نسخه چاپی

چگونه “واقعیت مجازی” در علم پزشكی معجزه میكند ؟

پژوهشگران اروپایی با توسعه ابزارهایی تلاش كرده اند كه از واقعیت مجازی كمك بگیرند تا مغز بیمارانی را كه دچار سكته مغزی شده اند، به یادگیری مهارت های جدید عادت دهند.

به گزارش نما به نقل از از یورونیوز، پژوهشگران یک آزمایشگاه پیشرفته در بارسلونا مطمئن هستند که می توانند با استفاده از مدل های رایانه ای که براساس «واقعیت مجازی» ساخته شده اند، به توان یابی بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، کمک کنند. آنها در این مسیر از تکنیک های توان یابی استفاده می کنند.
بازی واقعیت مجازی به عنوان ابزار تکمیلی برای تکنیک های مرسوم توان یابی بیماران دچار سکته مغزی، توسعه یافته است. هدف این بازی، آموزش دادن مغز است تا بتواند حرکات بدن را به کنترل خود دربیاورد.
‘سوزانا رودریگوئز گونزالز’ پزشک متخصص توان یابی می گوید: ما فکر می کنیم که این روش برای کسانی که تکنیک های مرسوم توان یابی را در بیمارستان تجربه کرده اند، بسیار مفید است. این بیماران معمولا فکر می کنند که فرآیند توان یابی به پایان رسیده است. در حالی که مغز آنها از بخش هایی که در سکته مغزی آسیب دیده است، هنوز استفاده نمی کند. این ابزار، تاثیر واقعی خود را برای ملزم کردن مغز به یادگیری نشان داده است.
این بازی در دانشگاه ‘پومپئو فابرا’ طراحی شده است. گروهی از پژوهشگران علوم رایانه، روانشناسان، و زیست پژوهان یک پروژه پژوهشی اروپایی گرد هم آمدند تا از نقطه ای بسیار مقدماتی کار را آغاز کنند: انعطاف پذیری مغز تا پایان عمر حفظ می شود. بنابراین می توان از این خاصیت منحصر به فرد مغز برای توان یابی بخش های آسیب دیده در جریان سکته مغزی استفاده کرد.
‘پل ورسچوره’ متخصص روانشناسی از دانشگاه پومپئو فابرا می گوید: براساس تئوری که داشتیم، مغز، یک ماشینِ دائما در حال یادگیری است و به طور مداوم مدل هایی را از جهان پیرامون خود می سازد. ما فکر کردیم که فرم های جدید شبیه سازی را به مغز یاد بدهیم تا به آن بقبولانیم که می تواند کارهایی را انجام دهد که پیشتر بلد نبود. این دقیقا چیزی است که ما از طریق واقعیت مجازی انجام می دهیم.
این سیستم، روند آموزشی بیمار را با عملکردش بهینه می کند. این مدل های واقعیت مجازی می توانند تاثیرات بیشتری هم حتی بسیار فراتر از توان یابی مغز داشته باشند.
‘آنا مورا’ متخصص علوم اعصاب از دانشگاه پومپئو فابرا می گوید: ما می توانیم به طور مجازی بررسی کنیم که فعالیت مغز در بخش آسیب دیده بر اثر سکته مغزی چطور تغییر می کند. این بررسی در تشخیص بهتر به ما کمک زیادی می کند.
واقعیت مجازی می تواند در توان یابی کنترل بخش های فوقانی بدن کمک کند. حال محققان امیدوارند که بتوانند از این تکنیک، برای بهبود عملکرد بخش های آسیب دیده مغز هم استفاده کنند.
سوزانا رودریگوئز گونزالز، پزشک متخصص توان یابی می گوید: مشکل در بلع غذا، نارسایی تعادل بدن، مشکلات اعصاب و روان و سایر مشکلات از جمله مسائلی هستند که ما می توانیم برای درمان آنها از ابزارهایی شبیه آنچه در واقعیت مجازی به کار گرفته شد، استفاده کنیم. سکته مغزی فقط بر توانایی جسمانی فرد بیمار اثر نمی گذارد، بلکه فعالیت بخش موسوم به روان حرکتی او را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
براساس این گزارش، بعد از پشت سر گذاشتن آزمایش های متعدد، اولین ابزارهای واقعیت مجازی آماده شده اند تا در کلینیک های مختلف در سراسر اروپا به کار گرفته شوند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...