نسخه چاپی

حقوق بشر اسلامی و كرامت انسانی

عباس پناهی

در حدیث قدسی هست که همه مخلوقات به منزله عائله خداوند میباشند و محبوبترین آنها در نزد خداوند سودمندترین آنها به همنوعان خود هستند
روز حقوق بشر اسلامی که در آستانه آن هستیم نگارنده را بر آن داشت تا مطالبی ناچیز و در حد بضاعت در این رابطه ارائه کند.
کرامت انسانی خصیصه ذاتی بشر است که خداوند آن را در وجود هر انسانی نهاده و امت اسلامی را هم بهترین امتها قرار داده تا در راستای هدایت الگویی مناسب برای دیگران شوند لذا پیامبر اسلام و اولیاء الهی هرکدام در خصوص انسان و ارزش والای او بلاغت را به کمال رسانده اند .
اگر بخواهیم دلیل نغض حقوق بشر توسط جهان غرب را بدانیم به این نتیجه خواهیم رسید که اساسا مدعیان حقوق بشر در تعریف خود بشر اشتباه کرده و به بیراهه رفته اند چرا که نتوانستند انسان را به ماهو انسان بشناسند . بشر از منظر آنها فقط کسی است که در برابر خواست ها و انحصارطلبی های معدود افرادی که حتی در کشور خودشان آمریکا هم اقلیت یک درصدی به حساب می آیند ، تسلیم و مطیع باشد.

حال سوال اینجا ست که این سازمان حقوق بشر با این عریض و طویلی چرا نتوانسته است حقی از حقوق ملت های محروم جهان بازستاند ؟
پاسخ این که اولا پایه و اساس این سازمان بر اساس نیرنگ پی ریزی شده است
و در ثانی اجرای هر قانونی هر قدر دامنه جغرافیایی آن گسترده باشد باید به همان میزان از قوه قانونگزاری قوی و پرمایه برخوردار بوده و نیز پشتوانه ای مقتدر و مستحکم داشته باشد. در حالیکه افرادی خاص جمع شده و با در نظر گرفتن ملاحطاتی این قانون را به اصطلاح تصویب و تدوین نموده اند.
ثالثا چه قدرت مثبت و خیرخواهی در جهان امروز وجود دارد تا از مجریان قانون حقوق بشر حمایت نماید؟ در حالیکه ماموریت قدرت های جهانی حفاظت از منافع گروههای خاص است.
پس قانون دفاع و حمایت از همه ملل جهان و همه بشریت چنانچه با حسن نیت و خیرخواهی محض هم تنظیم شود ، دارای اشکالات فراوانی است چه رسد به اینکه این تنظیمات با شیطنت هایی هم همراه باشد.

پس راهکار درست چیست و کدام است؟
راهکار درست تمسک به دستورالعمل های ادیان الهی است. اساسا قوانینی می توانند در جهان بطور صحیح و دقیق حاکمیت کرده و از حقوق همه انسانها دفاع کنند که پشتوانه الهی و دینی داشته باشند. در واقع این مهم از کسی بر می آید که خود خالق همه انسانهاست و او خود خوب می داند که نیاز هرکس چیست و درمان دردها کدام است.
دین اسلام اما کامل ترین ادیان الهی است و اگر کسی به دنبال آموزه های انسان شناختی می گردد فقط باید آن را در قرآن و ماثورات پیامبر اسلام و نیز ائمه اطهار علیهم السلام جستجو کند. مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام که عدالتش و احقاق حقوق انسانها توسط او زبانزد خاص و عام ، مسلمان و غیر مسلمان ، خودی و غیر خودی است و سرانجام هم شهید راه حق و عدالت شدند ، نهج البلاغه اش دنیای شگفتی ها از عظمت خلقت انسان و حواشی او است و هیچ ذهن پویایی نیست که این اقیانوس را درنوردد و باز هم دستش از گوهرهای ناب خالی بماند.
و به عنوان نمونه ای دیگر می توان از صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) نام برد که آن هم سرشار از این مقولات است و رساله حقوق آن امام همام خود منشوری جاوید در همین راستا به حساب می آید.
بنابراین مکتب اسلام در حفظ حقوق انسانها و مسلمانان نسبت به همه مکاتب و ادیان پیشتاز بوده و دارای برنامه است. و در نظام جمهوری اسلامی چه در زمان امام راحل و چه حال که تحت ولایت و رهبری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای هستیم این نظریه به اثبات رسیده است و همه مسلمین جهان نیز این حس را درک کرده اند لذا مقام معظم رهبری هم در این خصوص جمله ای دارند که فرمودند :
« جمهورى اسلامى، پرچم‏دار حقوق انسان است. دفاع ما ازمردم مظلوم در فلسطين، در لبنان، در عراق، در افغانستان، در هر نقطه‏اى كه مردممظلوم واقع شدند، نشانه‏ى همين است. نشانه‏ى اين است كه پرچم حقوق بشر به وسيله‏ىاعتقاد به اسلام، ايمان به اسلام در اين كشور برافراشته شده است. ما احتياج نداريمكه براى حقوق بشر كسى ما را نصيحت كند »

