نسخه چاپی

كارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با نما:

كاهش نیروهای نظامی روسیه باعث تقویت بشار اسد می شود/ اقدام روس ها هوشمندانه و بموقع بود

عکس خبري -کاهش نيروهاي نظامي روسيه باعث تقويت بشار اسد مي شود/ اقدام روس ها هوشمندانه و بموقع بود

كارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص كاهش نیروهای نظامی روسیه در سوریه گفت: اكنون كه روسیه نیروهایش را خارج می كند، مشخص می شود كه بشار اسد با تكیه به نیروهای خودش در سوریه ایستادگی می كند و وابسته نیست.

جعفر قنادباشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص علل خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه گفت: در تحلیل هایی که از سوی غرب در این خصوص ارائه می شود، عمدتاً سعی می شود که چهره بدبینانه ای از این اتفاق ترسیم شود و سخن از اختلاف بین روسیه و سوریه به میان می آورند. آنها سعی می کنند ادعای چندسال گذشته خود مبنی بر اینکه روسیه بالاخره سوریه را خواهد فروخت را پررنگ کنند، اما این تبلیغاتی است که با واقعیت تطابق ندارد.

وی افزود: زمانی که روسیه نیروهای هوایی خود را در سوریه مستقر کرد، تحلیل های مختلفی در این خصوص وجود داشت مبنی بر اینکه روسیه تا چه زمانی در سوریه باقی خواهد ماند. بهترین گزینه، این دانسته شد که استقرار نیروها تا زمانی ادامه یابد که ارتش سوریه و حزب الله بتوانند نوعی تسلط بر اوضاع پیدا کنند و ادامه حضور نیروهای روسی پس از این موعد، باعث کاهش موقعیت سوریه در داخل و خارج و در مذاکرات دانسته می شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اقدام روس ها در حمله به مواضع گروههای تروریستی و تکفیری طی شش ماه گذشته، یک نقطه قوت برای سوریه محسوب می شد و سوریه بهره بسیاری از آن برد، خاطرنشان کرد: اما باقی ماندن این نیروها به معنای نقطه ضعف سوریه خواهد بود و موقعیت آقای بشار را در داخل تضعیف خواهد کرد و در مذاکرات نیز به عنوان یک نقطه ضعف عمل خواهد کرد و حتی این بهانه را به دست دیگران خواهد داد که آنها هم نیروهایشان را وارد عرصه سوریه کنند.

وی افزود: طبیعی است که این انتقال نیرو به هیچ وجه به معنی غیرقابل برگشت پذیری این نیروها نیست و چنانچه موقعیت خطرناکی پیش بیاید، این نیروها ظرف چند روز باز خواهند گشت. روسیه نشان داده که حمله به مواضع تروریست ها در بسیاری از موارد الزاماً از طریق نیروی مستقر در سوریه نخواهد بود و همانند گذشته می تواند از راه دور و از طریق موشک آنها را مورد هدف قرار دهد.

قنادباشی با بیان اینکه روسیه صرفاً نیروهایی که ظرف شش ماه گذشته وارد سوریه کرده بود را خارج می کند تصریح کرد: درواقع نیروهایی که از قبل در سوریه بوده اند همچنان حضور خواهند داشت؛ چون بندر طرطوس از قبل در اجاره روس ها بوده و حضور سنتی روس ها در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا، عمل روسیه در کاهش نیروهای نظامی مستقر در سوریه را عملی هوشمندانه توصیف کرد و گفت: روس ها تجربه آمریکایی ها که آنقدر در کشورها باقی می مانند که به جنگ فرسایشی منجر می شود را تکرار نکردند، همچنین تجربه شوروی سابق که حضورشان در افغانستان، به جنگ فرسایشی کشیده شد. روسیه در بهترین شرایطی که می توانست از سوریه خارج شود، این اقدام را انجام داد و این به معنای سست شدن پیمان بین روسیه و سوریه نیست و تحلیل هایی که در این خصوص انجام می شود به هیچ وجه با واقعیت مطابقت ندارد.

قنادباشی با بیان اینکه خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه، نه تنها به معنای تضعیف بشار اسد نیست بلکه او را در موضع قدرت قرار خواهد، اظهار داشت: حضور دائمی نیروی خارجی، پشت سر یک دولت حین انتخابات و پس از انتخابات، معنای خوبی ندارد. اکنون که روسیه نیروهایش را خارج می کند، مشخص می شود که بشار اسد با تکیه به نیروهای خودش در سوریه ایستادگی می کند و وابسته نیست. او از روسیه برای کمک، دعوت کرده بود و حالا که اوضاع به سمت عادی شدن پیش می رود نیروها خارج می شوند. درواقع، هرچه سوریه به سمت عادی شدن پیش برود به نفع آقای بشار است. همچنین این اقدام به این معنی است که نقاط ضعفی که از سوی دو کشور در مذاکرات وجود داشت و روی آنها دست گذاشته می شد، از سوی این دو کشور برطرف شده است.

۱۳۹۴/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...