نسخه چاپی

مشروح نشست خبری 93 اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه اعلام كرد: بابك زنجانی و همدستانش به اعدام محكوم شدند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نود و سومین نشست خبری خود درباره حکم بابک زنجانی گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم نفتی دیگر در دادگاه بدوی صادر شده است. دادگاه آنها را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.

* حکم متهمان پرونده ارزی به زودی صادر می‌شود

وی با بیان اینکه محاکمه متهمان پرونده ارزی به اتمام رسیده گفت: به زودی حکم متهمان صادر می‌شود و براساس کارشناسی صورت گرفته 181 میلیارد تومان درآمد مِن‌الغیر حقی و ناشروع برآورد شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: 10 نفر از متهمان این پرونده محاکمه شده‌اند که 6 نفر از آنها به همراه وکلایشان به صورت حضوری دادگاهی شده و بقیه که فراری هستند به صورت غیابی دادگاهی و حکمشان صادر شده است.

* 147 هزار سپرده‌گذار پولشان را از موسسه ثامن‌الحجج گرفتند

وی با اشاره به پرونده موسسه و شرکت تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج اظهار داشت: 147 هزار نفر از سپرده‌گذاران تاکنون در مجموع 380 میلیارد تومان پول از موسسه ثامن‌الحجج دریافت کرده‌اند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در گذشته میزان دریافتی هر نفر تنها 3، 5 و 10 میلیون تومان بود که اکنون تا 20 میلیون تومان هم به سپرده گذاران پرداخت می شود که بزودی با تلاش دادستانی و بانک مرکزی این رقم بالا رفته و همه سپرده گذاران به پول خود خواهند رسید.

* سرمایه‌گذاری جدید در پدیده شاندیز

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با بیان اینکه در پرونده پدیده شاندیز نیز براساس اطلاعات ستادی که در استان و به پشتیبانی از تهران تشکیل شده هئیت مدیره جدیدی انتخاب شده است،‌ افزود: افراد حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری جدید در پدیده شاندیز اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم این پروژه کار خود را به زودی به اتمام برساند.

* اعلام حکم 46 نفر از متهمان اختلاس 3هزار میلیارد تومانی

سخنگوی قوه قضائیه در مورد تعدادی از متهمان پرونده 3 هزار میلیارد تومانی نیز اظهار داشت: 46 نفر این پرونده عمدتا مربوط به بانک صادرات بودند که جلسات دادگاه آنها به اتمام رسیده و طی هفته جاری و آینده حکمشان صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین متهمانی که به عزاداران امام حسین (ع) در سفی‌آباد دزفول حمله کرده بودند دستگیر شده و به دادگاه فرستاده شده‌اند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در این حمله دو نفر شهید و 3 نفر مجروح شدند که در وقت مقرر دادگاه متهمان برگزار خواهد شد.

* تعیین مبلغ دیه برای سال جدید

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به رقم دیه سال 95 نیز بیان داشت: براساس قانون، قوه قضائیه باید در آخر هر سال با بررسی‌های انجام داده قیمت جدید دیه را اعلام کند،‌ برهمین اساس در جلسه عالی قوه قضائیه که هفته گذشته برگزار شد مبلغ دیه سال جدید براساس گزارش‌های میدانی و تورم ،‌190 میلیون تومان برای ماه‌های غیر حرام مشخص شد که این رقم در ماه‌های حرام با یک سوم دیه جمع‌ می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده قتل شهردار سابق در مهاباد نیز گفت: قاتلین اعم از مشاور و معاونین در قتل شناسایی و دستگیر شدند که مشخص شد این قتل با انگیزه شخصی و خانوادگی صورت گرفته است.

