نسخه چاپی

بازی اصلاح طلبان با مهره هاشمی

روحانی، در جبران حمایت انتخاباتی خاتمی، اسحاق جهانگیری وزیر معادن و صنایع دولت اصلاحات و از نزدیك ترین افراد به خاتمی را بعنوان معاون اول خود برگزید و حلقه اول تیم اقتصادی خود را به اصلاح طلبان سپرد همانطوركه وزارت اقتصاد و دارایی، معاون اجرایی رئیس جمهور، ستاد هماهنگی اقتصادی، مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی به اصلاح طلبان واگذار شد.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، سید محمد خاتمی دهم اسفند پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس و خبرگان 94، در پیامی با فرار از پذیرش مسئولیت حمایت از روحانی و دولت تدبیر و امید، در پیامی مطالبه گرانه خواهان رونق اقتصادی و گشایش در امر معیشت مردم شد و از دولت یازدهم خواست که به وعده های داده شده عمل کند.

به گزارش رجانیوز؛ خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در پیامی پس از پیروزی لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت در حوزه تهران انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در پیامی به مردم و دولت که در سایت وی آمده است، نوشت:

مردم خواستار عملی شدن همه شعارها و برنامه هایی هستند که رئیس جمهوری محترم عرضه داشته و مردم به آن رأی داده اند.
و اینک نوبت دولت و دیگر ارکان حکومت و بخصوص منتخبان محترم ملت است که در خدمت به این مردم و تأمین خواست‌ها و مطالبات آنان، بخصوص ایجاد رونق اقتصادی و گشایش در امر معیشت مردم و ایجاد فضای باز و سالم سیاسی بکوشند.

این در حالیست که روحانی با حمایت جدی جبهه اصلاحات در سال 92، بعنوان کاندیدای منتخب اصلاح طلبان رئیس‌جمهور شد؛ بطوریکه محمدرضا عارف با توصیه خاتمی از کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم انصراف داد و در نامه ای اعلام کرد:

ایشان طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مصلحت ندانسته اند.

بعد از این نامه بود که خاتمی نیز در پیامی ویدئویی که در صفحه فیس بوک روحانی منتشر گردید از کاندیداتوری روحانی حمایت کرد و روحانی را کاندیدای اصلاح طلبان نامید و گفت:

[محمدرضا عارف] با ترجیح مصالح کلی بر منافع شخصی و تلاش برای جلوگیری از تشتت آراء و تفرقه و پراکندگی نیروها ظرفیت ممتاز خود را نشان داد.
اینک در حالی که دیگر فرزند توانمند ملت جناب آقای دکتر حسن روحانی که اهل خیر و خدمت و اندیشه و تدبیر در صحنه است و مواضع استوار خود را که در مسیر خیر و نیاز و مطالبه مردم شریف است به خوبی اعلام کرده است، علاقمندان به کشور و سرنوشت آن و خواستاران تحول مثبت در عرصه حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی می توانند به انتخابی دست بزنند که به یاری خداوند جامعه را به سوی آینده بهتر رهنمون شود.
اینجانب به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رأی خود را به برادر گرامی جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد و از همگان به ویژه اصلاح طلبان و تحول خواهان و خواستاران عزت و سربلندی میهن و وفاداران به آرمانهای بلند و مطالبات روشن ملت می خواهم که با هوشیاری وظیفه مهم خود را در این انتخابات به جا آورند.



حمایت خاتمی از روحانی در انتخابات 92 صرفا به یک بیانیه سیاسی و انصراف عارف، خاتمه نمی یابد؛ بلکه اصلاح طلبان از تمامی ظرفیت خود در کشور برای تبلیغات روحانی استفاده کرده و نیروهای اصلی تشکیل دهنده ستادهای انتخاباتی و اتاق های فکر و حامیان مالی ستاد روحانی را تشکیل می دادند؛ بطوریکه نام محمد ستاری فر (رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت خاتمی)، حسین عبده تبریزی (دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران و مشاور خصوصی‌سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت خاتمی) و محمدحسین شریف‌زادگان ( وزیر رفاه و تامین اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی دولت خاتمی) در میان حامیان مالی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 دیده می شود.

