نسخه چاپی

شیرینی نوروز را به تلخی بیماری تبدیل نكنیم

این روزها با نزدیك شدن به سال جدید و آمدن عید همه مردم در تكاپوی استقبال از نوروز هستند و براساس آداب و سنن قدیمی، خانه تكانی را از چند روز مانده به عید آغاز می‌كنند تا با محیطی پاك و خانه‌ای آراسته نوروز را خوشامد گویند.

به گزارش نما اما با توجه به مشغله زیاد و فرصت کم، همه کارها را با عجله انجام داده و اغلب بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، سلامت خود را به خطر انداخته و خوشی را به ناخوشی تبدیل می‌کنند.
در حالی که اگر نکات ایمنی و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و دقت بیشتری به این موضوع داشته باشیم، با هیچ حادثه ناگواری روبه‌رو نمی‌شویم و سلامت خود را حفظ خواهیم کرد.
ازاین رو هر ساله بانزدیک شدن به ایام نوروز و شروع خانه تکانی‌ها کارشناسان و متخصصان توصیه‌هایی برای خانواده‌ها دارند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود و بروز حوادث و اتفاقات ناگوار، شیرینی عید را به کام اعضای خانواده تلخ نگرداند.
ما نیز طبق آئین هر ساله، اطلاع‌رسانی و گفت‌وگو با متخصصان را وظیفه خود دانسته و حاصل آنرا تقدیمتان می‌کنیم، با این امید که سلامتی- این نعمت بزرگ الهی- رفیق لحظه‌های زندگی‌تان باشد.

عوارض ناگوار سوختگی با مواد شوینده و ضدعفونی کننده
دکتر محمدحسن آموزگار فوق‌تخصص جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک به استفاده نادرست از شوینده‌ها و پیامدهای وخیم آن اشاره کرده، می‌گوید: خانواده‌ها باید سعی کنند از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های جوهر نمک و سفید کننده استاندارد که دارای برچسب موارد ایمنی است استفاده نمایند و به هیچ عنوان از پاک کننده‌ها و شوینده‌های فله که فاقد نام و نشان استاندارد است، استفاده نکنند.
همچنین دقت داشته باشند که از محلول‌های حاوی کلر و اسید در فضای بسته استفاده نشود و هنگام مصرف نیز مراقب چشم‌ها بوده و جلو دهان وبینی خود را بپوشانند.
وی می‌افزاید: استنشاق گازهای متصاعد شده از شوینده‌ها سبب آسیب به دستگاه تنفسی و عوارضی مانند سوزش و اشک ریزش، سرفه، تحریک مجاری تنفسی و در موارد شدیدخفگی می‌شود.
دکتر آموزگار با تأکید به اینکه در مصرف مواد شوینده و پاک کننده باید دقت زیادی داشته باشیم، خاطر نشان می‌کند: هنگام استفاده از این مواد حتماً باید از دستکش استفاده کنید و موادی مانند جوهر نمک، وایتکس و بخصوص موادی که برای باز کردن لوله‌ها استفاده می‌شود را در جای امن قرار داده و از دسترس کودکان و اطفال دور نگهدارید.
این فوق تخصص جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک اظهار می‌دارد: در آخرین ماه سال و فصل نظافت و خانه تکانی شمار مراجعان به اورژانس‌های سوختگی و اتاق‌های عمل جراحی ترمیمی و پلاستیک افزایش می‌یابد، زیرا بی‌دقتی و رعایت نکردن نکات ایمنی در مصرف مواد شوینده و پاک کننده و... سبب سوختگی‌های شدید و عمیق شده و جراحات سنگینی ایجاد می‌کند که در بعضی موارد به چندین عمل جراحی ترمیمی و پلاستیک نیاز دارد. از این رو کلینیک‌های سوختگی در اسفند ماه با افزایش مراجعان مصدوم و مجروح روبه‌رو هستند.
وی به نکته مهم دیگری در رابطه با سوختگی‌ها اشاره کرده، تصریح می‌کند: سوختگی با ابزار الکتریکی و برقی نیز از جمله مواردی است که مصدومان را به بخش‌های سوختگی ارجاع می‌دهد، بنابراین توصیه و تأکید می‌گردد در صورت نیاز به تعمیر و به کارگیری لوازم الکتریکی از افراد متخصص و حرفه‌ای استفاده شود، زیرا مشکلات هر چند کوچک در وسایل الکتریکی و برقی می‌تواند فاجعه بزرگی به بار آورد که عوارض ناگوار آن جبران‌ناپذیر است.

