نسخه چاپی

پرونده ویژه مراسم اسكار 2016

هشتاد و هشتمین مراسم اهدای جوایز اسكار دیشب در لس انجلس برگزار شد.

مراسمی که امسال به شدت تحت تأثیر اتهامات و بحث های نژادپرستی مطرح شده درمورد داوران آکادمی بود، و با مجریگری کریس راک که اتفاقاً خودش هم سیاه پوست است، به سبک و سیاقی متفاوت تر نسبت به سال های گذشته برگزار شد.

در این مقاله سعی می کنیم شما رو کمی در جریان حاشیه های این مراسم قرار بدهیم و بررسی کوتاهی روی سوژه های خاص مراسم امسال، نکات کمتر به چشم آمده، نامزدها و برندگان داشته باشیم.

با تک شات همراه باشید.


کریس راک: ناجی اسکار؟
درحالی که چند سالی بود که مراسم اسکار داشت کم کم رو به خشکی و حوصله سر بر بودن می رفت؛ مخصوصاً سال پیش که نیل پاتریک هریس مجری مراسم بود و تمامی اهالی سینما و آکادمی اعلام کردن که انتخاب اشتباهی بوده و اجرای ضعیفی رو شاهد بودن، امسال قبل از اعلام نامزدهای اسکار، کریس راک برای مجری گری مراسم انتخاب شد.


مونولوگ ابتدایی این مجری در آغاز برنامه، به قدری با کنترل بالا و شوخی های جذاب و منطقی و لطیف همراه بود که حاضرین در سالن، امسال مجبور نبودن زورکی لبخند بزنن، بلکه واقعاً می خندیدن.



کریس راک



معمولاً روال کار به این صورت بود که مجری برنامه بعد از اجرای مونولوگ، بطور عمده از کل برنامه اسکار حذف و ناپدید می شد، اما امسال کریس راک حضور زیادی در کل برنامه داشت که البته کاملاً هم حساب شده و قابل درک بود.
در خلال برنامه هم چند بچه سیاه پوست به رهبری همین آقای کریس راک به وسط جمعیت هدایت شدن تا بتونن برای خیریه، از حاضرین در سالن پول جمع کنن. کمی بعد تر اعلام شد که حدود 63 هزار دلار در همین چند دقیقه جمع شده.



معضلی به نام نژادپرستی



نژادپرستی

دو سال پیاپی، 20 نامزد سفید پوست برای نامزدهای بخش بازیگری؟ از همه جالب تر اینکه امسال در کل نامزدها،حتی در بخش های فنی هم حتی یک نامزد غیر سفیدپوست هم دیده نمیشد. همین نکته باعث شد که امسال حسابی سر و صدای همه در بیاد و جامعه سیاه پوستان هم اعتراضات زیادی بکنن و حتی بعضی از بازیگران مثل خانواده ویل اسمیت این مراسم رو به کل تحریم کردن.


تنها نکته ای که باعث میشد آکادمی بتونه کمی نفس راحت بکشه، این بود که مجری انتخابی خودش سیاه پوست بود. کریس راک از ابتدای برنامه هم حسابی با این قضیه شوخی کرد و سعی داشت توی حرفاش با طعنه و کنایه به همه سیاه پوست ها بفهمونه که رنگ پوست باعث انتخاب نشدن شما نمیشه، بلکه فعالیت های شما ممکنه دلیل این قضیه باشه.



دوست داشتنی های خاطره انگیز روی صحنه



اسکار

امسال با تغییر چند تن از تهیه کنندگان مراسم، ایده های جدیدی وارد این برنامه شد. بعنوان مثال برای تقدیم جوایز و معرفی نامزدهای بخش انیمیشن ها، کاراکتر های محبوب دنیای انیمیشن ها یعنی وودی و باز، مینیون ها و همچنین BB-8، R2-D2 و C-3PO از کاراکترهای دوست داشتنی جنگ ستارگان روی صحنه اومدن و نماهای جدید و جالبی رو به تماشاچیان ارائه دادن.


درضمن همونطور که پیش بینی میشد، انیمیشن بی نظیر Inside Out برنده جایزه بهترین انیمیشن سال شد.

از دیگر تغییرات کلی مراسم امسال میشه به بهبود فیلمبرداری در نماهای کلوزشات از ارائه دهندگان اشاره کرد. البته عمده ترین تغییر مراسم امسال که نقدهای مثبت و منفی و متناقض زیادی هم دریافت کرد، زیرنویس هایی بود که در خلال برنامه و بعد از اعلام برنده هر بخش روی تصویر پخش میشد. در کمال تعجب متن این زیرنویس، چیزی نبود جز بخش زیادی از تشکرهایی که آن نامزد قبل از برنامه به آکادمی تحویل می داده تا در صورت برنده شدن، آن را برایش نمایش دهند. این کار باعث میشد تا سخنرانی های برندگان بسیار کوتاهتر و مختصرتر شود. اما این موضوع که این اتفاق فقط برای جوایز غیر اصلی رخ می داد، چندان قابل تقدیر نبود. بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتن که بردن جایزه اسکار در زندگی هر فردی ممکنه بهترین اتفاق زندگیش باشه و نباید این لحظه رو از اون فرد بگیریم و لذتش رو براش کمتر کنیم.



