نسخه چاپی

رئیس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با نما:

ابزار كار كمیته انضباطی محرومیت است!

ابزار كار كمیته انضباطی اعمال محرومیتها و جریمه نقدی برای كادر فنی و بازیكنان است كه در مقایسه با سال گذشته شاید بتوان گفت نگاه ما به جریمه های نقدی خصوصا در مواردی كه تخلفی از ناحیه اشخاص تكرار شده، نگاه جدی تری بوده است.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی معتقد است میزان تخلفات در رقابتهای لیگ کاهش یافته که یکی از دلایل آن وجود تنبیهات مالی و محرومیت ها است.اسماعیل حسن زاده در گفت و گو با نما دررابطه با مسایل مختلف انضباطی، احکام و جرائم حرف های مهمی را مطرح کرده است، وی که بیشتر در پی ارایه آمار و ارقام و مقایسه سال انضباطی 94 با سال های قبل بود، بی پرده به سوالات ما پاسخ داد.


 بسیاری از تیم ها از مبالغ جریمه که توسط کمیته انضباطی اعمال می شود ناراحت هستند؟
 ابزار کار کمیته انضباطی اعمال محرومیتها و جریمه نقدی برای کادر فنی و بازیکنان است که در مقایسه با سال گذشته شاید بتوان گفت نگاه ما به جریمه های نقدی خصوصا در مواردی که تخلفی از ناحیه اشخاص تکرار شده، نگاه جدی تری بوده است. یعنی موارد جریمه نقدی در امسال با مقایسه با سالهای گذشته، به نظر می آید که مقداری افزایش یافته است. آنهم در مواردی که تکرار شده بود. به عنوان مثال یک تیم یکبار ۲ میلیون تومان جریمه شده و سپس ۴ میلیون تومان یا بیشتر و حتی تا ۲۰ میلیون تومان هم رسیده است. البته جریمه های سنگین بیشتر مربوط به لیگ برتر است اما در رده های دیگر مانند لیگ دسته اول، دو، سه، فوتسال و فوتبال ساحلی معمولا توان تیم ها و توان اقتصادی آنها را در نظر می گیریم.


 اگر بخواهیم سال 94 را با سال قبل مقایسه کنیم، میزان جرایم انضباطی زیاد شده یا کم؟

از نظر کمی و کیفی، سال 94 در مجموع بهتر از سال گذشته بوده و حتی هفته ای داشتیم که ۹۰ درصد بازیهای هفته، بدون تخلف انضباطی برگزار شد که این امر در نوع خودش در مقایسه با سال گذشته نادر است. از نظر کیفی نیز با توجه به پرونده هایی که از شروع فصل (مرداد ماه) تاکنون داشتیم، شرایط رضایت بخش بوده است. اگر میانگین پرونده ها در لیگ را به عنوان شاخص نگاه کنیم، در سال های گذشته حداقل میانگین ۴ یا ۵ گزارش تخلف داشتیم اما امسال این چنین نبوده که شاید یکی از علتهای آن سخت گیری، تنبیهات و همکاری تیم ها بوده است.


اما این آمار شما بدون شک درباره فوتسال حکایت نمی کند؟
 به نظر می آید فوتسال ما به لحاظ رفع مسایل انضباطی نیازمند تحول است و این نیاز به تحول را احساس می کنیم. کمیت و کیفیت تخلفات فوتسال امسال و با توجه به تعداد مسابقات به حداقل رسیده و ما نیز قبول داریم.


اما اینگونه نیست، ما در اکثر مسابقات فوتسال حاشیه داشتیم و بازی های زیادی به جنجال کشیده شدند؟

درست است که جنجال در یک سالن کوچک ، خیلی به چشم می آید اما بالاخره مسابقات سالم و بی حاشیه هم در فوتسال کم نداریم. آن چیزی که رسانه ها نشان می دهند و ما از آن یاد می کنیم با توجه به گزارشات ارسالی از سوی برگزار کنندگان مسابقات است. معمولا تماشاگران به دنبال تماشای بازیهای جذاب و دیدنی هستند که خالی از حاشیه هم نیست، اما تعداد بازیهایی که بدون تخلف و حاشیه برگزار می شود نیز کم نیست.



