نسخه چاپی

واكنش به سفر خارجی پزشكان در نوروز

دكتر سیدحسن هاشمی: از نظر كمی با افزایش تعداد اتوبوس آمبولانس‌ها، آمبولانس، پایگاه‌ها، نیروها و آمبولانس‌های هوایی مواجه بودیم به طوریكه اگر امروز پایگاه اورژانس هوایی اردبیل دایر شود تعداد پایگاه‌های هوایی‌مان به ۲۲ پایگاه می‌رسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، وی افزود: این در حالی است که سال قبل تعداد پایگاه‌هایمان نصف این میزان بود. همچنین ۲۲۰ مرکز اورژانس در مبادی شهرها دایر است و امیدواریم دوستان بتوانند آنطور که مورد انتظار است به مردم ارائه خدمت کنند، در عین حال مجموعه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی بسیار مهم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی در خصوص اورژانس بیمارستانی بویژه در تجهیز و توسعه اورژانس‌ها انجام شده است، گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع توسعه فضای فیزیکی در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها را داشتیم و ۲۵۰ اورژانس بیمارستانی نیز در دست توسعه و احداث است.

هاشمی از حضور پزشکان متخصص، عمومی، دندانپزشک و... در ایام تعطیل در مراکز درمانی خبر داد و گفت: تصور می‌کنم شرایط‌مان نسبت به سال قبل بهتر است. البته این موضوع بستگی به قضاوت مردم دارد، البته امیدواریم سر و کارشان به ما نیفتد. لازم است مردم در زمینه تغذیه و خوراک و در رانندگی قواعد و نکات لازم را در نظر داشته باشند. چرا که بسیاری از حوادث در دست خودشان است.

وی به مردم توصیه کرد: از این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای با هم بودن و تقویت روابط خانوادگی و تفریح ببرند و گفت: مهم این است که به افراد خوش بگذرد و تعطیلات را تلخ نکنند. در بسیاری از موارد با توجه به شدت جراحات ما و مجموعه کادر درمانی کمترین نقش را می‌توانیم انجام دهیم. بنابراین خود مردم باید مراقبت و از بروز حوادث پیشگیری کنند. بنابراین اگر خودروی مطمئن ندارند، دچار خواب‌آلودگی یا خستگی هستند. به نکات لازم توجه کرده و مطمئن سفر کنند تا این ایام را به سلامت به پایان برسانند.

هاشمی در پاسخ به سئوالی درباره کمبود پزشک و رفتن پزشکان به خارج از کشور در ایام نوروز، گفت: اینکه پزشکان به خارج از کشور می‌روند و با کمبود پزشک مواجه می‌شویم، قابل تایید نیست و اگر از نیروی انتظامی و خروجی کشور آمار بگیریم، می‌بینیم که چنین چیزی صحت ندارد. البته آرزویمان این است که همه افراد جامعه بتوانند از زیبایی‌های دنیا و ایران استفاده کنند، اما اکثریت جامعه پزشکی توان رفتن به خارج از کشور را ندارند و تنها یک تعداد معدودی این توانایی را داراند که آنها جامعه مورد نظر ما نیستند، بلکه اکثریت همکاران ما کسانی هستند که در شهرهای دور دست و مراکز دولتی خدمت‌رسانی می‌کنند و ما تقریبا از مرداد ماه نیز نتوانستیم مطالبات‌شان را بدهیم. دلیل این موضوع نیز این است که تعهدات شرکای ما و بیمه‌ها هنوز عملیاتی نشده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال حداقل یک سوم کادر درمانی در ایام نوروز در خدمت مردم هستند، گفت: بنابراین بیش از همه سال‌های گذشته متخصصین در رشته‌های متنوع حضور دارند و این جزو افتخارات پزشکان و پرستاران است که در جهت درمان مردم در شادی آنها سهیم باشند.

