نسخه چاپی

عسگراولادی در گفتگو با نما:

انحصار در قراردادهای اقتصادی با كشورهای خارجی، یعنی نفوذ/ بدنه ی دولت، اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد

عکس خبري -انحصار در قراردادهاي اقتصادي با کشورهاي خارجي، يعني نفوذ/ بدنه ي دولت، اقتصاد مقاومتي را قبول ندارد

كارشناس مسائل اقتصادی با تأكید بر سیاست های كلّی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بدنه دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و عمل نمی كند. اقتصاد مقاومتی كه این همه رهبر انقلاب بر آن اصرار دارند، متأسفانه عملی نمی شود. البته دولت شعارش را می دهد، امّا بدنه دولت، اقتصاد مقاومتی را نمی پذیرد.

اسدالله عسگراولادی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص ابعاد نفوذ اقتصادی دشمن گفت: یکی از ابعاد نفوذ اقتصادی، فروختن کالا به ما و نگرفتن پول آن است که از این طریق ما بدهکار می شویم. مثلاً برخی از این هیئت هایی که می خواهند به ما خودرو بفروشند، وقتی به آنها می گوییم پول نداریم، می گویند پول را سه چهارساله پرداخت کنید. با این کار ما را بدهکار می کنند و همان بلای یونان را سر ما در می آورند. خب این نفوذ اقتصادی است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد نفوذ اقتصادی، انحصار در انرژی است، اظهار داشت: مثلا شرکت های خارجی می آیند در پارس جنوبی یا جاهای دیگر که ما ایستگاه های نفت داریم می روند و تحت عنوان کمک در فروش انرژی، به دنبال دنبال انحصار طلبی هستند. هر نوع انحصار اقتصادی غرب در اقتصصاد ما، به ضرر ما است و نباید اجازه هیچ نوع انحصاری را در مسائل اقتصادی به آنها بدهیم.
عسگراولادی ادامه داد: درباره شبکه های برق و شبکه های تلفن و آب نیز چنین است. یا مثلاً در بخش هواپیما، برخی شرکت های خارجی می آیند و می گویند که ما می خواهیم همکاری فرودگاهی انجام بدهیم؛ همکاری فرودگاهی اگر با همکاری خودمان باشد خوب است، امّا اگر بخواهند آن را انحصاری کنند و فرودگاه های کشور ما را در ید خودشان قرار بدهد، این به ضرر ما است و این نفوذ اقتصادی است. در هر جایی که بوی انحصار بیاید یا اینکه ما را به خودشان بدهکار کنند، آنجا مصداق نفوذ اقتصادی است. یا هر کاری که باعث بشود ما نیازمند به آنها بشویم و در نتیجه به ناچار اهداف سیاسی شان را هم بپذیریم. چون آنها در کنار اهداف اقتصادی اهداف سیاسی شان را جلو می برند. مثلاً یک هیئت اقتصادی می رود به سفارتخانه خارجی می گوید من ویزای همه شما را می دهم. در کنار دادن این ویزا، به دنبال نفوذ سیاسی است.
وی در بیان مصادیقی از نفوذ سیاسی از کانال اقتصادی گفت: انگلیسی ها وقتی می خواستند هندوستان را تصرف کنند، یک شرکت به عنوان شرکت کمپانی هند شرقی تأسیس کردند و از طریق آن شرکت و از طریق نفوذ اقتصادی، توانستند هند به آن عظمت را تصرف کنند. الان ببینید درباره سوریه چه حرفهایی می زننند؛ می گویند باید سوریه را تقسیم کنیم. چرا چنین حرفی می زنند؟ چون سوریه را بیچاره کرده اند و این کشور را از لحاظ اقتصادی نیازمند کرده اند و حالا که می خواهد بازسازی بشود، با اهرم اقتصادی به دنبال اهداف سیاسی خودشان در آنجا هستند. بنابراین ما باید در این زمینه کاملاً مراقب باشیم. خدا رو شکر می کنیم که درایت مقام معظم رهبری، امینت را برای کشور ما به ارمغان آورده و از این بابت با کشورهای اطراف خیلی فاصله داریم.
کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر سیاست های کلّی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بدنه دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و عمل نمی کند. اقتصاد مقاومتی که این همه رهبر انقلاب بر آن اصرار دارند، متأسفانه عملی نمی شود. البته دولت شعارش را می دهد، امّا بدنه دولت، اقتصاد مقاومتی را نمی پذیرد.
عسگراولادی لزوم عدم واگذاری امتیازات انحصاری به کشورهای خارجی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مثلا در رابطه با خودرو، ما خودمان در این زمینه داریم کارهایی را انجام می دهیم. اینکه حتماً بخواهیم پژو را از فرانسوی ها بگیریم و قرارداد انحصاری با آنها ببندیم، نه این درست نیست. فرانسه می تواند ماشین آلات پژوسازی را به ما بدهد، نه اینکه بخواهد انحصاراً به ما پژو بفروشد.
وی در خصوص همکاری های اقتصادی با کشورهای عدم تعهد گفت: ابتدا باید به نیازمندی های خودمان و توانایی های آنها نگاه کنیم. کاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید انجام بدهد این است که آمار این کشورها را بگیرد و ببیند که واردت و صادراتشان چه چیزهایی است. از واردات آنها، کدام اقلام را ما می توانیم صادر کنیم و از مواردی که نیاز داریم وارد کنیم، کدام یک را آنها می توانند به ما بدهند. نیازهای خودمان را هم ابتدا باید از کشورهای همسایه تأمین کنیم، بعد کشورهای عدم تعهد و سپس سایر کشورها. علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ظیفه سازمان توسعه و تجارت و مقداری هم وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که این نیازسنجی و اولویت بندی را انجام دهند. البته ما باید نیازهایمان برای واردات را خیلی محدود کنیم و با سرمایه گذاری باید سعی کنیم که نیازهایمان را خودمان تولید کنیم.
عسگراولادی به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: الان قاچاق کارخانه های ما را فلج کرده است. طبق آماری که گفته می شود و معلوم نیست چقدر صحت دارد، گفته می شود که رقم قاچاق نزدیک به ه 15 میلیارد دلار در سال است؛ خب این پدرِ کارخانه های ما را درآورده است. پنجره ی بازِ گمرک تبدیل به پنجره ی شَر شده است؛ به گمرک توصیه می کنم که فکری بکنید و سخت گیری ها را کم کنید. الان برای ترخیص یک کالا از گمرک، باید 25 الی 30 روز منتظر بمانی. اینجاست که قاچاقچی وارد می شود و به واردکننده می گوید که خودت را زحمت نده و من این کار را برای تو انجام می دهم. گمرک دروازه کشور است؛ وقتی سختگیری کند، درواقع قاچاق را تشویق کرده است. یکی از گرفتاری هایی که ما در رابطه با اقتصادمان داریم، بحث فساد است که خب از همین جاها بر می خیزد. وقتی طرف می خواهد کالایی را به طور رسمی وارد کند و اذیت می شود، به طور غیر رسمی وارد می کند و این یعنی فساد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...