نسخه چاپی

رئوفیان:

به آیت‌الله موحدی كرمانی گفتم این لیست به اصولگرایان آسیب می‌زند

یك فعال سیاسی اصولگرا گفت: آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی اصطحكاك و برخوردهای لفظی زیادی با آیت‌الله هاشمی داشتند كه این مسئله به سطح رسانه‌ها كشیده شد و مردم چنین چیزی را نمی‌پسندند. این در حالی است كه همین خواص همواره مردم را به خویشتنداری دعوت می‌كند اما خودشان نتوانستند تحمل كنند و پرخاش كردند.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگویی با اشاره به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ‌ما شاهد تغییرات محسوس در انتخابات مجلس به‌ویژه در پایتخت بودیم؛ به گونه‌ای که هر ۳۰ نفر لیست اصلاح‌طلبان به مجلس راه یافتند که این رویکرد معناداری است، البته امیدواریم زمانی پیش آید که شاهد انتخاباتی باشیم که مردم در آن به احزاب رای می‌دهند.

او افزود: عوامل متعددی در کنار هم قرار گرفتند تا این فرآیند شکل گرفت؛ اینکه اصولگرایان حتی نتوانستند سرلیست خود را به مجلس بفرستند، قابل تامل است. در این میان بداخلاقی‌هایی که برخی منتسبان به اصولگرایان در مجلس نهم داشتند و برخوردهای غیر قابل توجیه آن‌ها با دولت، از عوامل چنین نتیجه‌ای بود. اصولگرایان کسانی که بداخلاقی و مقابله با دولت داشتند را در فهرست خود قرار دادند.

رئوفیان خاطرنشان کرد: من به شخص آیت‌الله موحدی کرمانی نیز گفتم افرادی در لیست قرار گرفته‌اند که برخوردهای زشت و غیر قابل دفاعی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌اند و این برخورد‌ها را رسانه‌ای کرده‌اند، ضمن اینکه کسانی برای لیست اصولگرایان تصمیم‌گیری کرده‌اند که علیه آیت‌الله هاشمی رنج‌نامه نوشتند و به ایشان توهین کردند. من به آیت‌الله موحدی کرمانی گفتم که چنین مسئله‌ای به لیست اصولگرایان آسیب می‌زند، اما نتیجه‌ای نداشت و توصیه‌های آیت‌الله موحدی کرمانی که به اخلاق معروف است نیز در برخی موارد جواب نداد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: حضور پایداری‌ها در لیست اصولگرایان منجر به شکست آن‌ها شد. من ابتدای سال ۹۴ هم پیش‌بینی کردم که نزدیک شدن پایداری‌ها به لسیت اصولگرایان نوعی خودزنی است، اما برخی آقایان با غرور نتیجه را پیروزی خود پیش‌بینی می‌کردند و حتی سودای ریاست مجلس را در سر داشتند. در حالی که هیچکدام از این رویا‌ها محقق نشد و حتی نتوانستند به پارلمان راه پیدا کنند.

او ادامه داد: علاوه بر همه این‌ها ردصلاحیت‌های گسترده در جناح اصلاح‌طلب کمک کرد مظلومیت آن‌ها در افکار عمومی نشان داده شود و مردم احساس کردند در حقشان بی‌انصافی شده است. جای تشکر دارد که اصلاح‌طلبان علی‌رغم رد صلاحیت‌های گسترده بدون هیچ مشکلی با رعایت همه موازین اخلاقی و قانونی فهرست خود را ارائه دادند و مردم نیز آنها را انتخاب کردند. آن‌ها بعد از اینکه ژنرال‌هایشان رد صلاحیت شدند، توانستند با تعدادی از افراد خود که چندان شناخته شده نبودند، در این رقابت شرکت کنند.

رئوفیان با ابراز تاسف از عدم ورود شخصیتی مثل ابوترابی‌فرد به مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از آرایی که به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد داده شد، از سوی اصلاح‌طلبان بود چرا که به دلیل موافقت ایشان با برجام خیلی از اصولگرا‌ها عزمشان بر این بود که به ایشان رای ندهند. تنها به دلیل اینکه حاضر هجمه به دولت نشده بود. معتقدم حجت الاسلام ابوترابی‌فرد چوب افراطیون اصولگرا را خورد.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن تبریک به مردم ایران گفت: تدابیر هوشمندانه رهبری و مسئولان موجب شد مردم این بار هدفمند پای صندوق‌های رای بیایند و با حضور حداکثری حماسه ۷ اسفند را بیافرینند. مردم آمدند تا دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت را شکل دهند. از شاخصه‌های یک نظام دموکراتیک مشارکت حداکثری است. چنین مشارکتی نشان می‌دهد ایران از پیشتاز‌ترین جوامع دموکراتیک است.

