نسخه چاپی

خرید خودرو قسـطی به تاریخ پیوست؟

تابستان امسال برنامه فروش اعتباری خودروسازان مثل سال‌های قبل داغ نیست، البته این موضوع به مشكلات بی‌شماری برمی‌گردد كه از ابتدای امسال دامن خودروسازان را گرفته، به طوری كه در بهار امسال تولید خودرو افت 36 درصدی را تجربه كرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با این وجود منطقی است که فروش اعتباری خودرو را هم اکنون شرکت‌های لیزینگی و بانک‌ها به نوعی به دوش بگیرند، این در حالی است که با بسته پولی که طی دوسه سال گذشته از سوی بانک مرکزی ارائه و طبق آن نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ نسبت به بانک‌ها کاهش یافت، دیگر کمتر شرکت لیزینگی این روزها اقدام به فروش خودرو می‌کند.
به گزارش دنیای اقتصاد، از سوی دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار، فروش اعتباری خود را بسیار محدود کردند این در شرایطی است که آنها فروش اقساطی خودرو را باری می‌دانند که بانک‌ها به دوش آنها گذاشته‌اند. حرف خودروسازان این است که در واقع این وظیفه بانک‌ها است که با ارائه تسهیلات کار متقاضیان خرید اقساطی خودرو را راه بیندازند. اما به نظر می‌رسد که خودروسازان هم با کاهش تولید و کمبود نقدینگی در این شرکت‌ها کم‌کم فروش خودروی اقساطی را در شرکت‌های خود خاتمه یافته می‌دانند، این را می‌شود از تنوع پایین محصولات خودروسازان در لیست‌های فروش اقساطی‌شان به راحتی تشخیص داد.

اتفاق دیگری هم که علاوه بر پایین آمدن تنوع محصولات رخ داده است این است که ایران خودرو، طی چند روز گذشته تنها محصولات خود در لیست فروش اقساطی را که شامل سمند SE، پژو ۴۰۵ و وانت بار می‌شد از لیست فروش این شرکت حدف کرد. اگر تا چند روز پیش به سایت ایران‌خودرو مراجعه می‌کردید محصولاتی را که نام بردیم در فروش اعتباری مشاهده می‌کردید، اما حالا دیگر خبری از فروش این محصولات به صورت اقساطی نیست که هیچ، اگر بخواهید پول نقد هم بدهید ایران‌خودرو قبول نمی‌کند و شما را به سمت پیش‌فروش محصولات خود راهنمایی می‌کند. این یعنی بازگشت به اواخر دهه ۷۰ و ثبت‌نام برای خرید خودرو و پایان روزهای طلایی مشتری‌ها در تحویل فوری خودرو. به این ترتیب و با خروج ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودروی کشور از فروش اقساطی محصولات در اواخر هفته گذشته سه انتخاب از لیست اقساطی‌ها کم شد و انتخاب‌ها در میان محصولات تولید داخل به محصولات سایپا محدود شد.

به این ترتیب از تنوعی که در سال‌های قبل از خودروهای ارزان قیمت گرفته تا لوکس وجود داشت خبری نیست و خودروهایی مثل ۲۰۶، سمند، پراید، سوزوکی گراند ویتارا و... که تا همین چند سال پیش خرید اقساطی‌شان ممکن بود، هم اکنون خرید نقدی شان به رویا تبدیل شده است .

حال با این شرایطی که به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش تولیدات خودروسازان به وجود آمده است، کسانی که می‌خواهند در این روزهای بی‌خودرویی در بازار خودرویی را به اقساط تهیه کنند باید به محصولات سایپا، یعنی سایپا ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۱۱ اکتفا کنند. البته به نظر می‌رسد تابستان امسال گروه خودروسازی سایپا پیشنهادهای بهتری برای فروش اقساطی خودروهایش دارد. از اختصاص وام و تسهیلات بدون ضامن تا تحویل ۳۰ روزه خودرو به همراه خدمات پس از فروش . اگرچه تعداد خودروهای ساخت داخل که در لیست فروش اقساطی خودروسازان به چشم می‌خورد بعد از خروج ایران‌خودرو تنها شامل پراید ۱۳۱ ، ۱۳۲ و ۱۱۱ می‌شود، اما وقتی این مدل‌ها را به همراه چند مدل خودروی مونتاژی چینی روی هم می‌گذاریم تعداد آن‌ها به ۶ مدل می‌رسد. شرایط خرید محصولات اقساطی و ودیعه‌ای سایپا و مدیران خودرو را شرح می‌دهیم تا بهترین انتخاب را با توجه به شرایط خود داشته باشید.

۱۳۹۱/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...