نسخه چاپی

روحانی 25 مارس به اسلام آباد می‌رود

سفیر ایران در پاكستان از سفر رئیس جمهور ایران به اسلام‌آباد در 25 و 26 مارس خبر داد و گفت: در این سفر چندین قرارداد مهم در زمینه تجارت آزاد،‌انرژی،‌ مشاغل و دفاعی به امضاء می‌رسد.

به گزارش نما ، فارس به نقل از دنیوز نوشت: مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان در کنفرانسی در این کشور ضمن تبریک قراداد گاز پاکستان با قطر و نیز کشورهای ترکمنستان،‌افغانستان و هند گفت: پاکستان فرصت‌های قابل تحقق بسیاری برای گرفتن گاز از ایران داشت و خط لوله گاز ایران-پاکستان روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را بیش از این می‌تواند تعمیق بخشد.

پاکستان یک قراداد طولانی مدت خرید گاز با قطر امضاء کرده که با مخالفت‌های اپوزوسیون‌های دولت مواجه شد آنها می‌گفتند گاز ارزان ایران برای پاکستان مناسب‌تر بود.

همچنین پاکستان یک قرداد چهارجانبه انتقال گاز با کشورهای ترکمنستان، افغانستان و هند امضاء کرده است.

این در حالی است که ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تا کنون ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است.

پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث می‌کرد اما به بهانه تهدیدهای آمریکا کار احداث خط لوله را تاکنون آغاز نکرده است.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد که ایران این جریمه‌ها را بخشید.

در این کنفرانس سفیر ایران در پاکستان گفت:« ما شرایط دشواری شبیه دیگر کشور ها نداشتیم،‌و ایران آماده است انرژی ارزان برای پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی در پاکستان فراهم کند».

سفیر ایران در پاکستان گفت: دو کشورچندین قراداد طی سفر روحانی به پاکستان امضاء خواهد کردو ایران در نظر دارد 1000 مگا وات برق به پاکستان صادر کند، ایران می‌خوا هد حجم روابط تجاری خود با ابرن را از 100 میلیون دلار به 5 میلیارد دلار در طی سالهای آینده برساند.

وی گفت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران به احتمال زیاد 25 و 26 مارس به اسلام آباد سفر می‌کند گرچه این تاریخ توسط مقامات رسمی قطعی نشده است.

هنردوست گفت: طی سفر رئیس جمهور به پاکستان، قرادادهای تجارت آزاد،‌انرژی،‌ مشاغل و دفاعی به امضاء می‌رسد و هدف ایران از برقراری روابط با پاکستان،‌ ایجاد رفاه و آسایش برای مردم هر دو کشور است این روابط باعث ایجاد شغل برای هر دو کشور نیز خواهد شد.

همچنین دو کشور باید از اقتصاد سیاه درکشورشان پرهیز کنند، امنیت مرزها را برقرار کنند و با قاچاق به بهترین وجه مبارزه کنند.

سفیر ایران در پاکستان گفت: ما راه خود را برگزیده‌ایم و به ما این روش دیکته نشده است،‌واقعیت این است که ما به یک اقتصاد قوی نیاز داریم و ایران این را اثبات کرد ه است که می‌تواند به این هدف حتی بدون نیاز به قدرت‌های بزرگ برسد.

وی یادآور شد که در حال حاضر ایران پیشرفته‌ترین تحقیق و پژوهش را در شاخه‌ علوم را دارد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...