نسخه چاپی

یادداشت شفاهی

رفتار سیاسی زهرای مرضیه سلام ا... علیها

عکس خبري -رفتار سياسي زهراي مرضيه سلام ا... عليها

هركس فاطمه را بفهمد لیله القدر را فهمیده است و لیله القدر یعنی شب كمالات، شب توجهات و عنایت های آسمانی و مقام فاطمه این گونه است. لذا فاطمه زهرا (س) به عنوان یك انسان كامل در جنسیت زن نشان دهنده ی این است كه برای آسمانی شدن مرد و زن مهم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین معزی- بروز سیاسی و رفتارهای حضرت صدیقه کبری بی تفاوت به شرایط زمانه اش نبوده است. حضرت زهرا (س) هر گونه که می دید حضورش و واقعیت های جامعه به آن نیاز دارد، انجام وظیفه می کرد. از آن جایی که در کنار نبی مکرم بود، در کنار امام و ولی او بود هر جا نیاز است حضرت زهرا(س) می آید حرف می زد، حضور دارد و بروز دارد. البته با حفظ شئون یک بانوی آسمانی و ایجاد فرهنگ که یک زن می خواهد در تمامی عرصه ها حضور داشته باشد، باید آن حرمت ها و شئون را رعایت کند لذا شما دقت که نمایید حضرت زهرا (س) در زمان حیات پدر از خردسالی و کودکی تا زمانی که حیات پیغمبر به پایان می رسد، پس از حیات مبارک پیغمبر عمر صدیقه طاهره (س) هم کوتاه هست، حضرت زهرا بروز دارد. در کنار پیغمبر، پیغمبر حکومت ایجاد کرده است. حضرت زهرا پس از آن در اکثر عمر خود در دوران حکومت پدر هست. آنطور هم نبوده که فقط یک زنی باشد که به مسائل روز آشنا نباشد، خیر. حکومت اسلامی پدر از تبعید تا سختی ها و پس از آن ایجاد حکومت مدینه فاضله در مدینه النبی در کنار پیغمبر است، آشنا هست، حرف دارد، نگاه و وظائف خود را دارد و پس از آن هم امامت و ولایت امیرالمؤمنین در جایگاه یک فردی با اینکه از لحاظ رتبه ای و نسبی از امیرالمؤمنین نسبت به نزدیکی پیغمبر می تواند بالاتر باشد ولی زمانی که جایگاه آسمانی مشخص می شود و رتبه ها مشخص می شود و آن در این جایگاه قرار می گیرد ولو من دختر پیغمبر هستم ولی چون پیغمبر امر به امامت و ولایت علی (ع) کرده است، بنده هم مرید و مقلد هستم، بنده هم مدافع هستم. تا کجا؟ تا آن جایی که در این کار جان دهم. لذا این است. اما در مواجه با ظلم حالا چون زن هستم و بروز رفتار سیاسی ام با شرایطی که بخواهم حساب و کتاب کنم، خیر، وقتی پای ظلم وسط می آید جزء تعلیم حضرت است که با حفظ شئون در دفاع از مظلوم قدم بر می دارد. من می خواهم عرض کنم نشئه های متعددی در زندگی کوتاه حضرت زهرا (س) لحظه به لحظه درس است و در توصیف حضرت زهرا یک قطعه ای داریم که می گوید : «المجهوله القدرها» یعنی کسی که قدر و منزلت او مجهول است. حتی ما شیعیان هم وقتی به مقام حضرت زهرا (س) بپردازیم فقط بعد احساسی و عاطفی او را بیان می کنیم. یعنی ببینید این خانم چنان اثر داشت که حتی راضی شدند برای اینکه این بلندگو خاموش شود توهین کنند، هتک کنند، و سرانجام به شهادت آن حضرت راضی شوند. حتی وقتی می آیند استمالت کنند و عذرخواهی کنند، (حضرت) نمی پذیرد. آن هایی که مرتکب ظلم شدند آن هایی که نه فقط به خاطر این که به بنده لطمه زدید، خیر لطمه به فاطمه در راه حقانیت و دفاع از مظلوم بوده اسـت، در دفاع از اصل و رکن حقیقت اسلام بود.
یک نکته هم عرض کنم این را تاریخ ذکر کرده است. وقتی حضرت زهرا (س) به امیرالمؤمنین می گوید چرا سکوت می کنید مگر نمی بینید که این ها چکار می کنند؟ امیرالمؤمنین یک قطعه را مشخص می کنند که آن قطعه کلید واژه می شود. می فرماید فاطمه جان حفظ اسلام مهمتر از هتک به تو است و بنده هتک به تو را صبوری و گذشت می کنم که آن اصل بماند. انسان ها به کمال که می رسند مصالح و مفاسد را در اوج می فهمند. امام وقتی تشخیص می دهد که این قطعه است، فاطمه زهرا (س) هم از او گله مند نمی شود که چرا از من آنگونه که یک شوهر غیرتمند دفاع می کند، دفاع نکردی؟ این نگاه ها را کنار همدیگر بگذاریم منشأ در اثرگذاری در رشد تفکر اصیل شیعی می بینیم از کجا آبشخور اصلی آن است و از چه جایگاه و پایگاه و نهاد پاکی بیرون آمده است. لذا عرض من این است که بیاییم حضرت زهرا (س) را مطالعه کنیم، تاریخ حضرت زهرا (س) را مطالعه کنیم نه فقط قطعه ده روزه، بیست روزه و سه ماهه پایان عمر ایشان که به شهادت آن حضرت منجر شد. خیرو بیاییم ببینیم چه مقدماتی است و تحت چگونه تربیتی است و از چه جایگاهی برخوردار می شود که کسانی که می خواهند بشر را به سرانجام و حقیقت و تعالی برسانند همه شان می گویند که فاطمه دختر پیغمبر برای همه ی ما الگو است. این قطعه از عبارتی است که از امام زمان (عج) صادر شده است که فرمود: دختر پیغمبر برای من الگو و اسوه است. نه در رفتارهای انسانی آشپزی و خانه داری و بچه داری، خیر. الگو برای بندگی، الگو برای بروز و ظهور انسانیت و تعالی حق و کلمه، الگو برای اینکه بنده در جایگاهی که برای جهان مصلح باشم، الگو برای حفظ و حقیقت و حراست از واقعیت حتی به جان دادن. لذا من هنوز معتقد هستم که حضرت زهرا (س) تا روز قیامت و تا روز ظهور امام زمان (عج) مظلوم خواهد بود چرا که قدر ایشان همانطور که امام صادق (ع) فرمودند: هرکس فاطمه را بفهمد لیله القدر را فهمیده است و لیله القدر یعنی شب کمالات، شب توجهات و عنایت های آسمانی و مقام فاطمه این گونه است. لذا فاطمه زهرا (س) به عنوان یک انسان کامل در جنسیت زن نشان دهنده ی این است که برای آسمانی شدن مرد و زن مهم نیست.

۱۳۹۴/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...