نسخه چاپی

تصمیم گیری مهم درباره نفت قطر

وزیر انرژی قطر از برگزاری جلسه‌ای میان اعضای اوپك و سایر كشورهای تولیدكننده نفت برای تصمیم‌گیری درباره كاهش تولید طلای سیاه خبر داد.

به گزارش نما به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، «محمد بن صالح الساده،» وزیر انرژی قطر، امروز در بیانیه‌ای از برگزاری جلسه‌ای میان اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو تولیدکننده نفت در 17 آوریل (29 فروردین) خبر داد.

او که هم‌اکنون ریاست اوپک را نیز بر عهده دارد از برگزاری این جلسه در دوحه، پایتخت قطر، خبر داد. الساده گفت: این جلسه در ادامه گفتگوهایی برگزار می‌شود که ماه گذشته میلادی در دوحه میان مقامات قطر، عربستان، روسیه و ونزوئلا انجام شد.

در جلسه مذکور، پیشنهاد کاهش تولید نفت تا سطح ژانویه سال 2016 (31 روز منتهی به 12 بهمن) مطرح و از سایر کشورهای تولیدکننده نیز خواسته شد تابع آن باشند.

در بیانیه مذکور آمده است: تاکنون حدود 15 کشورعضو اوپک و غیراوپک که تولیدکننده 73 درصد از نفت جهان هستند، از این طرح حمایت کرده‌اند. روز دوشنبه «الکساندر نواک،» وزیر انرژی روسیه، پس از گفتگو با مقامات تهران اعلام کرد: «می‌توان قراردادی برای کاهش تولید در ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) بدون حضور تهران به امضا رساند. این کشور حق دارد پس از سال‌ها تحریم بر تولید خود بیافزاید.»

کویت معتقد است همه کشورهای تولیدکننده نفت باید در این طرح مشارکت کنند. اما منابع موثق اوپک اعلام کردند گرچه شرکت نداشتن ایران در این طرح مطلوب نیست، این امر نمی‌تواند مانع امضای چنین قراردادی شود.

هنوز مشخص نیست چه کشورهایی در این جلسه شرکت خواهند کرد؛ اما حضور چهار عضو اصلی اوپک قطعی است. کویت و امارات برای کاهش تولید به شرط پایبندی سایر کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند. تمایل عراق برای مشارکت نیز بسیار مهم است، زیرا افزایش تولید این کشور در سال گذشته میلادی از سایر اعضای اوپک بیشتر بود.

۱۳۹۴/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...