این یکپارچگی با پایان انتخابات 92 پایان نپذیرفت، چرا که روحانی، در جبران حمایت انتخاباتی خاتمی، اسحاق جهانگیری وزیر معادن و صنایع دولت اصلاحات و از نزدیک ترین افراد به خاتمی را بعنوان معاون اول خود برگزید و حلقه اول تیم اقتصادی خود را به اصلاح طلبان سپرد همانطورکه وزارت اقتصاد و دارایی، معاون اجرایی رئیس جمهور، ستاد هماهنگی اقتصادی، مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی به اصلاح طلبان واگذار شد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت فعلی در دولت اصلاحات معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری و عضویت در شورای پژوهشی سازمان بررسی و نظارت را عهده دار بود.

مسعود نیلی مشاور روحانی در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی؛ در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه و سرپرست کمیتهٔ خصوصی‌سازی برگزیده شد. وی سند استراتژی توسعه صنعتی کشور را در آن مقطع زمانی تدوین و نگارش نمود.

محمدعلی نجفی مشاور امور اقتصادی روحانی نیز در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود.

حضور چهره های شاخص دولت اصلاحات در دولت روحانی آنقدر گسترده است که صرفا به تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید خلاصه نگردیده و وزارت های زیر را نیز شامل می گردد:

(سیاسی) محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه روحانی که در دولت خاتمی 5 سال معاون وزیر امور خارجه و نماینده دولت در تیم مذاکره کننده هسته ای و 3 سال سفیر و نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد بود.

(آموزشی) علی‌اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش روحانی که در دولت خاتمی معاون آموزش و پرورش بود. وی یک فعال اصلاح طلب بشمار آمده و رئیس ستاد فرهنگیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) بوده است.

(آموزشی) رضا فرجی‌دانا؛ یک سال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روحانی بود. وی یک سیاستمدار اصلاح طلب است که توسّط سید محمد خاتمی، برای تصدّی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد و ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود.

(آموزشی) محمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روحانیست که وزیر بهداشت دولت اول خاتمی بوده است.

(آموزشی) جعفر توفیقی؛ سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را درابتدای دولت روحانی عهده دار بود و پس از آنکه نتوانست برای در اختیار گیری این وزارت رای اعتماد از مجلس بگیرد بعنوان مشاور عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گارده شد. وی به مدت دو سال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت خاتمی بوده است.

(اجتماعی) علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید است که در دولت اصلاحات، مشاور اجتماعی سید محمد خاتمی بود.

(اقتصادی) محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم است که 2 سال معاون اقتصادی وزارت امور خارجه دولت خاتمی بوده است.

(اقتصادی) حمید چیت‌چیان؛ وزیر نیرو دولت کنونی است که معاون وزیر نیرو در دولت خاتمی بوده است.

(اقتصادی) محمدرضا نعمت زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت تدبیر و امید است که معاون وزیر نفت و مدیرعامل پتروشیمی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بود.

(اقتصادی) بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت مشترک دولت روحانی و دولت خاتمی به شمار می رود.

(اقتصادی- اجرایی) محمد نهاوندیان؛ رئیس دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری دولت روحانیست که 4 سال اول دولت اصلاحات معاون وزیر بازرگانی و 4 سال دوم نیز مشاور اقتصادی سیدمحمد خاتمی، رئیس مرکز ملی جهانی شدن را عهده دار بوده است.

