نسخه چاپی

اروپا بر تداوم آتش‌بس سوریه تأكید دارد

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید سران آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود، بر لزوم تداوم آتش‌بس در سوریه تأكید كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سخنگوی «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس روز شنبه از توافق سران اروپایی برای حمایت از ادامه مذاکرات صلح سوریه خبر داد.

به نوشته روزنامه تلگراف، وی گفت: «رهبران روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس روز جمعه کنفرانسی تلفنی برگزار کردند و طی آن در خصوص پویایی مثبت برای ازسرگیری مذاکرات صلح توافق کردند.»

وی افزود: «نکته اصلی که رهبران اروپایی بر آن تأکید داشته و از آن استقبال می‌کنند، ادامه برقراری آتش‌بس است و ما باید از آن به عنوان یک پویایی مثبت برای ایجاد نوعی از پویایی پسامذاکراتی استفاده کنیم تا بتوانیم از آتش‌بس به صلحی پایدار از طریق انتقال سیاسی به دور از بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) برسیم.»

بر اساس توافقی که دو هفته قبل بین وزرای خارجه روسیه و آمریکا به دست آمد، در مناطق تحت کنترل دولت و معارضین در سوریه آتش‌بس اعلام شده است. با این وجود در همان ساعات اولیه آتش‌بس، حمله خمپاره‌ای گروهی موسوم به «جیش الاسلام» به حومه دمشق چندین زخمی برجای گذاشت.

امروز گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در طول آتش‌بس دستکم 135 نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

سخنگوی کامرون در ادامه خاطرنشان کرد: «در مذاکراتِ رهبران اروپایی بطور جزئی به سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه پرداخته نشد و ما می‌دانیم که این یکی از مسائل بسیار مهم و حساس است.»

بر اساس بیانیه وین که با حضور نماینده سازمان ملل و 20 کشور از جمله روسیه، آمریکا، ایران و عربستان صادر شد، قرار است ضمن تشکیل یک دولت «وحدت ملی» قانون اساسی اصلاح شده و انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در سوریه برگزار شود. در این بیانیه در مورد بشار اسد صحبت نشده، اما عربستان و کشورهای غربی می‌گویند او نباید در انتخابات جدید شرکت کند. اما روسیه و ایران این نظر را رد کرده و می‌گویند سوری‌ها باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه هم روز جمعه گفت: «این مردم سوریه هستند که باید در مورد سرنوشت اسد تصمیم‌گیری کنند.»

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...