وی با اشاره به برخی مشکلات در مراکز استان‌هایی مانند خراسان رضوی، فارس و مازندران، گفت: دلیل مشکلات آنها کمبود سرانه‌ای است که در طول ۵۰ سال گذشته برای خدمات‌شان ارائه می‌شده و هیچ منبعی از نظر زیرساختی و حمایتی برای شهرهای گردشگرپذیر اعم از زیارتی و سیاحتی دیده نشده که امیدواریم در آینده این کم‌توجهی جبران شود.

هاشمی در پاسخ به سئوالی درباره چهارشنبه سوری و اینکه چه نمره‌ای به کارکنان درمانی می‌دهید، گفت: طبق گزارش‌هایی که تاکنون دریافت کرده‌ام به کادر درمانی و اورژانس باید نمره بالایی داد اما به رفتار و فرهنگی که دنبال می‌کنیم اگر نمره‌اش صفر نباشد تک رقمی است. متاسفانه علیرغم همه توصیه‌های انجام شده از سوی رسانه‌ها، جوانان و هنرمندان حوادث چهارشنبه آخر سال همه را غصه‌دار کرد و اتفاقات ناخوشایندی در برخی شهرها از جمله تهران رخ داد.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشایند نیست که تا نیمه شب شاهد چنین اتفاقی باشیم؛ چرا که ممکن است مردم مریض دارند و نیازمند استراحت هستند. نمی‌دانم چرا تا این حد بی‌توجهیم. شاید آنهایی که باید این مراسم را در کشور مدیریت کنند به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند. چنین مراسماتی در همه جای دنیا مدل دارد ولی ما از اینکه چنین مدل‌هایی را فراهم کنیم، نباید بترسیم و باید خارج از شهر امکاناتی را برای انجام شادی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه قطع شدن دست، کور شدن چشم و داغداری عده‌ای اتفاقات بسیار بدی است، ادامه داد: حتی دیده شده که عده‌ای عابر دچار مشکل می‌شوند. در عین حال اگر ساماندهی چنین مراسمی را فراهم کردیم از نظر قانونی نیز می‌توان با صلابت و قاطعیت بیشتری برخورد کرد و ما نیز می‌توانیم بهتر کار را مدیریت کنیم؛ چرا که چنین رویدادهایی برای ما ملت متمدن بسیار بد است.

هاشمی همچنین اظهار کرد: من تصاویری دیدم که بسیار ناراحت شدم و غصه خوردم. اکثر کسانی که در این شب آسیب دیده‌اند زیر ۲۰ سال بودند. اینکه جوانی ۱۲ ساله دستش را از دست می‌دهد برای همه ناراحت‌کننده است. این در حالی است که در گذشته این مراسم بسیار شادی‌بخش بود، اما آن را به یک ضدارزش تبدیل کرده‌ایم. من فکر می‌کنم ساماندهی چنین مراسماتی راه دارد و تنها با موعظه نمی‌شود کاری انجام داد؛ بلکه باید مدیریت کرد. بنابراین امیدوارم کارنامه ما و مردم در سال آینده بهتر باشد.

وزیر بهداشت گفت: فکر می‌کنم نشان دادن این موضوعات خوب است و صداوسیما باید چنین چیزی را نشان دهد و گوشش بدهکار اعتراضات نباشد. گاهی برخی صحنه‌ها را از نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهیم که عوارض روحی و روانی آن به مراتب بیشتر از این است که بخواهیم صحنه‌های زشتی که در این مراسم اتفاق می‌افتد مخفی کنیم. بنابراین باید یک ماه قبل از شروع این مراسم این کار را انجام دهیم و این عمل را در نگاه مردم، جوانان و خانواده‌ها تقبیح کنیم.

وی افزود: از اینکه مراکزی را در خارج از شهر برای مدیریت شادی و شادمانی فراهم کنیم نباید بترسیم چرا که خروجی آن بهتر از چیزی است که در حال حاضر شاد آن هستیم.

۱۳۹۴/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...