نسخه چاپی

روند كاهشی قیمت سكه و ارز در بازار داخلی

عکس خبري -روند كاهشي قيمت سكه و ارز در بازار داخلي

دنیای اقتصاد - با وجود آنكه روز گذشته بازار جهانی طلا در تعطیلات به سر می‌برد، قیمت سكه و ارز در بازار داخلی روند كاهشی پیدا كرد. هر قطعه سكه تمام بهار آزادی كه عصر روز شنبه تا 825 هزار تومان بالا رفته بود روز گذشته به 805 هزار تومان كاهش یافت. دلار نیز بر اساس گزارش‌های میدانی با افت قیمت همراه بوده است. بازار آتی معاملات سكه نیز دیروز نزول قیمت‌ها را تجربه كرد. نبود تقاضای خرید و اعلام خبر گشایش بزرگ ارزی از دلایل نزولی شدن قیمت‌ها در بازار است.

شوك به نرخ دلار و سكه
ريزش قيمت‌ها در بازار
گروه بازار پول – قیمت‌ها در بازارسکه و ارز روز گذشته به دنبال وعده معاون اول رییس جمهور مبنی بر گشایش بزرگ ارزی در کشور طی روزهای آینده، رو به کاهش نهاد و قیمت سکه در يك روز 20 هزار تومان افت کرد.
قیمت سکه که در روزشنبه تا 825 هزار تومان افزایش یافته بود، با 20 هزار تومان کاهش تا 805 هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز به 810 هزار تومان كاهش يافت. نیم سکه هم 9000 تومان از ارزش خود را از دست داد و 395 هزارتومان به خریداران عرضه شد. دراین بازار ربع سکه البته کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده و با 3000 تومان کاهش تا 205 هزار تومان افت کرد.کاهش قیمت‌ها به بازار طلا نیز سرایت کرده و قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 9400 تومان کاهش به محدوده 346 هزار تومان رسید. در این راستا نرخ هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت با 2170 تومان کاهش به 79 هزار و 900 تومان رسید. افت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در حالی اتفاق افتاد که قیمت طلا در بازار‌های جهانی به دلیل تعطیلی پایان هفته در سطح 1773 دلار باقی مانده است.در بازار ارز نيز قیمت دلار به 1890تومان افت کرد. نرخ پوند انگلیس هم با 40 تومان کاهش تا 2980 تومان پایین آمد.از دلار استرالیا نیز 20 تومان کاسته شد و به نرخ 2030 تومان رسید، اما قیمت یورو با 50 تومان افزایش تا 2600 تومان بالارفت.همچنین در بازار دیروز قیمت سایر ارزها بدون تغییر باقی ماند. خبر‌های رسیده از بازار از نبود تقاضا برای خریدهای عمده ارز حکایت دارد و عملا از تقاضاهای سابق خبری نیست. به گفته برخی صرافان بازار حالت نزولی به خود گرفته است.
طلا در بازار‌های جهانی
قیمت طلا در بازار‌های جهانی در ابتدای سال میلادی جاری از سطح 1550 دلار تا 1773 دلار درپایان این هفته بالا آمده است. قیمت طلا در ماه‌های اخیر به دلیل تداوم بحران مالی دراروپا و افت ارزش یورو افزایشی نداشته است، اما با جدی‌تر شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امکان بروز درگیری در منطقه قیمت طلا به دنبال افزایش قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفته است.این شرایط بعضا از سوی تحلیلگران ادامه دار خواهد بود و در مقابل برخی نسبت به افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی به دلیل امیدواری به برون‌رفت از شرایط فعلی چندان خوش‌بین نیستند.به گفته برخی سیر صعودی طلا از زمانی آغاز شد که رهبران اروپایی با پرداخت مرحله جدید وام به دولت یونان موافقت کردند و سبب شدند که بهای یورو نسبت به دلار آمریکا با افزایش روبه‌رو شود. کارشناسان بر این عقیده اند که بحران بدهی در منطقه اروپا به اتمام نرسیده است و با ادامه‌دار شدن این فرآیند و بروز تنش‌های سیاسی در میان کشور‌ها این احتمال وجود دارد که بهای اونس طلا با افزایش بیشتری نیز روبه‌رو شود.همچنین نتایج یک نظر سنجی که توسط خبرگزاری بلومبرگ انجام شده نشان می‌دهد که از میان 23 کارشناسی که در نظرسنجی این هفته شرکت کرده‌اند، 17 نفر به افزایش بهای طلا در این هفته رای مثبت داده‌اند. بهای اونس جهانی طلا پس از 10 درصد افزایش در سال 2011، در سال جاری تا به این لحظه در بازارهای آمریکا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و 13 درصد بالا رفته است.
قیمت طلا دربالاترین سطح در سپتامبر سال 2011 از 1900 دلار نیز گذشت و از این رو وجود یک رکورد بالاتر افزایش قیمت برای طلا را محتمل‌تر ساخته است. با رسیدن قیمت طلا به 1773 دلار در پایان معاملات هفتگی، قیمت طلا در 365 روز گذشته با 5/26درصد رشد بیش از 371 دلار افزایش داشته است. در 30 روز گذشته نیز نرخ طلا به طور متوسط 67/3 درصد افزایش یافته و 63 دلار گران شده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا هم که در ماه‌های گذشته رقم 27/1 را تا مدت‌ها حفظ کرده بود به مرور تا 34/1 بالا رفته و افزایش قیمت یورو در مقابل دلار را نیز در بازار‌های جهانی و داخلی رقم زده است.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...