نسخه چاپی

هواپیماهای زمین گیر امحا می‌شوند

سازمان هواپیمایی كشوری در راستای پیگیری خود برای بهبود اوضاع ناوگان هوایی كشور، این بار به سراغ هواپیماهای زمین گیر رفته تا شرایط دقیق ناوگان هواپیمایی كشور مشخص شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سازمان هواپیمایی کشوری در راستای پیگیری خود برای بهبود اوضاع ناوگان هوایی کشور، این بار به سراغ هواپیماهای زمین گیر رفته تا شرایط دقیق ناوگان هواپیمایی کشور مشخص شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از مجموع 250 فروند هواپیمای مسافرتی کشور، حدود 100 فروند زمین گیر هستند و این امر باعث شده نزدیک به 40 درصد از ظرفیت بالقوه هوایی ایران در آشیانه فرودگاه ها باقی بماند.

هرچند تعدادی از این هواپیماها به دلیل نرسیدن قطعات یدکی و نبود امکانات تعمیر و بازسازی زمین گیر شده اند و با لغو تحریم ها می توان امید داشت باردیگر شرایط برای پرواز آنها به وجود بیاید اما طبق صحبت های عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری احتمال این وجود دارد که بخشی از این 100 فروند دیگر امکان پرواز نداشته باشند، هواپیماهایی که این سازمان اعلام کرده باید در آینده نزدیک تکلیف نهایی آنها مشخص شود.

وی در این رابطه گفته هر ایرلاین موظف است پس از شناسایی هواپیماهای زمین‌گیر و غیراقتصادی خود نسبت به تعیین و تکلیف و امحای آنها اقدام کنند.

این دستور در حالی صادر شده که چند هفته قبل نیز وزارت راه رسما اعلام کرد ایرلاین هایی که نتوانند کفایت سرمایه لازم را فراهم کنند یا باید نسبت به جذب سرمایه های جدید اقدام کرده یا با دیگر ایرلاین ها ادغام شوند و پس از پایان دوره شش ماهه در نظر گرفته شده جایگاه خود را در فعالیت های پس از برجام مشخص کنند.

با در نظر گرفتن قید دوم سازمان به منظور نهایی شدن تکلیف هواپیماهای زمین گیر به نظر می رسد وزارت راه حوزه فعالیت ایرلاین هایی که شرایط چندان مساعدی نداشته اند را تنگ تر از گذشته خواهد کرد. ایرلاین هایی که اعلام شده در حال حاضر بخش قابل توجهی از آنها شرایط اقتصادی لازم را ندارند و جز ایران ایر و ماهان، مابقی باید فکری جدی به حال شرایط شان در طول ماه های آینده داشته باشند.

ایران خود را آماده می کند تا جایگاه از دست رفته خود در بین کشورهای منطقه را باز پس گیرد و در شرایطی که سرمایه گذاران خارجی برای بازگشت به ایران صف بسته اند قطعا آمادگی داخلی برای عبور از این شرایط اصلی ترین نیاز فعلی کشور خواهد بود، نیازی که به نظر می رسد جز ارتقای جایگاه ایرلاین های داخلی ممکن نخواهد بود.

۱۳۹۴/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...