نسخه چاپی

نگاهی به یك جشنواره پوشیدنی

آثار انتخاب‌شده در بیش از 1500 مركز عرضه لباس كه توسط كارگروه و اتحادیه پوشاك تهران و شش استان دیگر شناسایی شده‌اند، عرضه می‌شود. به گفته قبادی، با فراگیر شدن مد ایرانی و اسلامی، جشنواره مد و لباس در 12 استان دیگر هم درحال برگزاری است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، از میان جشنواره‌های مزین به نام فجر، این جشنواره مد و لباس بود که به عنوان آخرین جشنواره هنری، بعد از جشنواره‌های سینما، موسیقی، تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی شکل گرفت. اما نگاهی به عملکرد این جشنواره که این روزها پنجمین دوره خود را سپری می‌کند، بیانگر این است که توانسته تغییرات عمده‌ای در صنعت پوشاک و ساماندهی مد ایرانی ایجاد کند.

به گزارش جام‌جم، توجه به جنبه‌های غیر فروشگاهی، ارتباط بین طراحان با صنعت، معرفی طرح‌های برتر برای عرضه انبوه در فروشگاه‌ها، مسابقه طراحی زنده، همراهی ده نهاد مرتبط با حوزه ساماندهی مد، ارتقای مباحث آموزشی مد و لباس در دانشگاه‌ها و البته معرفی 20 برند برتر ایرانی بخشی از اتفاقاتی است که در پنجمین جشنواره مد و لباس در حال تحقق است.

10 نهاد، پای کار مد و لباس

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد و رئیس جشنواره فجر درباره عمده فعالیت‌های این دوره از جشنواره به جام‌جم گفت: بیش از ده نهاد برای برگزاری جشنواره پنجم با ما همکاری کرده‌اند. از جمله وزارت صنعت که بخوبی ما را در این زمینه همراهی کرد و ‌بزودی شاهد تحقق قول‌هایی که در حوزه پارچه داده بودیم‌، خواهید بود. اتاق اصناف‌، اتحادیه پوشاک،‌ انجمن طراحان پارچه و لباس‌، نیروی انتظامی‌ و انجمن صنایع پوشاک ایران از دیگر نهادهایی است که در برگزاری جشنواره مد و لباس مشارکت کرده‌اند.

شاید این سوال مطرح باشد که جشنواره‌ای طی ده روز در حوزه مد و لباس برگزار می‌شود و بعد از آن همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و طرح‌های طراحان این جشنواره بی‌استفاده می‌ماند. دبیر کارگروه مد و لباس اتفاقا دراین باره می‌گوید: آثار انتخاب‌شده در بیش از 1500 مرکز عرضه لباس که توسط کارگروه و اتحادیه پوشاک تهران و شش استان دیگر شناسایی شده‌اند، عرضه می‌شود. به گفته قبادی، با فراگیر شدن مد ایرانی و اسلامی، جشنواره مد و لباس در 12 استان دیگر از جمله آذربایجان شرقی‌، آذربایجان غربی‌، بوشهر‌، فارس‌، هرمزگان‌، سیستان و بلوچستان‌، گیلان‌، خوزستان‌، خراسان جنوبی‌، سمنان‌، البرز و کرمانشاه‌ هم درحال برگزاری است.

هدایت بخش خصوصی

اما طراحی مد و لباس فرآیندی است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند و ارتباط آن با بخش صنعت بر کسی پوشیده نیست. گلناز نصراللهی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت و معدن درباره ارتباط بخش صنعت و جشنواره مد و لباس به خبرنگار ما گفت: ما از اعضای کارگروه مد و لباس هستیم، براین اساس اگر جشنواره‌ای باشد، ما هم مشارکت داریم. از این نظر که مواد اولیه پوشاک و لباس در صنایعی مانند نساجی تهیه می‌شود، جشنواره‌های این حوزه موجب مطرح شدن صنعت نساجی می‌شوند و ما از اقدامات وزارت ارشاد به منظور ترویج مد و لباس استقبال می‌کنیم.

تهیه سند راهبردی صنعت نساجی و الحاق سند راهبردی توسعه صنعتی، ایجاد کارگروهی برای پوشاک و تدوین سند راهبردی صنعت پوشاک از سوی این کارگروه، جلوگیری از قاچاق پارچه و یکسان سازی ردیف‌های تعرفه‌ها بخشی از اقداماتی بوده که در طول امسال صورت گرفته است.