مکس دیوانه، کی فکرشو می کرد؟



مکس دیوانه

مکس دیوانه که امسال بعنوان یکی از تنها ترین فیلم های گیشه ای در این مراسم حضور داشت و نامزدی های زیادی هم کسب کرده بود، بطور عجیبی موفق شد 6 جایزه اسکار رو از آن خودش بکنه؛ یعنی بیشتر از هر فیلم دیگری. این فیلم موفق شد اکثر جوایز بخش های فنی رو درو کنه و بعد از فیلم آواتار، بعنوان موفق ترین فیلم گیشه ای در اسکار شناخته بشه.


جایزه بهترین تدوین، جایزه ای بود که شاید کمتر کسی روی برنده شدن مکس دیوانه حساب می کرد ، ولی این جایزه تبدیل به مهمترین و ارزشمندترین جایزه ای شد که این فیلم دیشب کسب کرد.


وقتی 6-7 ماه پیش این فیلم در یک فصل کاملاً غیرجشنواره ای برای دنیای سینما منتشر شد و همه اونو تماشا کردن، شاید کمتر کسی فکرشو می کرد که بتونه به عنوان موفق ترین فیلم امسال در جشنواره ها از لحاظ تعداد جوایز لقب بگیره.



بهترین فیلم؛ کم و بیش منطقی



اسکار

انتخاب فیلم "اسپات لایت" بعنوان بهترین فیلم سال از نظر منتقدان و سینمادوست هایی که کمی حرفه ای تر این صنعت رو دنبال می کنن، تقریباً قابل پیش بینی بود و انتخابی به حق محسوب میشد. اما به هر حال از اونجایی که در مراسم پیش از اسکار مثل گلدن گلوب و... "The Revenant" امسال خیلی از جوایز رو درو کرده بود و دل طرفدارای لئوناردو رو هم گرم کرده بود، کم نبودند کسایی که از شنیدن نام "اسپت لایت" بعنوان بهترین فیلم جا خوردن.


به هر حال آکادمی همونطور که همیشه اهداف و جهت گیری های سیاسی داشته، جهت گیری های فرهنگی هم داشته. این فیلم باید بیش از این در سراسر جهان دیده بشه تا جهانیان از موضوع اون آگاه بشن و درس های فرهنگی زیادی از این فیلم یاد بگیرن.



لئوناردو و اسکار؛ پایان حسرت 12 ساله



دی کاپریو

بخاطر محبوبیت فوق العاده لئوناردو دی کاپریو، حاشیه ها و مسائلی که سالیان سال برای او پیش اومد باعث شد تا نتونه از سال 2005 که برای اولین بار نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد شده بود، تا الان این جایزه رو کسب کنه، خیلی از تماشاچیان و سینمادوست ها کل مراسم رو به عشق این لحظه تماشا کردن تا اسم لئوناردو خونده بشه و بالاخره این تندیس طلایی رو دستش بگیره.


دیگه مطمئناً کسی برات جوک نمی سازه. کسی از نادیده گرفته شدن هنر بازیگریت حرص نمی خوره. هر سال بهتر و بهتر شدی و توی فیلم های سخت تری بازی کردی. انگار دهنت هم حتی یه ذره کج شده!! ولی دست مریزاد
البته خیلیا هم انقدر مطمئن بودن که لئوناردو این جایزه رو می بره که فقط منتظر بودن ببینن بعد از این همه سال، لئو چه سخنرانی ای می کنه و بعد از گرفتن جایزه، چه عکس العملی از خودش نشون میده. ولی ایشون بدون هیچ عکس العمل غیر معمول، سخنرانی فوق العاده ای هم داشت و هیچ اشاره ای به این حواشی نکرد. فقط از اساتید خودش، مخصوصاً مارتین اسکورسیزی تشکر کرد و حرف های تأثیرگذاری هم درمورد تغییر وضعیت جوّی زمین زد و از همه دولت ها درخواست کرد که این بحران رو جدی بگیرن.

خانم کیت وینسلت، هم بازی لئوناردو در فیلم تایتانیک و جاده انقلابی هم بعد از دیدن صحنه برنده شدن لئوناردو، حسابی اشک شوق ریخت.

دیدن این عکس هم خالی از لطف نیست. تصویری از کیت و لئوناردو در کنار هم. اولی متعلق به سال 1998 و اولین باری که این دو رو فرش قرمز مراسم اسکار اومدن و دومی فرش قرمز اسکار همین امسال.

دی کاپریو
ممنون که در این مقاله تا انتها همراهمون بودین. سعی کردیم بیشتر نکات کلیدی و مهم رو بازگو کنیم و امیدواریم مورد نظرتون بوده باشه.

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...