نسخه چاپی

جزئیات اقدامات درمانی و دارویی ایران در كركوك

فرستاده ویژه وزیر بهداشت ایران به عراق در تشریح اقدامات درمانی و دارویی ایران درپی حمله شیمیایی داعش به كركوك كه دوباره این حملات تكرار شده است، گفت: دو هفته آینده نیز تیمی از وزارت بهداشت ایران به‌منظور آموزش به ۱۰۰ پزشك عراقی راهی این كشور می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در خصوص سفر خود به‌همراه تیم درمانی به عراق در پی حمله شیمیایی گروهک تروریستی داعش به منطقه کرکوک اظهار داشت: روز چهارشنبه هفته گذشته گروهک تروریستی داعش، شهر طوز خورماتو از توابع کرکوک را مورد حمله شیمیایی قرار دادند و اواخر شب چهارشنبه خانم "دکتر عدیله حمود حسین" در تماسی تلفنی این موضوع را به آگاهی دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان می‌رساند و دکتر هاشمی بلافاصله دستور اعزام تیمی از سوی وزارت بهداشت به کشور عراق را صادر کرد.

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان "اقدامات مربوط به صدور بلیط تا بعد از ظهر به طول انجامید و ما با هواپیمایی العراقیه ساعت ۳ بعد از ظهر از تهران عازم کشور عراق شدیم" افزود: ساعت ۶ بعد از ظهر با وزیر بهداشت عراق جلسه‌ای داشتیم که سؤال آنها این بود که عامل استفاده شده در این حمله شیمیایی چیست، آیا ترکیبی از گاز کلر و خردل است که به آنها اعلام کردیم که عامل این حمله، گاز خردل بوده است.

فرستاده ویژه وزیر بهداشت به عراق با اشاره به راهنمایی‌های درمانی بیماران در معرض این حمله شیمیایی، گفت: با هماهنگی‌هایی که با نخست وزیری عراق صورت گرفت، بنا شد که ساعت ۶ صبح فردای همان روز با بالگرد عازم کرکوک شویم و به‌دلیل مشکلات جوی این بالگرد حاضر به پرواز نشد و در نهایت مصدومان شیمیایی را به بغداد آوردند.

به گزارش وزارت بهداشت، قانعی گفت: به حدود ۵۰ نفر از پزشکان و مدیران بهداشتی و درمانی عراق آموزش‌های لازم را ارائه دادیم و پس از ویزیت بیماران، چگونگی استفاده از راهنماهای بالینی را برای آنها تبیین کردیم و به تعدادی از بیماران و مردم منطقه کرکوک که به بغداد آمده بودند، اطمینان دادیم که نیازی به ترک خانه‌های مسکونی نیست و می‌توان آلودگی‌ها را برطرف کرد و راههای پیشگیری به‌منظور کاهش عوارض بیماری را برای آنها توضیح دادیم.

رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه اظهار داشت: این بیماران به یک دارو نیاز داشتند که در کشور عراق وجود نداشت و برای ارسال آن از ایران، هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم، همچنین مقرر شد طی دو هفته آینده تیمی از وزارت بهداشت ایران به‌منظور آموزش به حدود ۱۰۰ پزشک عراقی راهی این کشور شود.

قانعی در خصوص اقدامات حقوقی لازم و ارائه مستندات این حمله به مجامع بین المللی نیز گفت: در مورد روش نمونه‌گیری و حفظ آن و همچنین برقرار کردن ارتباط با سازمان ملل متحد راهنمایی‌هایی را به آنها ارائه دادیم تا در جهت اثبات و پیگیری این حمله، عمل کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به حمله مجدد این گروهک تروریستی که روز گذشته به کرکوک صورت گرفت، تیم درمانی دیگری از جمهوری اسلامی ایران نیز در این منطقه حاضر هستند و بیماران را ویزیت می‌کنند و ضمن ارسال داروهای مورد نیاز، تلاش دارند تا مشکلات را در همان منطقه حل کنند.

قانعی با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن وزیر بهداشت عراق و تمجید از وزیر بهداشت و جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل سرعت پاسخگویی به نیاز آنها، خاطرنشان کرد: خانم "دکتر عدیله حمود حسین" ضمن ابراز رضایت خود از اقدامات ایران در مورد حمله شیمیایی به کرکوک، به‌جهت تقدیر از دکتر هاشمی، نامه‌ای را نیز ارسال کرد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...