نسخه چاپی

اعلام حمایت آل سعود از طرح سازش فرانسه

عربستان سعودی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حمایت خود از طرح فرانسه برای برگزاری كنفرانس بین المللی احیای مذاكرات سازش بین تشكیلات خودگردان و این رژیم را اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

اعلام حمایت ریاض از طرح سازش فرانسه در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز چهارشنبه در بیانیه ای مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد.

جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

از سوی دیگر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا اعلام کرد که رهبران فلسطینی در حال انجام تماس های عربی و بین المللی برای تضمین برگزاری کنفرانس بین المللی در چارچوب طرح فرانسه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح به سازوکاری برای راه حل سیاسی همانند آنچه که در مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های بزرگ بوجود آمد، منجر شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین خواستار ایفای نقش بیشتر اتحادیه اروپا در زمینه روند سیاسی سازش شد و اعلام کرد که نقش این اتحادیه باید با وزن اقتصادی مهم آن تناسب داشته باشد.

محمود عباس در جریان دیدار با هیات پارلمانی بلژیک که تعدادی از نمایندگان فراکسیون های سیاسی این کشور در آن حضور داشتند، این هیات را در جریان آخرین تحولات اوضاع سرزمین های اشغالی فلسطین قرار داد.

وی افزود تداوم شهرک سازی های رژیم صهیونیستی تمامی تلاش های بین المللی برای خارج کردن روند سیاسی سازش از بحران کنونی را به شکست کشانده است و این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین نهایت همکاری را با این تلاش ها انجام می دهد.

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...