سقوط از بلندی و ارتفاع
دکتر یوسف سروری، فوق تخصص جراحی ارتوپدی و آرتروسکوپی زانو نیز در ادامه با اشاره به آسیب‌های خانه تکانی بیان می‌کند: با نزدیک شدن به ایام نوروز بیشترین بیماران و مراجعان به کلینیک‌ها و مطب‌های ارتوپدی، مصدومان حوادث خانه تکانی هستند و با دردهای کمر، زانو، شانه، دست، مچ و ناراحتی‌های عضلانی اسکلتی به متخصصان ارتوپدی مراجعه می‌کنند که اغلب بر اثر بی‌احتیاطی، سقوط از بلندی و ارتفاع (نردبان، چهارپایه و...) حمل بار سنگین و جابه‌جا نمودن اجسام حجیم و... است.
وی می‌افزاید: حمل بار سنگین و جابه‌جایی اجسام بزرگ به تنهایی یا به شیوه نادرست از جمله عوامل بروز کمردرد و لازم است افراد به این مسأله توجه داشته باشند که با در نظر داشتن توانمندی خود اقدام به بلند کردن بار و جابه‌جایی آن نمایند، در غیر این صورت از نیروی کمکی استفاده کنند و در مورد حمل بار نسبتاً سبک نیز هنگام بلند کردن آن از نیروی پا استفاده شود و به حالت نیم خیز در آیند و کمر را صاف نگه دارند تا آسیبی به کمرشان وارد نشود.
دکتر سروری به یکی از مشکلات شایع خانم‌ها در این ایام اشاره کرده می‌گوید: درد مچ دست به عنوان یکی از آسیب‌هایی که در اثر چرخش مچ دست ایجاد می‌شود بیماران زیادی را به مطب‌های ارتوپدی هدایت می‌کند.
از این رو خانم‌ها باید از انجام فعالیت‌هایی که مستلزم چرخاندن مچ دست است بپرهیزند و به جای آن از حرکات رفت و برگشت دست استفاده کنند.
وی پیچش، چرخش و انحراف مچ دست به سمت چپ و راست را از عوامل شروع درد مچ یا «سندرم تونل کارپال» ذکر نموده،اظهار می‌دارد: در صورت بروز درد مچ دست حتی شست‌وشوی ظروف که کار سنگینی هم نیست نباید به صورت چرخش مچ انجام شود، زیرا به ناحیه عصب کارپال فشار آورده و ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کند.
وی شست‌وشوی سرامیک و کاشی و... را به طور چرخشی یکی از عوامل مؤثر در بروز این سندرم دانسته و انجام آن را برای افرادی که با درد مچ دست روبه‌رو هستند منع می‌کند و یادآوری می‌شود: رعایت اصول بهداشتی و نکات ایمنی برای حفظ سلامت ضروری است و نباید با بی‌احتیاطی آن را به خطر انداخت.
وی یکی دیگر از عوامل خطر را چهارپایه و نردبان و... عنوان کرده تأکید می‌کند:
در استفاده از این وسایل نکات ایمنی را رعایت کنید و از چهارپایه و نردبان‌های ایمنی و دوپایه و استاندارد که مانع سقوط می‌شود استفاده نمایید تا دچار شکستگی‌های کمر، لگن، ران، زانو، دست و... نشوید.
افزون بر آن، هنگام بالا رفتن از نردبان باید دست‌ها آزاد باشد و اجسام سنگین و حجیم حمل نشود تا تعادل و تمرکزتان به هم نخورد و اتفاق ناگواری رخ ندهد. و چنانچه احساس ضعف و سرگیجه دارید هرگز از نردبان و چهارپایه بالا نروید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

۱۳۹۴/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...