نسخه چاپی

نرمش‌هایی برای كاهش كمردرد و گردن‌درد

همه ما ایرانی‌ها در پایان هر سالی كه پشت سر می‌گذاریم رنجی را به جان می‌خریم كه در پایانش لذت است: رنج و زحمت گردگیری و غبارروبی و تمیز كردن محل زیست یا كار خود‌ و لذت نونوار شدن، تمیز شدن و حظ بردن از تماشای اطرافمان كه گویا از شدت تمیزی برق می‌زند. با این حال این رنج و لذت مصائب خاص خودش را دارد: كمردرد و خستگی و كوفتگی در پایان كار.

به گزارش نما به نقل از جام جم سرا ،​ برای کاهش چنین دردها و گرفتگی‌های عضلانی می‌توان با نرمش‌ها و ورزش‌هایی یک فیزیوتراپی محدود در خانه انجام داد و از اثرات خستگی و درد کاست.

کاهش درد کمر‌

در حالی که پشتتان با زمین مماس شده است دراز بکشید. با دو دست هر دو پایتان را بگیرید و زانوانتان را به سمت شکم خم کنید؛ طوری که انگار پاهایتان از زانو روی شکمتان جمع شده است. در همین حالتی که دست‌ها دور پاها قلاب شده تا ده بشمارید و سپس خیلی آرام به حالت اولیه باز گردید. بار دیگر تا ده بشمارید و پس از این استراحت کوتاه که با نفس‌های عمیق و آرام همراه شده، مجدداً همین کار را پنج مرتبه انجام دهید.

پس از انجام این نرمش، در همان حالت درازکشیده، پاشنه پایتان را روی زمین قرار دهید، دست‌هایتان را بالای سرتان به صورت کشیده قرار دهید و مثل این‌که تازه از خواب بیدار شده‌اید و می‌خواهید به بدنتان کش و قوس بدهید، در حالی که سعی می‌کنید کمرتان از زمین جدا نشود، این حالت کش و قوس را خیلی آرام، طوری که فشار مجدد به کمرتان وارد نیاید، دو تا سه مرتبه انجام دهید. هر مرتبه تا ده بشمارید و سپس بدن را به حالت اولیه بازگردانید و در حالی که به بدن استراحت می‌دهید تا 10 بشمارید.

نزدیک دیوار روی زمین دراز بکشید. کمر را به زمین بچسبانید و در حالی که پاهایتان را از مچ پا تا باسن به دیوار چسبانده‌اید تا ده بشمارید. پس از آن پاهایتان را مثل عقربه‌های ساعت به سمت راست حرکت دهید تا کنار پاها با زمین مماس شود. تا ده بشمارید و بار دیگر در حالی این عمل را تکرار کنید که این بار پاها را از سمت دیگر به زمین می‌رسانید. این کار را فقط دو تا چهار مرتبه انجام دهید.

کاهش درد گردن

مالش دادن آرام عضلات گردن زیر دوش آب گرم علاوه بر آن که خستگی خانه‌تکانی را رفع می‌کند سبب کاهش احساس درد در قسمت گردن می‌شود. گرم کردن عضلات و مهره‌های گردن هم می‌تواند به کاهش درد گردن ناشی از خانه‌تکانی کمک شایانی کند. استفاده از پدهایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این منظور مفید است. البته نباید گرما به حدی باشد که پوست دچار التهاب شود.

بایستید و عضلات کتفتان را شل کنید. سرتان را آرام به سمت شانه بچرخانید. چند ثانیه مکث کنید و بار دیگر به آرامی گردنتان را به سمت شانه دیگر بچرخانید. مکث کنید و دوباره سر را به حالت اولیه برگردانید. این کار را چهار تا پنج مرتبه انجام دهید و در مرحله بعدی گردن را به صورت عمودی حرکت دهید. یعنی سعی کنید خیلی آرام چانه‌تان را به سمت سینه بیاورید و پس از چند ثانیه به سمت عقب ببرید.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...