نسخه چاپی

وزیر نیرو:

نیروگاه بخاری برای مهار بی‌آبی ساخته می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های انرژی كشور از ساخت نیروگاه های بخاری به‌عنوان راهكار مقابله با خشكسالی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ ‌حمید چیت چیان در همایش پیوند آب و انرژی با بیان اینکه برای تامین آب و امنیت غذایی باید در سیاست‌های انرژی تجدیدنظر کنیم، گفت: تولید انرژی یکی از عوامل انسانی است که در انتشار گاز گلخانه‌ای بسیار موثر است که عواقبی مانند خشکسالی و سیلاب‌های مخرب را به همراه دارد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه این دو عامل نظم آبی جهان را به هم زده و امنیت غذایی را تهدید می‌کند، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های برق آبی با توجه به سد های ساخته شده حدود ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی برق آبی وجو دارد که هم اکنون ۱۱ هزار و ۳۵۴ مگاوات آن ساخته شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به ساخت سدهای بزرگ و کارآمد در کشور، اظهار داشت:‌ این سدها ظرفیت‌های بزرگ ذخیره آب، کنترل سیلاب، ‌ تولید برق در اوج مصرف برق تابستان و تنظیم فرکانس شبکه برق به همراه دارد که از مزیت‌های سدهای بزرگ است اما همزمان با احداث این سدها تبعات اجتماعی نیز به دنبال دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توسعه ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در دستور کار قرار گرفته که برخی از آنها تایید شده است، افزود: ‌برخی دیگر به دلیل خشکسالی و کمبود آب نباید ساخته شود.



چیت چیان به ساخت نیروگاه‌های بخار اشاره کرد و یادآور شد:‌ نیاز به برق حرارتی و آب در نیروگاه‌های بخاری که از برج تر استفاده می‌کنند قابل تامین است با توجه به اینکه کشور یک کشور خشک و کم آب است در توسعه نیروگاه‌ها این موضوع باید در برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.



وزیر نیرو با اشاره به برنامه تولید همزمان آب و برق از طریق شیرین سازی آب دریا، گفت:‌ می‌توانیم ازاین نوع نیروگاه‌ها هم برای تولید برق و هم شیرین سازی آب دریا با توجه به سواحل وسیع جنوب کشور استفاده کنیم.



این عضو کابینه دولت همچنین به موضوع فرو نشست زمین در برخی از دشت های کشور اشاره کرد و اظهار داشت:‌ استفاده از آب زیرزمینی برای تامین آب کشاورزی و آب نیروگاه ها این موضوع را در برخی مناطق تشدید کرده است.

چیت چیان ادامه داد: به عنوان نمونه نیروگاه شهید مفتح همدان سالانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون متر مکعب آب مصرف می کرد که از چاه های منطقه تامین می شد و علاوه بر آن از همین چاه ها برای تامین آب کشاورزی نیز برداشت می کردند.

وزیر نیرو با اشاره به امکان جایگزین کردن آب زیرزمینی برای مصارفی همچون کشاورزی و آب مورد مصرف نیروگاه ها افزود:‌هم اکنون پساب تصفیه شده همدان برای تامین آب نیروگاه شهید مفتح استفاده می‌شود که در آب کشاورزی نیز می توان از آن استفاده کرد.

چیت چیان در پایان با بیان اینکه پساب این کارخانه‌ها وارد رودخانه کارون شد به گونه ای که شهرهای همجوار کارون هم اکنون نمی‌توانند از آب این رودخانه برای تامین آب شرب استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مجبور شدیم خط لوله‌ای از سد دز برای انتقال آب این سد به شهرهای همجوار کارون احداث کنیم.

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...