* کشف 1300 کیلو مواد مخدر در کرج

وی با بیان اینکه طی سه ماه گذشته مواردی از کشف موادمخدر به صورت عمده در کشور انجام شده است، گفت: در روز هفتم دی ماه هزار و 300 کیلو تریاک، مورفین و هروئین از چند قاچاقچی در کرج کشف و ضبط شد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: روز 28 دی ماه نیز در جاسک هزار و 920 کیلو تریاک کشف و ضبط شد و در روز یازدهم دی ماه ، 275 کیلو هروئین در کامیونی با ظاهر حمل میوه در شهرستان بم کشف و افراد دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای همچنین تاکید کرد: در منطقه رودبار جنوب نیز روز گذشته هزار و 345 کیلو تریاک کشف و ضبط شد.

* تشکیل 206 پرونده درباره تخلفات انتخاباتی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به خرید و فروش رای در برخی از استان‌ها اظهار داشت: در استان‌هایی که به ما خبر داده‌اند 206 پرونده در مجموع تشکیل شده و در 5 استان نیز خبر تکمیلی را نداده‌اند و در مورد خرید رای 3 مورد بیشتر نبوده است.

* ماجرای پرداخت پول به حزب اعتدال و توسعه

وی در مورد دادن پول به رئیس حزب اعتدال و توسعه افزود: به شخص آقای نوبخت پولی داده نشده و شخصی به حزب کمک کرده است و این مسئله برای مدت‌ها پیش بود و پرونده مختومه شده است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایا در مورد توهین آقای قاضی‌پور نماینده مجلس مدعی العموم وارد شده است،‌ گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم و نمی‌دانم مدعی اعموم وارد شده است یا نه.

* نمی‌توانیم حبس را از مجازات‌ها حذف کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به اقدامات دستگاه قضا برای رفع مشکلات در مجازات‌های جایگزین تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین باید زمینه‌اش فراهم شود که یک بخش آن آمادگی مراکزی است که باید متهم را بپذیرند چرا که اگر آمادگی کامل از طرف دستگاه پذیرفته نشود منجر به یک سری محدودیت‌ها می‌شود. لذا سیاست ما این است که تعداد زندانیانمان کم شود و به جای حبس مجازات‌های بازدارنده داشته باشیم اما باید بگویم که نمی‌توانیم حبس را از مجازات حذف کنیم.

* مواد مخدر صوتی نداریم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد شایع شدن مخدرهای صوتی گفت: کارشناسان می‌گویند ما مواد مخدر صوتی نداریم البته ممکن است بعضی اصوات مضر باشند اما در این خصوص پرونده‌ای به این معنا تشکیل نداده‌ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت عربستان افزود: 3 یا 4 نفر از آنها در دادسرای ویژه روحانیت هستند اما اطلاعی ندارند که آزاد شده‌اند یا نه اما کسانی که در دادسرای تهران بودند با قرار مناسب آزاد شدند.

* در مورد اظهارات معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

معاون اول قوه قضائیه در مورد اظهارات مولاوردی در خصوص اعدام افراد در زاهدان گفت: دادستان زاهدان علیه وی گزارشی نوشته و تقدیم دادگاه کرده‌اند که این مسئله در دادسرای زاهدان رسیدگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به پرونده 12 هزار میلیاردی خاطر نشان کرد: پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است.

* جلوگیری از ورود رئیس دولت اصلاحات به مراسمی با حکم دادستانی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دادستان از ورود رئیس دولت اصلاحات برای شرکت در مراسمی جلوگیری کرده است، آیا صحت دارد، گفت: بله، به حکم دادستان از ورودش به مراسم جلوگیری شد.

وی با اشاره به برخی شایعاتی در مورد حصر رئیس دولت اصلاحت تصریح کرد: چنین چیزی صحت ندارد.

* اعلام حکم 45 نفر از کارمندان و مدیرعاملان بانک صادرات

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به پرونده 45 نفر از کارمندان و مدیرعاملان بانک صادرات نیز گفت: دادگاه این افراد تمام شده و به زودی حکمشان صادرمی‌شود که البته حکم پرونده‌هایی نظیر بابک زنجانی، ارزی و یا بانک صادرات بدوی بوده و طبیعتا آن‌ها می‌توانند اعتراض کرده و به دادگاه تجدید نظر فرستاده شود.


