نسخه چاپی

مجوز احداث ۱۵ سد ابطال شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه‌هایی كه پیشرفت فیزیكی داشته‌اند اما مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت نكرده‌اند باید تاوان سنگینی برای این تخلف خود بپردازند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری امروز که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: چهار گروه از پروژه‌ها نیازمند ارزیابی هستند. گروه اول گزارش ارزیابی آنها تحویل و از این نظر رد شده است که با این پروژه‌ها برخورد و از ادامه کار آنها جلوگیری می‌کنیم. گروه دوم پروژه‌هایی هستند که به طور مشکوک قبول شده‌اند. گروه سوم نیز، پروژه‌هایی هستند که با انجام آنها موافقت شده اما گروه چهارم شامل پروژه‌هایی می‌شوند که علی‌رغم نداشتن مجوز ارزیابی زیست‌محیطی، پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که جلوی این پروژه‌ها را نمی‌توان گرفت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حدود ۱۰۰ پروژه قابل ارزیابی زیست‌محیطی هستند اما بین ۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی کرده‌اند. ما به علت نبود قوانین و مقررات برای برخورد با آنها با مشکل مواجه هستیم. در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم که در اولین اقدام به همه ادارات کل محیط زیست استان‌ها اعلام شده که از فعالیت این پروژه‌ها به طور قاطع جلوگیری کنند.

از جمله پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی می‌توان به پروژه‌های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود و سد خرسان اشاره کرد. در بهمن‌ماه از سدهای شفارود و خرسان بازدید کردم و تا زمان تعیین تکلیف همچنان این پروژه‌ها متوقف باقی خواهند ماند. جبران کلیه خساراتی که به علت اخذ نکردن مجوز زیست‌محیطی وارد می‌شود برعهده مجری این پروژه خواهد بود، البته امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این پروژه‌ها را سازماندهی کنیم.

متصدی در ادامه گفت: ۱۵ سد مجوز وزارت نیرو را دریافت کرده بودند ولی مجوز ارزیابی زیست‌محیطی نداشتند. با هماهنگی وزارت نیرو مجوز این سدها باطل شد چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به ارائه مجوز زیست‌محیطی حساسیت بسیار زیادی دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: امسال ۱۱۴ پروژه توسعه‌ای بررسی کردیم که ۳۵ پروژه به علت رعایت نکردن اصول و اثرات مخرب زیست‌محیطی رد شده است. در میان آنها ۱۴ پروژه توانستند مجوز کامل بگیرند. ۲۴ پروژه موفق به اخذ موافقت مشکوک شدند. ۳۷ پروژه نیز قرار است دوباره در کمیته اخذ مجوز زیست‌محیطی مطرح شوند. ۵۱ مورد پروژه نیز باید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را ارائه کنند و تاییدیه بگیرند، البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز در موارد نظارتی و کنترلی وارد شده‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه ارزیابی زیست‌محیطی در دو سال اخیر فعالیت بسیار زیادی را انجام داده‌ایم، گفت: ابتدا فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی را مطابق با الگوهای بین‌المللی و علمی تغییر دادیم. بسیاری از مشاوران ارزیابی نتوانستند به شیوه علمی کار کنند بنابراین از کار خود دست کشیدند. ۱۰ درصد از گزارش‌های ارزیابی در گذشته در قالب علمی تهیه شده بود که نتیجه آن مواجه شدن با پروژه‌هایی مانند سد گتوند است.

وی اضافه کرد: پیش از این مردم جایگاهی در گزارش‌های ارزیابی نداشته‌اند اما در حال حاضر با اندیشیدن تمهیداتی قصد داریم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. ما کمیته انسانی را متشکل از نمایندگان مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و... تشکیل دادیم؛ در گذشته افراد محدودی در این کمیته‌ها شرکت می‌کردند.

متصدی در ادامه گفت: در سال ۹۵ به عنوان یک اقدام بسیار قابل توجه گزارش‌های ارزیابی را روی سایت آسمان حفاظت محیط‌زیست قرار می‌دهیم و این گزارش‌ها را از قالب محرمانه بودن خارج می‌کنیم. در گذشته گزارش‌های ارزیابی تولیدشده مورد نظارت قرار نمی‌گرفتند و کارفرمایان از یک فصل از این گزارش‌ها آگاهی نداشتند اما در حال حاضر موارد ذکر شده در گزارش‌های ارزیابی به عنوان یک سند مطرح و کارفرما متعهد به اجرای آن است و حتی از او تعهد محضری نیز می‌گیریم.

وی اضافه کرد: مشاوران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست دانش فنی به روزی در زمینه تولید گزارش ارزیابی و بررسی نداشتند، اظهار کرد: در این شرایط تلاش کرده‌ایم با استفاده از توان بین‌المللی کارگاه‌های آموزشی را برگزار کنیم. در اولین اقدام با همکاری انجمن ارزیابان ایران کارگاهی برگزار شد که بازخورد خوبی داشت. علاوه بر آن با کنفدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور در جهت برگزاری یک کارگاه بین‌المللی در سطح مهندسان مشاور به توافق رسیده‌ایم. شرکت ملی نفت نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده و با کشور ژاپن تعاملاتی داشته‌اند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...