نسخه چاپی

گفتگوی نوروزی با پدر سالار

یكی از بزرگانی كه هنر تصویری ایران، دِین زیادی به وی دارد محمدعلی كشاورز است؛ هنرمندی كه بالای ۵۰ سال است عمر خود را صرف ارتقای فرهنگ و هنر سرزمینش كرده است.

به گزارش نما، یکی از بزرگانی که هنر تصویری ایران، دِین زیادی به وی دارد محمدعلی کشاورز است؛ هنرمندی که بالای 50 سال است عمر خود را صرف ارتقای فرهنگ و هنر سرزمینش کرده است.کارنامه کاری این هنرمند 93 ساله، بیش از 45 اثر فاخر سینمایی دارد، به بهانه فرا رسیدن نوروز و بهبود نسبی حال این استاد سینما، به دیدار وی رفتیم و از حالش و سینما پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

چند وقت پیش اخبار نگران کننده‌ای از حال شما منتشر شد، در حال حاضر حالتان خوب است؟

در ابتدا تشکر می کنم از ملت خوب ایران که من یک عمر برایشان در صحنه تئاتر، ‌سینما و تلویزیون کار کردم و انرژی خوبی از آن‌ها گرفتم، مردم همیشه به من لطف دارند و احوالم را می پرسند، بعضی‌ها به من زنگ می زنند و می گویند اگر کاری داری به ما بگو که برایت انجام دهیم، در حال حاضر حالم بد نیست و عید نوروز را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم و برای آن‌ها آرزوی سلامتی، موفقیت و پیروزی دارم.

به نظر شما مهمترین مسئله‌ای که مردم در سال جدید باید به آن توجه داشته باشند، چیست؟

ما در تمام زندگیمان باید به فکر سرزمینمان و پیشرفت آن باشیم و اگر کاری می کنیم برای سرزمینمان بکنیم.

در سالی که گذشت سینما را دنبال کردید؟

بله، یک سری از فیلم‌ها را به شکل ویدئو برای من آوردند و من نگاه کردم و درباره‌اش نظر دادم، بعضی از فیلم‌ها خوب و بعضی بد بود؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که سینمای ما روند روبه رشدی را در پیش گرفته و در حال پیشرفت است، خوشحالم که در زندگی همواره از مردم یاد گرفتم؛ مردمی که نجابت مهمترین ویژگی آن‌هاست، سینماگران ما نیز برای پیشرفت بیشتر، باید مردم کشورشان را بشناسند، با هم دوست و رفیق باشند و به اقوام مختلف توجه کنند.

امسال کارگردانان جوان زیادی وارد سینما شدند، توصیه شما به آنان برای موفقیت در عرصه سینما چیست؟

بچه ها باید بیشتر کار کنند و مهمتر از همه، اینکه باید بخوانند و یاد بگیرند زیرا از خواندن است که انسان به نبوغ می رسد،‌ همچنین باید سرزمین و فرهنگ خود را بشناسند، برای بازیگران نیز همین نکات وجود دارد، زیرا شکل و قیافه بعد از مدتی از بین می رود اما نجابت و دانش است که انسان را جاودانه می کند.

عده ای می گویند که این روزها اخلاق در سینما کمرنگ شده است، نظر شما درباره این موضوع چیست؟

این مسئله تا حدی وجود دارد، اکنون 4 سال است که در سینما نیستم اما دوستانی می آیند و به من می گویند که کارگردانان در خیابان‌ها می گردند تا افراد خوش قیافه پیدا و با آن‌ها کار کنند و به آن‌ها پول هم ندهند، یک سری از بچه ها نزد من می آیند و می گویند که ما یک سال است که کار کرده ایم اما پولی نگرفته ایم، در زمان ما چنین چیزهایی وجود نداشت.

فکر می کنید مهمترین عاملی که سبب بروز این مشکلات شده است، چیست؟

استادان ما به ما می گفتند نجابت، شرافت و انسانیت و مهمتر از همه سرزمین تان برایتان مهم باشد و در جهت ارتقای این‌ها بکوشید مهمترین مسئله در سینما تهیه کننده است، تهیه کننده باید با فرهنگ و شعور باشد و بداند که سلیقه و سبک زندگی مردم به چه صورتی است، استادان ما به ما می گفتند نجابت، شرافت و انسانیت و مهمتر از همه سرزمین تان برایتان مهم باشد و در جهت ارتقای این‌ها بکوشید، آن‌ها می گفتند تلاش شما باید در راستای آبادی مملکت و هدایت مردم به سمت رستگاری و سعادت باشد.

خود شما چگونه در سینما ظاهر شدید که اکنون به عنوان چهره ماندگار این عرصه از شما یاد می شود؟

من زمانی که کار می کردم تهیه کننده و کارگردان یک کار بسیار برایم مهم بود، من در ابتدا کارگردان را انتخاب می کردم،‌ سناریو را می خواندم و بعد قرارداد می بستم، ما در فکر پول نبودیم و به فکر پیشرفت فرهنگ سرزمین خودمان بودیم و الان هم باید باشیم.

برای جوانانی که می خواهند وارد عرصه سینما شوند چه آرزویی می کنید؟

من برای همه آرزوی سلامتی، موفقیت و پیشرفت دارم، به بچه هایی هم که می خواهند وارد سینما شوند توصیه می کنم اول با دقت سناریوی کارها را بخواهند و بعد درباره بازی کردن در آن کار تصمیم بگیرند.

اگر نکته ای مانده است بفرمایید؟

من برای همه افرادی که زحمت می کشند، به خصوص کارمندان صدا و سیما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و از همه خواهش می کنم که به فکر سلامتی شان باشند زیرا تنها در صورتی که سالم باشند می توانند خوب کار کنند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۳۹۵/۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...