نسخه چاپی

صالحی: تمام تبعات بحث هسته‌ای را می‌پذیرم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه در بحث هسته‌ای مسئولیت فنی آنچه را انجام داده‌ام، می‌پذیرم، گفت: تمام تبعات بحث هسته‌ای را می‌پذیرم و پاسخگو هستم.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی تفصیلی که متن کامل آن در سالنامه «اعتماد» منتشر خواهد شد، به پرسش‌های بی‌شمار در خصوص چرایی پذیرش پست وزارت امور خارجه در دولت دهم، چگونگی پرداختن به پرونده عربستان، تلاش‌ها برای وارد کردن پرونده رابطه ایران و عربستان به فاز تنش‌زدایی، رابطه ایران و محمد مرسی رئیس‌جمهور مخلوع مصر، طرح وی برای برون رفت پرونده سوریه از بحران، گفت‌وگوهای دوجانبه وی با سعود الفیصل، نگاه او به روسای‌جمهور دولت‌های سازندگی، اصلاحات و عدالت گستر مهرورز پاسخ داده است.

صالحی در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه در بحث هسته‌ای مسئولیت فنی آنچه را انجام داده‌ام و تمام تبعات آن را می‌پذیرم، گفت: من همواره گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که در بحث هسته‌ای مسئولیت فنی آنچه را انجام داده‌ام و تمام تبعات آن را می‌پذیرم و در این خصوص هم من پاسخگو هستم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث فنی پاسخگو هستم و مسئولیت آن را می‌پذیرم، ادامه داد: در حال حاضر هم خیالم از نظر فنی این توافق کاملا راحت است. غنی‌سازی ما ادامه پیدا خواهد کرد. رآکتور آب سنگین ما حفظ شده و تحقیق و توسعه هم ادامه خواهد داشت. ادامه این مسیر و پیشبرد موفقیت‌های هسته‌ای به همت خود ما بستگی دارد. بنده می‌دانم که در حوزه فنی این توافق چه کارهایی انجام داده‌ایم و با هوشمندی هم پیش رفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه منویات مقام معظم رهبری را هم در این خصوص می‌دانستیم، عنوان کرد: ایشان به آقای حجازی پیام داده بودند که آقای صالحی باید شرعا، عرفا و عقلا مسئولیت فنی این توافق را بپذیرد و من هم در دیداری که با رهبری معظم داشتم تاکید کردم که شرعا، عرفا و عقلا مسوولیت ابعاد فنی این توافق را می‌پذیرم. اما کسی هم نمی‌تواند به من بگوید چرا مثلا تاریخ ١٠ ساله برای برجام تعیین شد؟ من در آن زمان در مذاکرات نبودم و زمانی هم که به مذاکرات پیوستم این چارچوب‌ها تعیین شده بود.

* توصیه امام به ولایتی

صالحی در بخش‌های دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد رابطه خود با مقام معظم رهبری گفت: اساس فکر سیاسی من مبتنی بر اصل ولایت فقیه است و این را هم از نظر عقلانی و هم از نظر تعبدی قبول دارم. سنگِ محک من، ولایت فقیه است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان مذاکرات هسته‌ای مقطعی بوده که فکر کنید ایشان راضی به روند در حال طی شدن نیستند؟ تصریح کرد: تصور عموم از نظرات ایشان یک چیز است و تصور ما که دستی در کار داریم چیز دیگری است. یک بار در جایی خواندم زمانی که مسأله عربستان پیش آمده بود امام (ره) به آقای ولایتی گفته بودند: من به عنوان رهبری و مرجع دینی نوع و محتوای کلامم یک شکل است و شما به عنوان وزیر امور خارجه به گونه دیگری باید صحبت کنید. رهبری یک نقش دارند و رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هم نقش خاص خود را دارند. نمی‌توان انتظار داشت که رهبری مانند وزیر امور خارجه صحبت کنند یا برعکس.


* تصورم از روز رای‌گیری در مجلس چیز دیگری بود

صالحی با اشاره به جلسه مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین روز از مهر ماه سال جاری برای رای‌گیری در خصوص برجام و فضای آن روز مجلس اظهار داشت: آن جلسه، تقدیر الهی بود چون قرار نبود من به مجلس بروم. من این مسائل را مشیت الهی می‌دانم. بنده صبح آن روز به مراسم تشییع شهید سردار همدانی رفته بودم که ناگهان با من تماس گرفتند و گفتند به مجلس بیا. من به دوستان گفتم‌ ای کاش از قبل این مسأله را مطرح می‌کردید زیرا من برنامه‌ام را از قبل مشخص کرده‌ام. به آنها گفتم آقای دکتر ظریف، رئیس تیم مذاکره‌کننده هستند و حضورشان کافی است. حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای انصاری گفتند توصیه می‌شود که شما هم بیایید. رفتم اما وقتی به مجلس رسیدم دیدم که دیگ مخالفت‌ها و انتقادها در حال جوشیدن است. من واقعا تصورم از آن روز اینجور نبود.

وی با اشاره به اینکه آقای لاریجانی پیام دادند طرح امروز در این مجلس رای نمی‌آورد، گفت: در حالی که من و آقای ظریف مشغول صحبت بودیم عده‌ای می‌آمدند و با ما سخن می‌گفتند. تعدادی به ما خسته نباشید می‌گفتند و عده دیگری کنایه می‌زدند. در آن زمان، عزیزان مخالف یا منتقد خوب یارگیری کرده بودند و می‌توان گفت نمره‌ آنها در یارگیری در جلسه فوق ٢٠ بود، یعنی همانند تیم فوتبال همه پست‌ها حتی در هیأت رئیسه را هم در اختیار داشتند و همانطور که در ارتش می‌گویند، در جناح راست و چپ و روبه‌رو و پشت سر و بالا و پایین حاضر بودند. عملکردشان خیلی جالب بود و دست‌شان درد نکند و قشنگ کار کردند. آنها آمده بودند تا برجام را زمین بزنند!

