نسخه چاپی

صبح بخیر آقای كفاشیان!

سعید احمدیان

بايد از علي كفاشيان پرسيد بعد از شنيدن خبر رأي كنفدراسيون فوتبال آسيا به نفع عربستاني‌ها و الزام ايران به بازي در كشور سوم چه احساسي داشته است؟ آيا رئيس فدراسيون فوتبال خم به ابرو آورده است و لحظه‌اي با خودش فكر كرده است كه معني اين رأي چه چيزي مي‌تواند باشد؟ از مرور واكنش‌هاي منفعلانه كفاشيان در يك ماه اخير و مماشات او مقابل سعودي‌ها مي‌توان پيش بيني كرد كه كفاشيان اين بار هم مانند تمام اين هشت سال شايد با پوزخند و خنده‌اي از كنار اين خبر مهم عبور كرده است. از زماني كه ادعاي واهي عربستاني‌ها درباره عدم امنيت ايران و انتقال بازي‌هاي باشگاه‌هاي ايراني و عربستاني به كشور سوم مطرح شد، رئيس فدراسيون فوتبال با عدم واكنش قاطعانه و محكم برابر جوسازي‌هاي سعودي‌ها به نوعي در زمين آنها بازي كرد تا ثابت كند كه براي او منافع ملي محلي از اعراب ندارد و منافع شخصي‌اش را كه در رابطه با شيخ سلمان بحريني و پست تشريفاتي نايب رئيسي‌اش نهفته است، همواره ترجيح مي‌دهد. به همين خاطر هم در اين مدت به جاي گرفتن يك موضع قاطع، همواره با اهمال از كنار ادعاهاي واهي مسئولان فدراسيون عربستان عبور كرد. با اين شرايط به نظر مي‌رسد او نتواند متوجه عمق فاجعه‌اي كه رخ داده است شود و شايد بهتر باشد كه اين رأي را يك نفر براي او تبيين كند تا كفاشيان بهتر متوجه فاجعه‌اي كه رخ داده است شود. كفاشيان بايد بداند راي كنفدراسيون فوتبال آسيا به بازي نمايندگان ايران و عربستان در كشور سوم زير سؤال بردن امنيت كشورمان است و بر ادعاي واهي سعودي‌ها صحه گذاشته است تا AFC همان طور كه پيش بيني مي‌شد طرف اعراب را بگيرد و علي كفاشيان ساده انديشانه تصور مي‌كرد كه شيخ سلمان عادلانه رأي خواهد داد.
انفعال ديپلماسي فدراسيون فوتبال در اين پرونده امنيت ملي ايران را زير سؤال برده است و دراين باره علي كفاشيان بايد پاسخگوي تساهل و تسامح مقابل جوسازي‌هاي سعودي‌ها باشد، كاري كه باعث شد تا عربستاني‌ها با سوء استفاده از بي‌تفاوتي فدراسيون فوتبال نسبت به منافع ملي، با تكرار ادعاهاي واهي درباره امنيت نداشتن ايران، سرانجام به هدفشان برسند. عملكرد كفاشيان و همكارانش علاوه بر اينكه عزت ايران و ايراني را زير سؤال برد، نشان داد كه در فدراسيون فوتبال ذره‌اي حتي منافع ملي اهميت ندارد و همان طور كه در گزارش مجلس درباره پرونده فساد در فوتبال هم به آن اشاره شده، سوء مديريت كفاشيان در فدراسيون سبب شده تا اين دستگاه تبديل به حياط خلوتي براي گسترش فعاليت‌هاي مافياي فوتبال شود. حالا هم عدم پاسداري از منافع ملي در پرونده اختلاف ايران و عربستان، سبب شده تا نقطه تاريك ديگري در كارنامه علي كفاشيان ثبت شود، رئيسي كه كارنامه مديريتش در طول سال هايي كه در فدراسيون حضور داشته است، بر خلاف ادعايي كه مي‌كند، سياه و تاريك بوده و زمينه را براي گسترش فساد در فوتبال مهيا كرده است. حالا هم آخرين برگ از كارنامه كفاشيان در فدراسيون فوتبال، به كرسي نشستن ادعاي واهي سعودي‌هاست و تلخ‌تر اينكه كفاشيان پس از رأي AFC همچنان به مماشات با سعودي‌ها ادامه داده است و عنوان كرده كه امارات بهترين گزينه براي ايران براي بازي با تيم‌هاي عربستاني است!
با توجه به نااميدي از فدراسيون فوتبال، با اين شرايط به نظر مي‌رسد وزارت ورزش و وزارت امورخارجه بايد به صورت جدي وارد اين پرونده شوند و نگذارند كه امنيت ايران زير سؤال برود و كنفدراسيون فوتبال آسيا با يك رأي كاملاً سياسي، ادعاي عربستاني را تأييد كند. به هر حال آن چيزي كه در اين موقعيت اهميت دارد واكنش محكم مسئولان كشورمان عليه رأي كنفدراسيون فوتبال آسيا است. در اين باب ضروري است كه از همه ظرفيت‌هاي ممكن جهت جلوگيري از زير سؤال رفتن امنيت و منافع ملي كشورمان استفاده شود. همچنين بديهي است كه اهمال علي كفاشيان و غش كردن او به سمت سعودي‌ها و شيخ سلمان بحريني در اين پرونده بايد مورد توجه قرار بگيرد و به سادگي از كنار آن عبور نشود، هزينه هايي كه مواضع منفعلانه كفاشيان و همكارانش در فدراسيون فوتبال بر حيثيت و آبروي كشورمان وارد كرده‌اند، بخشودني نيست و در اين باب ضروري است كه رئيس فدراسيون فوتبال به پاي ميز پاسخگويي كشيده شود و با او برخورد شود. اين در شرايطي است كه در صورت محكم ايستادن فدراسيون برابر جوسازي سعودي‌ها، كنفدراسيون فوتبال آسيا به اين راحتي نمي‌توانست با يك رأي سياسي، امنيت ايران را زير سؤال ببرد، رأيي كه نتيجه انفعال فدراسيون فوتبال است، فدراسيوني كه بايد از رئيسش پرسيد وقتي خبر رأي AFC را شنيده است، چه حالي داشته است؟

۱۳۹۴/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...