نسخه چاپی

جوجه‌های رنگی را فراموش كنید!

این روزها كه به نوروز نزدیك می‌شویم، خیابان‌های شهر شلوغ و پر رفت و آمد است. بسیاری از خانواده‌ها با فرزندانشان به بازار می‌روند تا كفش و لباس بخرند. خلاصه شهر و ویترین مغازه‌ها رنگارنگ شده و پیاده رو‌ها هم چنین است.

به گزارش نما عده‌ای در حال خرید و فروش جوجه‌های رنگی هستند و کودکانی که به هر ترفندی پدر و مادر را راضی می‌کنند تا برایشان جوجه رنگی بخرند و پدر و مادر‌ها هم که تحمل گریه و اصرار بیش از حد کودکشان را ندارند، غافل از اینکه این موجود دوست‌داشتنی و قشنگ می‌تواند چه مشکلاتی را برای افراد خانواده ایجاد کند، اقدام به خرید این جوجه‌های بی‌گناه می‌کنند. جوجه‌هایی که شاید چند ساعت یا چند روز بیشتر مهمان خانه‌های آپارتمانی ما نباشند.
از طرفی چون کودک به این جوجه وابسته می‌شود با تلف شدن آن، کودک ناراحت و افسرده می‌شود.
متأسفانه این مشکل همه ساله در ایام نوروز و تابستان به چشم می‌خورد و به رغم هشدار مسؤولان وزارت بهداشت و ممنوعیت فروش جوجه‌های رنگی، شاهد عرضه این جوجه‌ها به قیمت هزار تا ۵ هزار تومان هستیم.
شاید این مبلغ برای شاد کردن دل کودکمان ناچیز باشد، ولی هزینه و وقت و بیماری‌هایی را که این موجودات قشنگ به خانه ما می‌آورند بسیار قابل تأمل است، زیرا براحتی انواعی از بیماری‌های شایع بین انسان و حیوان از جمله بیماری‌های گوارشی و پوستی را به ما هدیه می‌کنند. « سالمونلوز» یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که اغلب باکتری آن به طور طبیعی در دستگاه گوارش، پوست و موی بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد.
وقتی اقدام به خرید این جوجه - که به احتمال زیاد آلوده هم هست- می‌کنیم زمینه انتقال بیماری به افراد خانواده را مهیا و همه را در معرض خطر قرار می‌دهیم. هنگامی که جوجه در دسترس کودک قرار گرفت، کودک شروع به بازی، دستمالی کردن و حتی گاهی بوسیدن جوجه می‌کند، در کنار آن‌ها غذا می‌‌خورد، جوجه را به لباس و موهای خود می‌‌مالد و گاهی در محیط داخلی خانه به بازی با آن‌ها می‌‌پردازد یا خودش اقدام به تعویض و نظافت محیط نگهداری آن‌ها می‌‌کند. این در حالی است که در اثر آلوده شدن غذا یا لباس کودکان به مدفوع آلوده جوجه‌‌ها یا استنشاق غبار حاصل از مدفوع، یا خوراک آلوده به باکتری موجود در مدفوع جوجه در هنگام نظافت، احتمال انتقال این بیماری به کودک وجود دارد.
چقدر خوب است والدین نسبت به رعایت نکات بهداشتی فرزندان بیشتر توجه کنند و مسؤولان نیز نسبت به عرضه جوجه‌های رنگی که عامل انتقال بیماری هستند جدی‌تر برخورد کنند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...