نسخه چاپی

دروازه ورود به بازار روس‌ها گشوده شد

مجری برگزاری نمایشگاه ایران در روسیه با بیان اینكه استارت افزایش سطح روابط ایران و روسیه زده شده است، گفت: در نمایشگاه اختصاصی ایران در مسكو كه در ۲۲ اردیبهشت سال ۹۵ برگزار می‌شود، بین تجار ایرانی و روس قراردادهایی منعقد خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، علي‌اكبر ميرچگيني در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از بخش‌هاي توليدي كشور ظرفيت و توانمندي بيشتري براي حضور در نمايشگاه دارند، اظهار داشت: با توجه به اين‌كه روس‌ها در توليدات برخي از محصولات پتروشيمي ناتوان هستند و در مقابل برخي از شركت‌هاي پتروشيمي داخلي اين توانايي را دارند، محصولات پتروشيمي ظرفيت خوبي براي حضور در اين نمايشگاه دارند.

وی ادامه داد: همچنين مواد غذايي مانند لبنيات و محصولات كشاورزي، صنايع دارويي، صنايعي چون فرش و پوشاك به شرطي كه قيمت مناسبي داشته باشند، مصالح ساختماني مانند سيمان، كاشي و... و به‌ويژه بخش توريسم مي‌تواند مهم‌ترين بازار هدف براي روس‌ها در كشور باشد.

مجري برگزاري نخستين نمايشگاه اختصاصي ايران در مسكو در پاسخ به اين سوال كه شيوه اعتبارسنجي و شناسايي توليد‌كنندگان معتبر ايران و روسيه چگونه صورت مي‌گيرد، گفت: بخشي از توليدكنندگان به راحتي قابل شناسايي هستند. شناخت مابقي هم توسط نهادهايي چون اتاق بازرگاني مشترك ايران و روس، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه ايران و روس صورت مي‌گيرد. اين‌كه قيمت تمام‌شده توليدات توليد‌كنندگان چقدر است و چقدر بايد باشد و نیز اطلاعات مربوط به اين توليدات همگي توسط اين سازمان‌ها قابل بررسي است.

میرچگيني تاكيد كرد: خوشبختانه اكثر شركت‌هايي كه در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد، از بازار روسيه اطلاع و شناخت كافي دارند. لازم است بگويم اين نمايشگاه دروازه ورود به بازار روس‌هاست.

وی همچنین در پاسخ به اين سوال كه تاكنون چه اقداماتي براي از ميان برداشتن موانع تجاري ايران و روسيه خصوصا در رابطه با تعرفه‌هاي بين دو كشور انجام شده، گفت: اتفاقاتي كه تاكنون ميان اين دو كشور براي بهبود سطح روابط تجاري افتاده فراتر از آن چيزي است كه شنيده مي‌شود. روسيه پس از آنكه از سوي اتحاديه اروپا با تحريم مواجه شد، خريد مواد غذايي از اتحاديه كشور‌هاي اروپايي را متوقف كرد. رويه روسيه هميشه بدين صورت است كه در قطع ارتباط با كشوري يا با مواجه شدن با تحريم آن كشور، خريد از آن را بر خود ممنوع مي‌كند همين كار را پس از تيرگي روابطش با تركيه نيز انجام داد. در واقع با اين كار بسياري از توليدكنندگان ترك را تا آستانه ورشكستگي پيش برد.

وي ادامه داد: روسيه پس از اين كشورها به ايران روي آورد. گرچه كيفيت بازار ايران براي روس‌ها به اندازه‌اي نيست كه براي تامين مواد غذايي يا خريد خود به آن اطمينان كنند، اما در هر حال روس‌ها به دنبال تقويت اين روابط و ارتقای سطح آن هستند.

البته بازار ايران در بخش‌هايي چون مصالح ساختماني، پوشاك، مواد غذايي و به‌ويژه صنعت توريسم براي روس‌ها جذابيت دارد، اما كشور روسيه تاكنون به دليل يك‌سري محدويت‌ها قادر به استفاده از اين بازار براي نيازهاي كشور خود نبوده است. در واقع ايران چندين سال است که در پشت دروازه‌هاي روسيه به انتظار نشسته است. اكنون كه اين دروازه گشوده شده و دو كشور سعي كرد‌ه‌اند تسهيلاتي براي بهبود روابط خود ايجاد كنند.

به همين منظور ریيس‌جمهوری روسيه دستور داد قوانين دست و پاگير در رابطه تجاري ايران و روس برداشته شود. گرچه ايران اكنون بهترين جايگزين براي روس‌ها در تامين مايحتاج آنها به ويژه مواد غذايي است، اما روس‌ها به هر حال غافل از كمبودها و ضعف‌هاي كشور ما نيستند. ریيس‌جمهوری روسيه در آغاز برنامه تجاري خود در رابطه با ايران يكي از مسوولان حكومتي را براي پر كردن خلا‌هاي ارتباطي ايران و روسيه به كار گماشته است تا سطح مبادلات تجاري بين دو كشور افزايش پيدا كند.

مجري برگزاري نخستين نمايشگاه اختصاصي ايران در مسكو با تاكيد بر كاهش تعرفه‌هاي تجاری بين ايران و گفت: ميزان تعرفه‌ها قبلا ۱۸ درصد به بالا بود كه اكنون در خيلي از موارد به زير ۵ درصد كاهش پيدا كرده است. روسيه براي برداشتن موانع گمركي ايران و روسيه مديركل گمرك كشور خود را به ايران فرستاد. روس‌ها همچنين به دنبال تقويت شبكه ريلي با ايران هستند و اقدامات مهمي در اين باره در پيش گرفته‌اند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...