نسخه چاپی

توسعه روابط ایران با منطقه قفقاز شمالی روسیه

وزیر امور قفقاز شمالی در دیدار با سفیر ایران در روسیه گفت: منطقه قفقاز شمالی روسیه علاقه فراوانی به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو عصر روز پنج شنبه با آقای لیف کوزنیتسف وزیر امور قفقاز شمالی فدراسیون روسیه ملاقات کرد.

در این ملاقات کوزنیتسف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در منطقه قفقاز شمالی روسیه اعلام نمود که وزارتخانه مزبور بنا بر دستور کار دولت روسیه در نظر دارد تا به منظور اشتغال زایی، برنامه های توسعه اقتصادی منطقه را با جدیت فراوان اجرا نماید.

وی تاکید کرد که بنا بر برنامه موجود در نظر است تا از موقعیت جغرافیایی و ترانزیت قفقاز بهره برداری کامل بعمل آید.

وی با اشاره به ویژگی‌های بندر ماخاج قلعه اظهار کرد که بندر مزبور تنها بندر روسیه در دریای خزر است که در سراسر سال قابل استفاده می باشد. این بندر خصوصی سازی نشده و متعلق به دولت می‌باشد و در نظر است بخشی از حجم تجارت از بندر آستراخان به این بندر منتقل شود.

وی همچنین با اشاره به وجود 100 نوع چشمه آب معدنی در قفقاز اظهار کرد: این منطقه از ظرفیت جهانگردی بالایی برخوردار است و طبق برنامه تعیین شده دولت در نظر دارد در این منطقه یک مرکز درمانی ایجاد نماید.

کوزنیتسف اظهار علاقمندی نمود تا علاوه بر زمینه های مزبور با کشور ایران در زمینه های محصولات حلال، کشاورزی و سوخت و انرژی همکاری نموده و اعلام آمادگی نمود تا به منظور آشنایی با توانمندی‌های قفقاز شمالی روسیه میزبان هیات‌های ایرانی بوده و نیز در صورت دعوت به جمهوری اسلامی ایران مسافرت نماید.

سفیر کشورمان نیز در این دیدار ضمن اشاره به تحولات اخیر اظهار کرد: روابط دو کشور در تمامی ابعاد در حال گسترش است و منطقه قفقاز شمالی بدلیل ویژگیهای جغرافیایی، نزدیکی به ایران، اشتراکات فرهنگی - تاریخی و نیز موقعیت حمل و نقل و نیز بازار کالاهای ایرانی بسیار مورد توجه ایران می باشد. فعال سازی بندر ماخاج قلعه، ایجاد منطقه آزاد تجاری و نیز اسکله و انبارهای تجاری در داغستان می تواند تاثیر بسیار مثبتی در توسعه روابط داشته باشد.

وی با اشاره به علاقه کشورمان به کشت فراسرزمینی اظهار کرد: فعالیت کریدور شمال - جنوب از قفقاز شمالی تا خلیج فارس اهمیت بسیار زیادی در ارتقاء روابط دو کشور خواهد داشت.

در خاتمه سفیر کشورمان ضمن تاکید بر اولویت ویژه سفارت ایران در مسکو به توسعه روابط با قفقاز شمالی روسیه اظهار کرد: سفارت ایران در مسکو با جدیت سفر اقای کوزنیتسف به جمهوری اسلامی ایران را پیگیری خواهد کرد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...