در سال‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که مزون‌ها و طراحان لباس به صورت خصوصی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند. آیا ساماندهی این فعالیت‌ها امکان پذیر است؟ نصراللهی دراین باره بیان کرد: مد و طراحی و صنعت نساجی در دنیا طوری است که باید توسط بخش خصوصی باشد. مد و طراحی لباس از حلقه‌های مفقوده ما در این سال‌ها بوده است. اما نگاهی به کارنامه جشنواره مد و لباس فجر نشان می‌دهد دیر شروع کردیم، اما خوب پیش رفتیم. نباید به موضوع نگاه آرمانی داشت، چون درحال حاضر، ارتباط با تولیدکننده‌های داخلی بیشتر شده است. با این حال در نساجی نمی‌توان همه را ملزم کرد مثلا از پارچه 100 درصد ایرانی استفاده کنند. طراحان حق دارند از هر جنس استفاده کنند. این هنر وزارت صنعت و وزارت ارشاد است که طراحان را به استفاده از پارچه و طرح ایرانی سوق دهند. در این قسمت به علت ارتباط ارشاد و صنعت، پل ارتباطی خوبی برقرار شده است.

او تاکید کرد: توجه داشته باشید اقدامات کارگروه مد و لباس قابل تقدیر است؛ زیرا تا پنج سال پیش هیچ صحبتی در زمینه مد و لباس مطرح نبود، اما حالا حتی روی رنگ لباس‌ها و رنگ سال هم صحبت می‌شود. این شروع خوبی است که بخش خصوصی باید آن را پیش ببرد.

لباس، نمادی برای هویت اسلامی ـ ایرانی

صدیقه پاک بین، دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با اشاره به پیشرفت مباحث مد و لباس در کشور به خبرنگار ما گفت: تحولی در پوشاک ایران درحال رخ دادن است. پس باید نیازها و مشکلات را شناسایی کنیم تا هم در برنامه‌های دانشگاهی و هم در کلاس‌های خصوصی آنها را رفع و طراحان موفق را به صنعت معرفی کنیم.

سوال دیگری که با دیدن آثار جشنواره مد و لباس فجر مطرح می‌شود، این است که چقدر این لباس‌ها با معیارهای اسلامی ـ ایرانی سازگاری دارد؟ پاک بین عنوان کرد: در اولین قدم ما هویت را برای لباس‌های کاربردی در نظر گرفتیم. طراحان باید طرحی بدهند که چطور می‌تواند وارد صنعت شود. هدف این است که لباس را کاربردی کنیم و طراحان را از لباس‌های نمایشی دور کنیم. یک طراح ممکن است لباسی هم برای جشن و مراسم خاص طراحی کند، این سرجای خودش، اما آنچه امروزه بیشتر نیاز داریم بحث کاربردی بودن لباس‌ها در جامعه اسلامی ـ ایرانی است. طراحان باید در این حوزه آستین بالا بزنند. باید لباسی طراحی کنند که لباس برازنده یک بانوی مسلمان ایرانی باشد، برای او راحت باشد و مسائل مختلف در طراحی در نظر گرفته شود.

چگونه جشنواره‌های دولتی مد و لباس می‌تواند به طراحان خصوصی، مزون‌ها و استادان دانشگاه جهت بدهد؟ دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در پاسخ به این پرسش گفت: وقتی این برنامه‌ها برگزار و اهداف آن توصیف می‌شود، طراحان این آگاهی را پیدا می‌کنند. بعد از پنج سال برگزاری جشنواره می‌بینند لباس‌ها چه سمت و سویی پیدا کرده است. این موضوع درآموزش دانشگاهی هم تاثیر گذار است. وقتی استادی را برای داوری در جشنواره دعوت می‌کنیم و به او می‌گوییم چه مواردی برای ساماندهی در مد و لباس جامعه مد نظر است، ناخودآگاه او در آموزش هایش در دانشگاه هم آن موارد را به کار می‌گیرد و دانشجو را به آن سمت سوق می‌دهد.

پنجمین جشنواره مد و لباس فجر تا 20اسفند از ساعت 10 تا 20 در تالار وحدت به کار خود ادامه می‌دهد.

رقابت طراحی زنده به مدت 3 روز

یکی از بخش‌های جالب توجه جشنواره امسال، طراحی به صورت زنده است. در این بخش از میان 120 طراح متقاضی، 20 طراح انتخاب شده‌اند که به مدت سه روز در طبقه دوم تالار وحدت ایده‌های خود را اجرایی می‌کنند. صدیقه پاک بین، برگزارکننده و پیشنهاددهنده این طرح می‌گوید: در این بخش طراحان را بهتر شناسایی می‌کنیم و به توانایی و نقاط قوت و ضعف آنها پی می‌بریم. طراح لباس باید بداند کارش فقط طراحی نیست، بلکه باید روی پارچه نظر بدهد، بعد برای آن پارچه طرح مناسب ایجاد، سپس الگوسازی و بعد کار را پیاده کند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...