 یکی از مشکلاتی که همیشه در فوتبال بوده، مصاحبه فوتبالی ها و جبهه گرفتن های الکی علیه یکدیگر است، با این موضوع چگونه برخورد کردید؟

موضوع مهمی که بیشتر موجب بی انضباطی می شود و در سال های گذشته زیاد بوده مصاحبه هایی است که مقامات فوتبالی علیه حریف و یکدیگر انجام می دهند. امسال خوشبختانه این موضوع کم شده است و با عدد و ارقام می توان این مطلب را نشان داد. اگر گفتیم پرونده ها از نظر کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است، درصد بسیار مهمی از اتفاقاتی که خوب نبوده مصاحبه های تخریب گرایانه است.


برای اینکه دیگر شاهد این گونه مصاحبه ها نباشیم چه می کنید؟

نکته مهم دیگر این است که مصاحبه های قبل و بعد از بازی که معمولا مقدمه ای برای جنجال های بعدی است در شان بزرگان فوتبال ما نیست، لذا کمیته انضباطی مصمم است در آینده در مورد هر مصاحبه ای که خلاف آیین نامه انضباطی باشد یا موجب اهانت به مقامات مسئول در فوتبال یا مقامات رسمی باشگاه ها مخصوصا علیه داوری باشد برخورد قاطع تری انجام دهد.


مدیران باشگاه ها تا چه میزان در جهت کم تر کردن مسایل انضباطی و اخلاقی با شما همکاری می کنند؟

هنوز هم اعتقاد داریم که مقامات مسئول در باشگاه ها از مدیر عامل یا هیات مدیره هر باشگاه گرفته تا هواداران و افرادی که پایین ترین سمت را دارند، به طور صد درصد به دنبال تکالیف فرهنگی خود نیستند یا فرصت نمی کنند و یا اساسا ابزارهای لازم را ندارند.


 اما اکثر باشگاه های ما قبل از نام خود نام "باشگاه فرهنگی" را یدک می کشند؟

عنوانی در ادامه اسم یک باشگاه، به نام فرهنگی ورزشی قرار دارد اما واقعا برخی از باشگاه ها را نمی توان باشگاه فرهنگی ورزشی دانست. حتی دلایلی داریم که این باشگاه ها نه تنها فرهنگی ورزشی نیستند بلکه چنان بی توجه هستند که شاید بعضی از رفتارها را به طور عمدی از آنها می بینیم. مثلا وقتی یک روز به مسابقه مانده و مدیر عامل یک باشگاه علیه داور و مقامات مجری فوتبال مصاحبه می کند و تنش ها را به سکوها منتقل می کند، معلوم می شود که غفلتی صورت گرفته است. زمانی که باشگاهی هیچ جلسه آموزشی را برای بازیکنان خود راجع به قوانین انضباطی، اخلاقی و یا کدهای انضباطی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فوتبال کشورمان نمی گذارند.

تخلفات قانونی هم از باشگاه ها تا به حال گرفته اید؟
 در مکاتبات باشگاه ها با فدراسیون فوتبال شاهد تخلف آنها از وظایف و تکالیفشان هستیم. به عنوان مثال درتمامی دنیا زمانی که تماشاگر روی سکو تخلف می کند، تیم مربوطه جریمه می شود ولی ما باشگاه لیگ برتری داریم که مسئولانش تخلف تماشاگران و یا سکوها را مربوط به خود نمی دانند و اعلام می کنند فحاشی و تخلف آنها به ما ربطی ندارد و این امر نشان می دهد که باشگاه ها به تکالیف و وظایف ذاتی خود واقف نیستند.

۱۳۹۵/۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...