او با بیان اینکه تندروی‌های برخی اصولگرایان مجلس نهم باعث شد مردم به سمت فهرست رقیب بروند، گفت: البته مردم ما نیز رفتار انتخاباتیشان اینگونه است که فهرستی رای می‌دهند. البته مردم فهمیدند که بعد از رد صلاحیت‌ها اصلاح طلبان رفتار غیر اخلاقی از خود نشان ندادند و خیلی آرام فضا را مدیریت کردند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با اشاره به شاخصه‌های نمایندگان مجلس دهم گفت: هدف اصلی اساسی نمایندگان باید پیشرفت کشور و خدمت صادقانه باشد و به ساده‌زیستی و پاکدستی توجه کند و دقت کنند در چه جایگاه مقدسی قرار گرفته‌اند که باید منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند و فراموش نکنند ملت با کسی احد اخوت نبسته است و چشمان مردم به تدبیر آن‌ها دوخته شده است.

او در مورد ریاست مجلس آینده گفت: آقای عارف و لاریجانی هر دو از چهره‌های معتدل و مورد وثوق مردم هستند. هرکدام رئیس مجلس شوند می‌توانند به خوبی پارلمان را اداره کنند، اما به نظر من به جهت تجربه، آقای لاریجانی رئیس و عارف نایب اول او خواهد شد.

رئوفیان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان رهبری وظیفه خطیری بر عهده دارد. همه آنهایی که برای حضور به این مجلس راه پیدا کرده‌اند از چهره‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی هستند، بنابراین همانطور که باید این مجلس فراجناحی خواهد بود. به نظر من دیگر تنش و تکدر خاطر در این دوره مجلس خبرگان جایی نخواهد داشت.

او با اشاره به حذف چهره‌هایی مثل مصباح یزدی و محمد یزدی از پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: فکر می‌کنم درگیری بین خواص باعث بروز این اتفاق شد. وقتی مردم حس می‌کنند بین خواص درگیری لفظی وجود دارد، کسی را که بیشتر سکوت می‌کنند می‌پسندند. البته تردیدی در شاخصه‌های علمی آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی نیست و اگر رای نیاورده‌اند به جهت شاخصه‌های علمی نبوده است، بلکه به لحاظ برخوردهای میان خواص بوده است. آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی اصطکاک و برخوردهای لفظی زیادی با آیت‌الله هاشمی داشتند که این مسئله به سطح رسانه‌ها کشاندند و مردم چنین چیزی را نمی‌پسندند. این در حالی است که همین خواص همواره مردم را به خویشتنداری دعوت می‌کند، اما خودشان نتوانستند تحمل کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه باید به صبر و تحمل آیت‌الله هاشمی تبریک گفت، عنوان کرد: وقتی از آیت‌الله هاشمی سوال کردیم چرا در برابر این خصومت‌ها واکنشی نشان نمی‌دهید گفت من از بچگی با قرآن مانوس بودم و قرآن نیز به کسانی که صبر می‌کنند، بشارت می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: اینکه اخیراً در مورد آرای تهران مطالبی مبنی بر اینکه مردم تهران مشکلات اخلاقی دارند و یا ضد ولایت فقیه هستند گفته شده، کاملاً با منویات رهبری در تضاد است. نمی‌توان با دفاع بد از طرفداران ولایت فقیه به زعم خود مجموعه‌ای ضد ولایت را حذف کرد. این حرف‌ها کاملاً بدسلیقگی است. اگر به پیشرفت واقعی کشور اعتقاد داریم باید همت کنیم مجلس در تعامل مثبت با دولت در پسابرجام بر مشکلات فائق آید. ضمن اینکه فردی خارج از شورای نگهبان رای نیاورده که بخواهیم تعبیر ضد ولایت را برای او به کار ببریم. این تعابیر درمورد نمایندگان ملت اهانت به مردم است. گویا برخی افراطیون هنوز از استفاده از این ادبیات درس نگرفته‌اند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...