16 استاندار دولت روحانی دارای سوابق اصلاح طلبی گسترده ای بوده بطوریکه افرادی چون جمشید انصاری، محمود زمانی قمی، ابراهیم رضایی بابادی، قربانعلی سعادت، مجید خدابخش، عبدالحسن مقتدایی، عبدالمحمد زاهدی، اسدالله رازانی استانداران فعلی در دولت یازدهم، سابقه استانداری در دولت خاتمی را نیز داشته اند؛ سید طاهر طاهری، سید حسین هاشمی و محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلبان در مجلس پنجم بوده اند. علی اوسط هاشمی فرماندار تهران در دو دولت اصلاحات بوده و رسول زرگرپور، سید محمدعلی افشانی و محمدناصر نیکبخت نیز از چهره‌های اصلاح طلب هستند
البته باید به حضور بی سابقه معاونان وزیر و مدیران میانی دو دولت سید محمد خاتمی در دولت روحانی نیز اشاره شود که تعداد بسیار زیاد آنها مانع از آوردن اسامی و سمتشان در این مطلب می شود.
بعبارت دیگر حضور گسترده اصلاح طلبان در دولت یازدهم بگونه ایست که می توان نام دیگر دولت اعتدال را دولت رده دومی اصلاحات نامید.



گام سوم؛ عبور از روحانی؟
حضور اصلاح طلبان در دولت یازدهم از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به عنوان گام اول تلقی شده و با حمایت از تمامی اقداماتی که در دو سال گذشته در دولت روحانی (دولتی که عناصر اصلی تشکیل دهنده آن را اصلاح طلبان تشکیل می دهند)، گام دوم را تشکیل ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت در نظر گرفته و فهرستی 30 نفره از نامزدهای انتخاباتی در تهران به سر لیستی عارف معاون اول خاتمی شکل گرفت که حضور گسترده حامیان دولت یازدهم همچون علی مطهری، کاظم جلالی، بهروز نعمتی را با خود همراه داشت. همچنین لیست هایی با همین رویه در شهرستان ها برای مجلس دهم شورای اسلامی از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان منتشر گردید. همچنین این شورا فهرست کاندیداهای خبرگان رهبری تدوین شده از سوی هاشمی رفسنجانی را مورد حمایت قرار داد و آن را فهرست خود اعلام کرد و برای این دو لیست مجلس و خبرگان ستادها و برنامه های تبلیغاتی گسترده ای در تهران و سراسر کشور راه اندازی و اجرا کرد.

در بیانیه شماره هشت شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در این خصوص آمده است:

شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان و ائتلاف آن با حامیان دولت، در پی تحقق انسجام و یکپارچگی کامل، فهرست واحد نامزدهای این ائتلاف را منتشر کرد. ائتلاف هشیارانه «اصلاح طلبان و اعتدال گرایان» در خرداد ۱۳۹۲، زمینه ساز حضور مشتاقانه مردم در پای صندوق های رای شد که نتیجه آن تشکیل دولت «امید و تدبیر» بود. این انتخاب توانست راه را برای «تعامل سازنده» با جهان بگشاید. به دنبال این رخداد مهم، بسیاری از معادلات قدرت، نه تنها در داخل، بلکه در منطقه دگرگون شد. توافق هسته ای با قدرت های جهانی و گشایش های ناشی از آن، بهبود فضای کسب و کار و خروج کشور از رکود را به همه مردم ایران نوید داد.
اینک در آغاز فعالیت های تبلیغاتی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای برداشتن گام دوم، اصلاح طلبان با اندوخته ای ارزشمند از ائتلاف حیات بخش ۱۳۹۲، برای برداشتن گام دوم تلاش می کنند. بی تردید حضور آگاهانه و هشیارانه همگان برای برگزیدن نمایندگانی دانا، متعهد و مسئول، ضامن تحقق «امید، آرامش و رونق اقتصادی» در سراسر این سرزمین پرافتخار خواهد بود.

