نسخه چاپی

خداحافظی با ارز 1226 تومانی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه به زودی بانك مركزی نرخ ارز جدید مرجع را اعلام می‌كند، گفت: نرخ جدید ارز نه 1226 تومان فعلی و نه نرخ بازار آزاد است بلكه نرخی بین این دو خواهد بود، بر همین اساس بانك مركزی در حال جمع‌بندی نهایی به منظور اعلام نرخ جدید ارز مرجع است.

حمید صافدل در گفتگو با مهر با بیان اینکه نرخ ارز مرجع، دیگر 1226 تومان نخواهد بود، گفت: جمعی از کارشناسان بر این باورند که بخشی از نوسانات نرخ ارز ناشی از عملیات روانی در بازار است و این قیمت، واقعی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قیمت واقعی ارز، به زودی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد، بر این اساس امیدوارم با تدابیری که بانک مرکزی به کار گرفته و بر اساس روش منطقی که مبتنی بر کارشناسی باشد، بتوان رویه یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کرد.

وی تصریح کرد: در این زمینه چندین ایده مطرح بود، از جمله اینکه موضوع ارز به صورت سه نرخی در بازار پیگیری شود که این ایده به شدت از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی، طرد شد و به نظر نمی‌رسد بتواند روش منطقی باشد، چراکه فاصله میان پلکان قیمتی، می‌تواند ایجاد رانت کند.

به گفته صافدل، ایده‌ای که هم اکنون بانک مرکزی دنبال می‌کند، ایده یکسان‌سازی نرخ ارز است که نه می‌تواند نرخ ارز آزاد فعلی و نه الزاما 1226 تومان باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس جمع‌بندی بانک مرکزی نرخ ارز رقمی میان 1226 تومان و قیمت ارز آزاد فعلی است که بر این اساس، هر رقمی که اعلام شود، با راهکارهایی که بانک مرکزی دارد، باید متناسب با نرخ اعلام شده پاسخگوی نیازمندی‌ها باشد.

صافدل در پاسخ به این سئوال که دلار در بازار آزاد تا 2020 تومان هم طی روزهای گذشته رسیده است، تبعا بسیاری از کالاها انتظار دارند که از ارز مرجع استفاده کنند، راهکارهای جدید تامین ارز چیست؟ گفت: هرگونه تائید و تغییر نرخ ارز می‌بایست رسما از سوی بانک مرکزی اعلام شود.

۱۳۹۱/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...