نسخه چاپی

كشف 525 تن انواع مواد مخدر طی سال جاری

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از كشف 525 تن انواع مواد مخدر طی سال جاری خبر داد و گفت: با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی پلیس، 2 هزار و 600 باند مواد مخدر در كشور متلاشی شد.

به گزارش نما به نقل از برنا، سردار «علی مویدی» در نشست خبری امروز، ضمن ارائه گزارش عملکرد پلیس مبارزه با موادمخدر در سال جاری، گفت: امسال در سایه همدلی و همزبانی توفیقات خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر داشتیم که این توفیقات به صورت کمی و کیفی مشهود و محسوس است.

وی در خصوص آمار کشفیات امسال بیان داشت: 525 تن انواع مواد مخدر در سال جاری در اقصی نقاط کشور کشف شد که نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم؛ از این مقدار مواد مخدر 400 تن تریاک، 75 تن حشیش و موادی مانند هروئین، مرفین و سایر مواد مخدر بوده‌ است.

افزایش 100 درصدی کشفیات

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه باید تمرکز خود را در شرق کشور بیشتر کنیم، تصریح کرد: به لحاظ هدفگذاری در استان سیستان و بلوچستان که خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است توانسته ایم بیش از 100 درصد کشفیات مان افزایش یابد، طبیعی است اگر در این نقطه متمرکز شویم هزینه نظام در این رابطه کاهش خواهد یافت.

وی به دستگیری 340 هزار نفر اشاره کرد و گفت: از این تعداد 110 هزار نفر معتاد و 230 هزار نفر دیگر قاچاقچی بوده اند.

سردار مویدی بیان داشت: 280 هزار پرونده تا به امروز در بحث مبارزه با مواد مخدر تشکیل و 2 هزار و 600 باند متلاشی شده‌اند؛ همچنین بیش از یک هزار قبضه سلاح از قاچاقچیان مسلح کشف شده است.

کاهش 70 درصدی شهادت ماموران پلیس

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از هلاکت 61 نفر قاچاقچی مسلح خبرداد و گفت: با رعایت مسائل حفاظتی و ایمنی و در سایه آموزش و تشکیل قرارگاه جهادی آموزش، آسیب‌های ناشی از اقدامات پلیسی کاهش یافته و نزدیک به 70 درصد کاهش شهادت ماموران پلیس و 25 درصد کاهش مجروحان را شاهد بودیم.

سردار مویدی افزود: سال گذشته 10 نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند که امسال این آمار به 3 نفر رسیده است.

وی از شناسایی و متلاشی شدن 190 آشپزخانه تولید مواد مخدر صنعتی در کشور و کاهش 25 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: این خبر خوبی است چراکه هر سال شاهد افزایش متلاشی شدن آشپزخانه‌ها بودیم اما امسال شاهد کاهش آن ها هستیم؛ توانستیم با متلاشی شدن آشپرخانه ها، تولید مواد مخدر صنعتی را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: در بحث کشف پیش سازها، گمرگ حساسیت بالایی پیدا کرده است؛ امروزه پلیس پشتیبانی علمی خوبی در راستای کمک به گمرگ انجام می دهد، و تمامی کشفیات بلافاصله به مراکز آزمایشگاهی پلیس منتقل می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام اینکه امسال از ورود 30 تن مواد مخدر پیش ساز توسط گمرگ به داخل کشور جلوگیری شده است، یادآور شد: متوجه شدیم نوعی جدید از پیش ساز در حال تولید است که خوشبختانه با همکاری مسئولان مربوطه از این اقدام خطرناک جلوگیری شد.

اجرای طرح های ویژه مبارزه با موادر مخدر در سراسر کشور

سردار مؤیدی با بیان اینکه عملکرد پلیس و مبارزه با مواد مخدر محدود به زمان خاصی نیست، گفت: در پایان سال طرح‌های ویژه‌ای در سراسر کشور به خصوص شرق و جنوب شرق کشور اجرا خواهد شد که با اشراف کامل بتوان از ورود و انتقال مواد مخدر جلوگیری کرد.

وی درباره هدف گذاری مناسب در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر طی سالجاری، بیان داشت: 110 هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور جمع‌آوری شده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی کشور به برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: تمرکز بر ساماندهی معتادان، خرده‌فروشان و عناصر اصلی و تمرکز در شرق کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد به عنوان استان‌های هدف از برنامه‌‌های این پلیس در سال آینده به شمار می آید.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بیان داشت: امروز نگاه ما یک نگاه علمی و دانشی است و در این راستا توسعه آزمایشگاه‌های علمی به دلیل کشف علمی مواد مخدر و همچمنین آموزش نیروها با توجه به تجهیزات روز و در راستای مقابله با تیم‌های بسیار پیچیده و مخوف مافیایی از جمله برنامه‌های ما است.