* روزنه امیدی برای تحویل خاوری وجود ندارد


وی با اشاره به پرونده خاوری بیان داشت: معتقدم هیچ روزنه‌ امیدی برای تحویل خاوری وجود ندارد اگرچه دوستان در پلیس بین‌الملل امید دارند که این شخص توسط کشور مربوطه به ایران فرستاده شود.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به پرونده احمدی‌نژاد نیز تاکید کرد: احمدی‌نژاد در برخی پرونده‌ها بعنوان شاکی و در برخی دیگر بعنوان شخصی که از وی شکایت شده قرار دارد که البته برخی پرونده‌های شکایت شده از وی جزئی بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای ادامه داد: برخی شکایت‌ها نیز از مجلس به قوه قضائیه فرستاده شده که باید بررسی شود.

* درباره پرونده شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همچنین در پرونده‌ شکایت احمدی‌نژاد علیه جهانگیری، بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد که این امر مورد اعتراض احمدی‌نژاد و وکیل آن قرار گرفت البته این اعتراض به قرار صادر شده نبود لذا قطعی شد.

وی با بیان اینکه اخیرا 8 نفر که به صورت مدلینگ در فضای مجازی فعال بودند دستگیر شدند که برخی از آنها جرمشان سنگین و با عنوان اشاعه فحشا و ترویج فساد انجام می‌شد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه افزود: گاهی این امر به صورت شبکه‌ای و باندی در فضای مجازی انجام می‌شود که در صورت اثبات جرم سنگینی دارد و کسانی که در فضای مجازی دستگیر می‌شوند همانند فضای حقیقی مورد بررسی و دادگاهی می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای تاکید کرد: پرونده این افراد هنوز به دادگاه نرفته اما زمان زیادی طول نخواهد کشید زیرا تعدادی از این افراد توجیح شده زیرا ادعا می کردند به هدف اصلی و خلاف بودن این امر اطلاعی نداشتند البته عوامل شبکه‌ای و کسانی که به صورت باندی کار می کردند نیز دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

* شکایت دستگاه‌های دولتی از پرونده پدیده شاندیز صحت ندارد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ادعایی مبنی بر اینکه 14 دستگاه دولتی در پرونده پدیده شاندیز شاکی بوده‌اند اظهارداشت: با توجه به پیگیری بنده از دادستان مشهد چنین موضوعی صحت ندارد و این 14 دستگاه دولتی تاکنون شکایتی در مورد پرونده پدیده شاندیز نداشته‌اند.

وی ادامه داد: رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در دادسرا ادامه دارد و افراد بسیاری با توجه به مطلع و متهم‌ بودشان مورد سوال قرار گرفته و در صورت تکمیل پرونده آنها به دادگاه فرستاده می‌شوند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به صدور احضاریه برای فاطمه هاشمی نیز گفت: این احضاریه مربوط به پرونده سابق وی است و موضوع جدیدی وجود ندارد.

* گمانه زنی‌ها درباره تولیت جدید آستان قدس رضوی برای آقای رئیسی

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای همچنین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها طی روزهای اخیر در مورد تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز تاکید کرد: این گمانه زنی در رابطه با حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان کل کشور به صورت خیلی جدی وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه خیابان را به خاطر مجتمع مرکز جهانی خیابان فردوسی به صورت یک طرفه بسته‌اند،‌آیا دادستانی در این خصوص اقدام خواهد کرد: افزود: اطلاعی ندارم اگر هم چنین مسئله‌ای داشته باشد به خاطر اختلاف نظر کارشناسی است.

وی با اشاره به میزان رد مال بابک زنجانی گفت: همان مبلغی را که وی گرفته و نتوانسته باز گرداند، است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به آخرین جزئیات پرونده طاهری رئیس عرفان حلقه گفت: با حکم اعدامش نقص گرفته بودند که به دادگاه برگشت و وضعیت پرونده مثل سابق است.

۱۳۹۴/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...