نسخه چاپی

مواضع نزدیك نفتی ایران و روسیه

وزیر نفت گفت: مواضع روسیه درباره بازگشت ایران و بازگرداندن ثبات به بازار نفت دلگرم كننده و بسیار مثبت بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز (دوشنبه، ٢٤ اسفندماه) پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به این که مذاکرات خصوصی و عمومی خوب و مفصلی با طرف روس انجام شد، گفت: بخشی از مذاکرات امروز مربوط به بازار نفت بوده است و تحلیلی که ما از بازار نفت داشتیم بسیار نزدیک به همدیگر بود.

وی با بیان این که مواضع روسیه برای من چه درباره بازگشت ایران و چه درباره برگرداندن ثبات به بازار نفت دلگرم کننده و بسیار مثبت بود، اظهار کرد: روسیه درباره بازگشت ایران موضع روشنی داشت و تبلیغاتی که گاه در این زمینه انجام شد خلاف آنچه که امروز وزیر انرژی روسیه گفتند، بود.

زنگنه با بیان این که روسیه تصمیم گرفته است نقش مثبت و فعالی در زمینه بازگرداندن ثبات به بازار نفت داشته باشد، یادآور شد: حدود ١٧، ١٨ سال است که با مواضع روسها آشنا هستم و این مثبت ترین موضعی بود که در این دیدار از سوی روسیه دیدم و این موضوع مرا به بهبود وضع بازار نفت در آینده امیدوار کرد.

بازار نفت در یک سال آینده به ثبات می رسد

وزیر نفت درباره این که روسیه پیش تر اعتقاد داشت که بازار خود تنظیم کننده است، آیا این موضع هم اکنون تغییری کرده است، اظهار کرد: هم اکنون اعتقادشان این است که اگر بازار را به حال خود رها کنیم یک سال تا ١,٥ سال زمان نیاز دارد تا به ثبات برسد، اما اگر تولیدکنندگان بزرگ در آن دخالت کنند کمتر از یک سال می توان شاهد ثبات در بازار بود.

وی تولید را ابزار طبیعی بازار نفت دانست و با بیان این که در زمان نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، باید برای بهبود وضع بازار، عرضه را مهار کرد، افزود: در صورت مهار عرضه، تقاضا به طور طبیعی در طول سالهای آینده افزایش می یابد.

زنگنه همچنین از اجرای طرح تثبیت تولید نفت به عنوان گام نخست بهبود شرایط بازار یاد کرد و افزود: این گام مثبتی است و از همکاریهای روسیه و کشورهای عضو و غیر عضو اوپک حمایت می کنیم.

زنگنه درباره نشست اضطراری اعضای اوپک و روسیه با بیان این که هنوز برگزاری این نشست قطعی نشده است، خاطر نشان کرد: قرار است نشستی میان اعضای اوپک با برخی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برگزار شود.

وزیر نفت با بیان این که روسیه پذیرفته است که ایران از طرح تثبیت تولید نفت مستثنی شود، درباره پذیرفتن این موضوع از سوی برخی کشورهای عضو اوپک که اجرای این طرح را منوط به انجام آن از سوی ایران دانستند، گفت: آنها نیز تا این حد قاطعانه مطرح نکرده اند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...