ما معتقدیم واژه حقوق بشر ابتکار خود بشر نبوده و مقوله حقوق بشر پایه گذاری شده جهان غرب نیست بلکه ارزش گذاری به کرامت انسانی ، قبل از هرچیز تدوین شده ادیان الهی است بخصوص مکتب اسلام که دین تکامل یافته الهی می باشد. لذا ظرایف و کرامات انسانی توسط رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام تبیین گردیده است پس باید منشور حقیقی حقوق بشر و ارزش گذاری بر انسانیت را از سه منبع ؛ قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برگرفت .
برای همگان روشن است که جهان غرب نام سازمان حقوق بشر را صرفا برای وصول به اهداف استثمارگرانه خود به یدک می کشد و تا به امروز بشریت از این واژه دهان پرکن بی خاصیت بهره ای عایدش نشده است . کشت تخم وهابیت و طالبانیسم و ترویج آنها در افغانستان و پاکستان و عربستان سعودی و به دنبال آن ایجاد تزاحم برای مسلمین توسط همین مدعیان دروغین حقوق بشر بوده . تقویت صدام در منطقه و در عراق و مسلمان کشی او با موشک های دوربرد غربی ها و کشتار با سلاح های شیمیایی در مناطق جنگی و نیز در کردستان عراق ، توسط همین مدعیان دروغین حقوق بشر بوده . تلاش بی وقفه برای انحراف انقلاب های مردم لیبی ، یمن و مصر تا اینکه بتوانند این کشورها را مجددا در دامن اسرائیل قرار بدهند ، توسط همین مدعیان دروغین حقوق بشر است و بالاخره کشتار مردم فلسطین و لبنان و افغانستان و نیز حمایت و تقویت تروریست ها در سوریه برای سرنگونی بشار اسد هم توسط همین افراد صورت گرفته است.
اما غرب در حال حاضر دچار یک بحران شدید اقتصادی و سیاسی شده و به خاطر اینکه خود را از آن برهاند ، اقدام به فرافکنی بحران در دیگر کشورها نموده است که نمونه اخیر آن ، کشتار مسلمانان در میانمار می باشد.



در خاتمه برای پاسداشت روز حقوق بشر اسلامی باید به سه محور ذیل توجه نمود:
1. ارتقاء شناخت مسلمانان نسبت به شئونات انسانی و حقوق متعین متعلق به آنها که در آموزه های دینی می توان به آنها دست یافت.
2. حفظ نهضت بیداری اسلامی توسط خود مسلمانان منطقه که اخیرا از یوغ ستمگری های حکام وابسته به غرب رهایی یافته اند.
3. اقدام بی درنگ به بیدارگری نسبت به دیگر مسلمین جهان در راستای ادامه ی نهضت بیداری اسلامی.

به امید روزی که با برقراری حکومت جهانی اسلام و با تجلی و ظهور یگانه منجی بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تمامی حقوق بشر به آنان داده شود.

۱۳۹۱/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...