگيني بر عهده خواهد داشت و اميد است كه نصاب پاسخگويي در برابر خدا و مردم را در آن مشاهده كنند.»

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...