نسخه چاپی

حدود ۶۸۵میلیارد دلار؛ هزینه جنگ سوریه

پایگاه خبری سی‌بی‌اس استرالیا در گزارشی اعلام كرد كه در صورت توقف جنگ سوریه در سال جاری، حدود ۹۲۲ میلیارد دلار استرالیا معادل حدود ۶۸۵ میلیارد دلار آمریكا هزینه اقتصادی جنگ سوریه از جمله رفع نیازهای بشری در این كشور خواهد بود؛ یعنی ۱۴۰ برابر بیشتر از ارزیابی سازمان ملل متحد و كشورهای ارایه كننده كمك به سوریه.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در این گزارش، هزینه اقتصادی جنگ را در صورت ادامه آن تا سال ۲۰۲۰ تا ۱.۳ تریلیون دلار آمریکا برآورد شده است.

به نوشته شبکه العالم، برآوردهای بانک جهانی در ماه فوریه نیز حاکی است: هزینه جنگ سوریه به ۳۵ میلیارد دلار رسیده که شامل ضررهای اقتصادی است که به سوریه و پنج کشور مجاور یعنی عراق، مصر، لبنان، اردن و ترکیه وارد آمده و دارای سطوح مختلفی است.

این گزارش علاوه بر تاثیرپذیری کشورهای مجاور به ویژه لبنان از جنگ سوریه، همچنین به کاهش ۴۵ درصدی سرانه تولید ناخالص داخلی برای هر نفر به نسبت زمان قبل از جنگ اشاره کرد. سرانه تولید ناخالص داخلی لبنان نیز که باید به ۳۵ درصد می رسید تحت تاثیر جنگ سوریه کاهش یافت.

گزارش بانک جهانی نیز حاکی است کشورهای همسایه سوریه فشار سنگینی را بر بودجه خود تحمل می‌کنند و اقتصادشان با دشواری‌هایی روبروست به طوری که هزینه سالیانه پناهندگان در لبنان فقط ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

این گزارش حاکی است، متوسط سن امید به زندگی در سوریه ۱۵ سال کاهش یافته و به ۵۵ سال و ۴ ماه یعنی کمتر از متوسط عمر در سودان جنوبی یعنی ۵۶ سال رسیده است.

در بخش آموزش نیز به طور غیر مستقیم در کل ۲۴.۵ میلیون سال تحصیلی به آن خسارت وارد شده است؛ یعنی ۵ میلیون دانش آموز هر کدام تقریبا ۵ سال تحصیلی آسیب دیدند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...