در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم بود که خاتمی نیز در پیامی ویدئویی به میدان تبلیغاتی وارد شده و در این پیام اعلام نمود:

بعد از گام اول که با موفقیت در سال ۹۲ برداشته شد این ائتلاف گام دوم را برای مجلس برمی‌دارد. با ائتلاف قابل تقدیری که از سوی اصلاح‌طلبان و دیگر نیروهای علاقمند به دولت و ملت پدید آمد اینک دو فهرست در اختیار مردم است. یکی برای مجلس شورای اسلامی و دیگری برای مجلس خبرگان. پیشنهاد من این است که همه‌ی جریانات توافق کنند که لیست‌ها به نام «لیست امید» در اختیار مردم قرار گیرد. ضمن احترام به همه‌ی نامزدهای حاضر در صحنه‌ی انتخابات و هم جریانات فعال در انتخابات عرض می‌کنم ‌آنان‌که به صلاح کشور، اصلاح‌ امور، پیشرفت کشور و رفع تهدیدها و تنگناها می‌اندیشند بکوشند تا با رای دادن به هر دو فهرست، به تمامی افراد هر دو فهرست، تکرار می‌کنم، به تمای افراد هر دو فهرست، گامی در جهت سربلندی کشور، تقویت امنیت و ثبات کشور و بهبود و اصلاح امور بردارند.

نتیجه این ائتلاف در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم، رای آوری هر 30 کاندیدای ائتلاف گام دوم در تهران و 30 درصد آرای کل کشور از سوی لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت شد.

آنچه در پیام خاتمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 شاهدیم حمایت از شخص حسن روحانی است که حضور وی را در مسند ریاست جمهوری ضامن ایجاد یک تحول مثبت در کشور درعرصه حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی خواهد گردید. رئیس دولت اصلاحات در این پیام این امید را با رای آوردن روحانی می دهد و از مردم و تمامی بدنه اصلاح طلبی می خواهد که از روحانی حمایت کنند و به وی رای دهند.

در گام دوم، خاتمی به واسطه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در بیانیه شماره 8 و همچنین در پیام ویدئویی 2 اسفند خود، بر طبل حمایت از دولت یازدهم کوبیده و با آوردن جملاتی چون بهبود فضای کسب و کار و خروج کشور از رکود، بر اقدامات دولت یازدهم صحه گذاشت و تکمیل مسیری که در سال 92 برداشته شد را رای دادن به لیستی با نام امید دانست که حضور اعضای آن در مجلس شورای اسلامی می تواند ضامن تحقق "امید، آرامش و رونق اقتصادی" باشد.

به عبارتی دیگر تا قبل از پایان انتخابات مجلس دهم، خاتمی راه حل مشکلات اقتصادی کشور را در رای دادن به روحانی در گام اول و رای دادن به لیست امید در گام دوم دیده است و تمامی قوای اصلاحات را برای رای آوری روحانی و لیست امید بسیج و از تمامی افراد شاخص و توان خود برای تحقق یافتن اهداف این گام که همان رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و حل مشکلات اقتصادی مردم است استفاده نمود؛ ولی به یکباره پس از رأی آوری لیست امید در انتخابات مجلس تهران در حالیکه تاکنون خود به رهبری این جریان را بر عهده گرفته بود، در مقام مطالبهگری بر آمده و دولت خود ساخته را در پیامی دعوت به عمل نمودن وعده ها کرد.

صحبت های خاتمی در پیام اخیر خود نشان می دهد که اصلاح طلبان به دنبال سهیم شدن در پیروزی ها و همچنین قدرت دولت یازدهم و فرار از پاسخگویی در برابر اشتباهات و عملکرد نامطلوب دولتی با نام اعتدال ( که خود شاکله اصلی آن را تشکیل می دهند) می باشند تا پس از پایان دوره 4 ساله این دولت، پس از آنکه روحانی نتوانست به وعده های خود عینیت ببخشد؛ خود را به عنوان یک بدیل و جایگزین معرفی نمایند.

مطمئنا اینگونه مطالبه گری از دولت تدبیر و امید از سوی اصلاح طلبان در این 2 سال بیشتر خواهد شد تا در گام سوم، اصلاح طلبانی که 30 درصد از کرسی های مجلس را بدست آورده، خود در جایگاه قاضی به عملکرد دولت نگریسته و با مطالبه گری بر خود ساخته ای که نه توان پاسخگویی داشته و نه خواهان پاسخگویست، با عبور از مهره هاشمی، آرای مردمی را برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری دوازدهم با خود همراه سازند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...