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه روح‌الله حسینیان پا را از انتقادهای عادی فراتر نهاده بود، ادامه داد: آقای حسینیان قصد عصبانی کردن ما را داشت. بعدها هم اعتراف کردند که من به دنبال عصبانی کردن آنها بودم. من در پاسخ به این حرف‌ها گفتم: آقای حسینیان این حرف‌ها را نگویید زیرا درست نیست. شما یک روحانی هستید و لباسی مقدس بر تن دارید. شما باید مردم را به دین و اخلاق دعوت ‌کنید. بعد هم آقای حسینیان گفت: والله من شماها را در سیمان دفن خواهم کرد. من به او گفتم نگو والله زیرا نباید کلمه‌الله را به استهزا گرفت. در این ماجرا و گیرودار بودیم که چند نفر دیگر هم آمدند و سوالاتی را مطرح کردند و گفتند آقای صالحی شما در حال خیانت هستید و این کارها را برای تامین مقاصد دنیایی خود انجام می‌دهی.

* ما متهم به خیانت شدیم

رئیس سازمان انر‍ژی اتمی در ادامه این گفت‌وگوی تفصیلی با بیان اینکه اندک‌اندک فضای جلسه رو به تندی بیشتر رفت، تصریح کرد: ما متهم به خیانت شدیم. شرایط را تصور کنید، مگر آدم در این سن و سال می‌خواهد چند سال دیگر عمر بکند که خائن هم خوانده شود؟ گاهی می‌گویند ما جوک گفته‌ایم و چرا به شما برخورده است. اینها به آدم برنخورد پس چه چیزی و چه کلمه‌ای باید گفته شود تا به آدم بربخورد؟ زمانی که شما را به خیانت متهم می‌کنند احساس می‌کنید هرکاری که تاکنون انجام داده‌اید عبث بوده است. من که غنی سازی ٢٠ درصد را پیش بردم و مایی که این تعداد دانشجو تربیت کردیم، شهید شهریاری تربیت کردیم حالا یک کاره و در آخر عمری خائن شدیم؟ آدم با این کلمات، احساس می‌کند تمام عمرش تباه شده است.


وی با بیان اینکه طرح این مسائل در آن روز، من را برآشفته کرد، افزود: در میانه این دعوا بودیم که آقای لاریجانی مرا برای ایراد سخن دعوت کرد. من در حال خودم نبودم و در حالت عصبانیت پشت تریبون قرار گرفتم. البته من فکر می‌کنم که تقدیر چنین بود زیرا بعد از آن، عده‌ای گفتند که آقای صالحی ما تا پیش از این مردد بودیم اما صحبت‌های شما تردیدها را برطرف کرد و موجب مثبت شدن نظرمان و رای آوری طرح شد. به هر حال این هم تقدیر الهی بود و جزیی از صفحات تاریخ شد.

* حسینیان پیشنهاد کرد عکسی با هم بگیریم

صالحی در بخش‌هایی از این مصاحبه با اشاره به عیادتش از روح‌الله حسینیان در بیمارستان پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته جالب اینجا بود که پس از آن جلسه در مجلس ضربان قلب بنده به‌شدت بالا رفته بود. به دفتر آمدم و با قرص آرام شدم. فردای آن روز به من اطلاع دادند که آقای حسینیان راهی بیمارستان شده است. با تعجب سوال کردم که من باید با آن ضربان قلب بالا و فشار عصبی به بیمارستان می‌رفتم. چرا ایشان بستری شدند. تصمیم گرفتم به عیادت ایشان بروم. تاکید هم کردم که برای رضای خدا به بیمارستان می‌روم و هیچ خبرنگار یا عکاسی مطلع نشود. در میانه صحبت با ایشان بودم که آقای حسینیان پیشنهاد کردند عکسی با هم بگیریم. من هم تاکید کردم که با این نیت نیامده‌ام اما اگر شما علاقه‌مند هستید مساله‌ای نیست. دو نفر عکس گرفتند که یکی از فرزندان آقای حسینیان بود و دیگری هم آقای خادم از افراد همراه بنده.


* شکرگزاری حسینیان برای برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته میان خود و آقای حسینیان در بیمارستان گفت: آقای حسینیان گفتند بعد از آنکه از مجلس خارج شدم با خودم خدا را برای رای آوردن برجام شکر کردم. این عین عبارتی است که ایشان به من گفتند. در ادامه هم فرمودند که من رای آوردن برجام را در صحن مجلس از الطاف خفیه الهی می‌دانم. من هم پاسخ دادم که آقای حسینیان شما به عنوان منتقدی که ممکن است نگران توقف پیشرفت صنعت هسته‌ای باشد، مطمئن باشید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و برعکس صنعت هسته‌ای ما معنا پیدا می‌کند و در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت. در مسیری که هزینه و فایده آن درست باشد. پس از این مکالمه خداحافظی کرده و به سازمان بازگشتم اما در کمال تعجب دیدم که آقای حسینیان فردای عیادت من از ایشان، حرف خود را تغییر دادند که من دیگر واکنشی نشان ندادم.

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...