نسخه چاپی

رفیعائی در گفت و گو با نما:

عدم نقدینگی در كشور موجب ركود بازار شب عید است

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به وجود ركود اقتصادی در كشور گفت: عدم نقدینگی در بازار موجب ركود اقتصادی به صورت زنجیره ای در كشور است

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی نما، سید احمد رفیعائی با بیان رکود اقتصادی درازمدت و زیرساختی کشور اظهار داشت:تعطیل شدن چرخ صنعتی کشور موجب کاهش نقدینگی در بازار است و این امر باعث می شود تا بر وضعیت خرید مردم اثرگذار باشد.
رفیعائی با اشاره به عدم وجود بازار فروش بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی در کشور تصریح کرد: تولید، یک بخش مقدماتی است اما بخش اصلی آن، بازاریابی است.وقتی ما بخش داخلی را برای فروش از دست بدهیم، قطعا این رکود به بخش های مختلف از جمله کالاهای اساسی و مایحتاج مردممی¬رسد که نمی توانند این اقلام را حذف کنند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان تأثیر کاهش نقدینگی در خرید مردم گفت: این امر باعث شده تا مردم در خریدهای خود تنوع و حجم را کم کنند، اما کنار نگذارند.
این تحلیلگر اقتصادیبا بیان دیدگاه های مختلف در مورد برجام یادآور شد: در ایامی که بحث برجام در کشور مطرح بود، بعضی از افراد به دنبال نتیجه برجام بر وضعیت اقتصادی بودند؛ اما این دیدگاه نادرست و تحلیل عامیانه بود.با برداشتن تحریم ها آثاری که به دنبالش بودیم کجاست؟
وی با بیان تأثیر تعدیل نیرو در مراکز تولیدی گفت: وقتی بنگاه ها و مراکز تولیدی، تعدیل نیرو می کنند،این افراد، مجبور می شود که یا در صورت داشتن منبع مالی،از آن استفاده و زندگی خود را بگذراند و یا اگر منبع مالی ندارد، قطعا به شغل های کاذب برای امرار معاش روزانه از جمله دست فروشی و یا هر کار دیگری، روی آورد که این امر خود آسیب اقتصادی و اجتماعی را در بردارد.
این استاد دانشگاه یکی از مشکلات اساسی در این زمینه را تک بعدی بودن نگاه مسئولین کشور به مسائل مختلف بیان نمود و افزود:یکی از علت های عمده بیکاری و تعطیلی چرخ صنعت،واردات اقلام مختلف توسط دولت در کشور است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر ماتولیدات داخلی را تقویت نکنیم، بیکاری به دنبال دارد. وقتی اجناس و اقلام مختلف با قیمت پائین تر،وارد کشور می شود، قطعا مردم به سمت آن گرایش پیدا می¬کنند و با خرید اجناس وارداتی چرخ صنعت در داخل کشور می خوابد.
رفیعائی مشکل دیگر بر سر راه تولیدات داخلی را، فشارها و عدم حمایت¬های لازم دولت از تولیدکنندگان دانست و ادامه داد:در کشور با فشارها و عدم حمای های لازم و قرار دادن یک تولیدکننده در یک شرایط بروکراسی خاص، فشار مالیاتی و عوامل دیگر، بالا رفتن هزینه¬ها برای تولید کننده به همراه دارد.
وی افزود: با بالا رفتن هزینه ها کیفیت اجناس و اقلام نیز پائین می آید؛چراکه تولید کننده می خواهد بازار فروش را به دست گیرد.
این تحلیلگر اقتصادی با اظهار تأسف از اقدام دولت نسبت به واردات در کشورگفت: دولت بجای واردات بی رویه، باید حمایت از تولید کننده داخلی را آنقدر بالا ببرد، تا بتواند قیمت را کاهش دهد و بازار را به دست گیرد و اجرای این امر مستلزم اقدامات صحیح دولت در این زمینه است.
این استاد دانشگاه با بیان تأثیر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: اگر ما به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می کردیم، قطعا شرایط ما اینگونه نبود.

۱۳۹۴/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...