نسخه چاپی

نماینده مردم فیروزكوه و دماوند در گفتگو با نما:

اتخاذ سیاست های غلط موجب از بین رفتن محیط زیست اطراف تهران شده است

عکس خبري -اتخاذ سياست هاي غلط موجب از بين رفتن محيط زيست اطراف تهران شده است

در بحث تخریب جنگل ها و منابع طبیعی، جای هیچ گونه صحبتی نیست و معتقدم باید به شدت جلوی آن گرفته شود، كه در این زمینه قانون كم نداریم و می توانیم جلوی آن را بگیریم.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت:عدم مدیریت و اتخاذ سیاست های غلط یا استفاده از رانت و رابطه موجب از بین رفتن محیط زیست اطرافمان شده است.
حمیدرضا مشهدی عباسی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه بحران زیست محیطی کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: بحران محیط زیست با توجه به خشکسالی های اخیر و افزایش بیابان ها که در این سال داشته ایم، همچنین برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی و با حفر چاه های عمیق و هجوم و تخریب هایی که در محیط زیست انجام می گیرد، نشان از شیب تند خطر و بحران در محیط زیست است.
وی افزود: مقام معظم رهبری صریحا حفاظت از جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی را اعلام فرمودند؛ همچنین با ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست این مهم را به تمام مسئولین هشدار دادند.
این عضو فراکسیون محیط زیست ادامه داد: در جلساتی که فراکسیون محیط زیست بامسئولین وقت داشت، بارها این موضوع مطرح شد که بحث تخریب محیط زیست تنها مربوط به افزایش ساخت و سازها نیست؛ بلکه این موضوع دلایلی چون عدم مدیریت در حفظ منابع طبیعی و جنگل ها مراتع است.
وی با اشاره به افزایش جمعیت کشور خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت که در کشور شاهد هستیم، طبیعی است که ساخت و سازها افزایش پیدا کند، لذا ما در این ساخت و سازها با تغییر کاربری مواجه هستیم؛ لذا برای آنکه آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. با اجرایی شدن طرح باغ شهر، هم تخلفی صورت نمی گیرد و هم محیط زیست حفظ می شود.
مشهدی عباسی تصریح کرد: در بحث تخریب جنگل ها و منابع طبیعی، جای هیچ گونه صحبتی نیست و معتقدم باید به شدت جلوی آن گرفته شود، که در این زمینه قانون کم نداریم و می توانیم جلوی آن را بگیریم. اما مطلب قابل تأمل این است که ما پدیده مهاجرت از تهران به اطراف مواجه هستیم. بنابراین به طور طبیعی جمعیت شهرستان های اطراف تهران چون دماوند، ورامین، شهریار و کرج و ..افزایش پیدا کرد.
وی افزود: این افزایش جمعیت در کرج آن را تبدیل به یک استان مجزا کرد و شهریار را دارای یک میلیون و 500 هزار جمعیت که حاصل آن تخریب باغ های شهریار شد. اما آنچه مهم است این اتفاق برای نقاط دیگری چون دماوند و پردیس در حال رخ دادن است. لذا اگر طرح باغ شهر اجرا شود حداقل فضای سبز ما باقی می ماند.
نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در ادامه گفت: به هرجهت باید قبول کنیم که نمی توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم. از طرفی ما با مشکل خرده مالکی مواجه هستیم. به گونه ای که فردی دارای 4هزار هکتار زمین کشاورزی بوده، اما بعد از آن به 70 ورثه رسیده است. که با این احتمال، نه برای ورثه مقرون به صرفه است که کشاورزی کند و نه برای محیط زیست که بخواهد امکاناتی برای کشت و زرع بدهد. چنانچه عدم مدیریت در کاشت و برداشت موجب افزایش تولید بیش از نیازشد که مااین موضوع را در ماجرای سیب زمینی و سیب درختی شاهد هستیم؛ نهایتا سیب زمینی ها مدفون شدند و سیب درختی درانبارها و سردخانه ها سرازیر شد. با فرض این وضعیت متضرر اصلی کشاورز است.
این کارشناس مسائل محیط زیست خاطر نشان کرد: مسلما کشاورزانی که متضرر شده اند، به اجبار قسمتی از زمین کشاورزی را به دیگری واگذار کردند تا خساراتشان را جبران کنند؛ نهایتا مالک جدید با تغیر کاربری خواهان ساخت و ساز می شود که این عامل موجب تخریب اراضی کشاورزی می شود. اما با اجرای طرح باغ شهر، حداقل محیط زیست حفظ می شود.
مشهدی عباسی در بیان آسیب های محیط زیستی مناطق اطراف شهرها اظهار داشت: از دیگر آسیب های که بر اثر عدم مدیریت به محیط زیست وارد شد، مجوزهایی است که برای دامداران صادرشده است؛ به طوری که منطقه ای، ظرفیت 2هزار رأس گوسفند دارد اما 10هزار رأس گوسفند را بدون هیچ ضابطه ای ویا بعضا با رابطه و پارتی در این مراتع می آورند! به طور مثال در منطقه اطراف دریاچه دماوند،تصمیم برآن شد،تا 5 سال گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض تحت حفاظت، محیط زیست قرار گیرند؛ اما با گذشت سه سال از حفاظت این منطقه، چندین هزار رأس گوسفند برای چریدن وارد شد. از آنجایی که گونه های گیاهی 4 الی 5 سال ریشه و پیاز خواهند داشت، سازمانم حیط زیست باید این منطقه را بذرافشانی می کرد، تا گونه های گیاهی از بین نروند. اما متأسفانه این موضوع رعایت نشد ومنجر به تذکر بنده به مسئولین محیط زیست منطقه شد.
وی یادآور شد: عدم مدیریت و اتخاذ سیاست های غلط یا استفاده از رانت و رابطه موجب از بین رفتن محیط زیست اطرافمان شده است. چنانچه همان دامدار از عدم فروش گوشت تولیدی دامش اظهار نگرانی می کند. توصیه می شود مسئولین محیط زیست باید تا آخر پای قوانین و کار خویش بایستند؛ هم اکنون دشت زارکوه دماوند، خارج از ظرفیت گله برده اند، همچنین برخی از شورایاری های روستاها به دلیل نبود بودجه بدون در نظر گرفتن ظرفیت های موجود، زمین های خود را اجاره می دهند حال اگر این روند را دقیق دنبال کنیم، تمام خسارات این بی تدبیری و مدیریت های غلط به محیط زیست وارد شد که موجب از بین رفتن مناطق طبیعی و حتی حیوانات بومی شده است و نهایتا اینگونه زنگ خطر محیط زیست در کشور به صدا درآمد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...