وی به یکی از مهمترین پرونده‌های امسال اشاره کرد و گفت: پرونده‌ای داشتیم که 227 روز کار اطلاعاتی، شناسایی‌، تعقیب و مراقبت روی آن انجام دادیم که خوشبختانه به سرانجام رسید.

سردار مویدی ادامه داد: در این پرونده افرادی می‌خواستند نوع جدیدی از پیش‌سازها را تولید کنند؛ این گروه، افراد تحصیلکرده و دارای ابزار، امکانات، آزمایشگاه و حتی کارخانه داشتند که در صدد تولید ترکیب جدیدی از نوع شیشه بودند که ماموران ما توانستند هر 9 نفر آنها را دستگیر کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درمورد فرجام پرونده "تمساح خلیج" هم بیان داشت: این پرونده مباحث مالی زیاد و گستره زیادی از اصناف و اقشار را در بر می‌گیرد و هر چه زمان می‌گذرد متوجه دامنه فعالیت آن ها می‌شویم.

وی درباره اظهارات "مولاوردی" درباره حذف مجازات اعدام ، تصریح کرد: اظهارنظر از طرف هر شهروندی در این نظام آزاد است اما هنگامی که در فرآیند رسیدگی و تبیین قوانین قرار می‌گیرد ما در آنجا دفاع خود را انجام خواهیم داد؛ با توجه شرایط خاص کشور، خوشبختانه نظام هوشمندانه در این زمینه عمل می‌کند.

درخواست تشکیل فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس جدید

سردار مویدی درباره انتظارات خود از مجلس شورای اسلامی جدید گفت: مردم با شعور و بلوغ سیاسی حماسه دیگری رقم زدند، با توجه به اینکه اولین مطالبه شهروندان بحث مبارزه جدی با مواد مخدر است انتظار پلیس از مجلس جدید این است که فراکسیون مبارزه با مواد مخدر را تشکیل دهد.

سردار مویدی در خصوص ورود قرص های روان گردان صوتی به کشور، گفت: این موضوع در حد شنیده ها است، با بررسی دقیق علمی در کشور چیزی در این خصوص مشاهده نشده چنانچه موردی را کشف کنیم حتما اعلام خواهیم کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص استفاده پلیس از تجهیزات پیشرفته، بیان داشت: بنا به فرمایشات فرمانده نیروی انتظامی، نباید منتظر تجهیزات از عالم غیب باشیم ؛ با توجه به کسب توانمندی ها، امروزه پلیس از ظرفیت خود در داخل کشور بهره می برد اما نیازمند استفاده از تجهیزات پیشرفته هستیم.

وی تأکید کرد: چنانچه راه برای استفاده از تجهیزات هموار شود قطعا بهره خواهیم برد اما صرفا منتظر بهره مندی از سایر کشورها نیستیم چرا که ما می توانیم بسیاری از نیازهای خود را در داخل کشور تهیه کنیم.

سردار مویدی در خصوص اقدامات پلیس در حوزه پیشگیری، گفت: باید همکارانمان در حوزه های اجتماعی خصوصا در سطح مدارس، ادارات و ... حضور پیدا کنند و مباحثی را در خصوص تهدیدات مواد مخدر و به منظور عدم گرایش جوانان به اعتیاد آموزش دهند.

آموزش 1500 نفر در بحث تهدیدات مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بیان داشت : در حال حاضر به یک میلیون و 500 هزار نفر در سطح کشور در خصوص تهدیدات مواد مخدر آموزش داده شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به تعامل این پلیس با دستگاه قضا تاکید کرد و بیان داشت: این همکاری در صحنه عمل وجود دارد اما تلاش می‌کنیم که افسران ما با قضات هماهنگی‌های لازم را داشته باشند؛ دستگاه قضا همکاری خوبی با پلیس دارد به خصوص در حوزه تهران بزرگ و می‌خواهیم این مسئله را به سایر شهرستا‌ن‌ها نیز تعمیم دهیم.

وی با اشاره به یک نمونه جاسازی مواد در تخته‌ای چوبی، با نشان دادن آن تخته، گفت: یک گروه مافیایی با طراحی مواد مخدر در تخته چوبی قصد خروج مقداری تریاک را به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی داشتند که با اشراف اطلاعاتی ماموران ما از خروج این محموله جلوگیری شد.

سردار مؤیدی گفت: در این پرونده نیز پلیس هوشمندانه عمل کرد و 2 الی 3 نفر در این زمینه دستگیر شدند که این امر نشان می‌دهد که قدرت کشف پلیس در امر مبارزه با کشف مواد مخدر توانمندانه است.

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...