نسخه چاپی

اختصاصی نما:

زنگ خطر در شبكه های اجتماعی به صدا در آمده است

عکس خبري -زنگ خطر در شبکه هاي اجتماعي به صدا در آمده است

شاید بتوان بزرگترین آسیب فضای مجازی را تغییر خزنده سبك زندگی ایرانی‌ها و به خصوص جوانان دانست. به گونه ای كه برخی كارشناسان امور اجتماعی متهم ردیف اول در خیانتهای خانوادگی را گسترش بدون برنامه شبكه‌های اجتماعی غیر ایرانی می دانند.


در بازه‌های زمانی مختلف صنایع متفاوتی آمدند که مردم را به دغدغه انداختند. از صنعت چاپ گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای که دغدغه‌هایی را برای مردم ایجاد کردند تا امروز که از فضای مجازی سخن به میان می آید. همه این عوامل ارتباطی آمدند و آثار مخرب و آثار خوب به همراه خود داشتند بنابراین ما نمی‌توانیم فضای مجازی را یک فضای جدا از زندگی در نظر بگیریم و بگوییم که یک موجود جدیدی است که در حال آسیب زدن است. اما باید دید در کشور ما چگونه از این صنعت استفاده می شود که داد والدین و مسئولان پرورشی و مشاوران را درآورده تا جایی که رهبر انقلاب هم تا به امروز بارها هشدار این شبکه ها را به مسئولین داده اند.
مثل بسیاری از فناوری‌های دیگر فضای مجازی در غفلت مسئولین بدون پیوست فرهنگی وارد کشور شد. همین عدم پیوست فرهنگی باعث شد تا آسیب‌های فرهنگی اجتماعی این پدیده روز به روز بیشتر شود. گویا تاکیدات چندباره مقام معظم رهبری نیز نتوانسته مسئولان مربوط را از خواب سنگین بیدار کند و گویی که برخی خود را به خواب زمستانی زده اند! حذف بودجه شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم توسعه، شاهد این مدعا است.اما شاید بتوان بزرگترین آسیب فضای مجازی را تغییر خزنده سبک زندگی ایرانی‌ها و به خصوص جوانان دانست. به گونه ای که برخی کارشناسان امور اجتماعی متهم ردیف اول در خیانتهای خانوادگی را گسترش بدون برنامه شبکه‌های اجتماعی غیر ایرانی می دانند.
مدیر رسانه معاونت تبلیغ استان قم در نشست "شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی" که به میزبانی «نسیم‌آنلاین» برگزار شد، گفت: "اسلام دین مبتنی بر پیام است. در این دنیایی که ارتباطات کم و راحت شده است و از طرفی دین ما یک دین تبلیغ محور و پیام محور است مسلماً این فضا خیلی به درد ما می‌خورد. مسلماً این فضا یک نعمت بزرگ است، به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند اینترنت یک نعمت الهی است.
جالب است بدانید که قرآن کریم وقتی ابعاد مختلف پیام را موردبررسی قرار می‌دهد به این بعد پیام توجه ویژه‌ای داشته است. ما در قرآن کریم در آیه ششم سوره حجرات داریم که خداوند متعال می‌فرماید: به بعد حاکمیتی پیام توجه کنید، به بعد مدیریتی پیام توجه کنید. وقتی یک پیامی برای شما آمده است دقت کنید که این پیام از کجا برای شما آمده است.
حجت الاسلام محمد فروهر،ادامه داد: متأسفانه این غفلتی که امروز شما در جامعه می‌بینید به دلیل عدم توجه به بعد حاکمیتی پیام است. امروز شاهد این هستیم که یک شبکه اجتماعی را به‌عنوان یک شبکه پیام‌رسان معرفی می‌کنند، سپس سیل عظیمی از مردم در این شبکه سرازیر می‌شوند. امروز باید بعد مدیریتی که پشت این شبکه‌ها هستند را مدنظر قرارداد. جریان سازی‌هایی در این شبکه‌ها در حال شکل‌گیری است که از طریق دیتاماینینگ شخصیت افراد موجود در این شبکه‌ها شناسایی می‌شود و سپس جریان سازی‌های متناسب با آن‌ها صورت می‌گیرد. این جریانات به‌صورت موج‌هایی در جامعه به راه می‌افتند که وقتی متوجه آن‌ها می‌شویم می‌بینیم که در آن‌ها نقشی نداشته‌ایم و حتی نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند. واقعاً امروز فالورها و پیام‌های موجود در صفحات مجازی را چه کسی بالا می‌برد و مدیریت می‌کند؟ باید بدانیم که این جریان به‌صورت هدفمند در حال شکل‌گیری است.
تنها مقام معظم رهبری بعد حاکمیتی فضای مجازی را می‌بینند.ایشان مکرراً دغدغه‌های خود را در مورد فضای مجازی و آسیب‌های آن مطرح کرده‌اند. پیشنهاد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که مربوط به سال 1390 است اولین حکمی بود که رهبری به شورای عالی فضای مجازی در راستای دغدغه‌هایشان دراین‌باره دادند. ایشان نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تأکید مؤکد داشتند.
اما متأسفانه تصمیم گیران و تصمیم سازان در کشور ما با علم بر اینکه حاکمیت دنیای اینترنت در تصرف کشور امریکا است، بازهم تأکید دارند که اینترنت به‌تمامی نقاط کشور ما برسد."
این دوست مخرب امروز جامعه در تمام زندگی ما رخنه کرده از محل کار گرفته تا خانه و در کیف کودکانمان! اگر از مشکلات خانوادگی به وجود آمده و طلاق های عاطفی بگذریم همین بس که بدانیم سطح علم فرزندانمان در 6 ساله اخیر نزدیک 40 درصد کاهش یافته است و تعداد مردودین مدارس نسبت به 6 سال پیش دو برابر شده است.
نوجوانانی که وقت زیادی را در سایت های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر صرف می کنند قیمت آن را با کم کردن از زمان خواب خود می پردازند و در این افراد ریسک بروز اضطراب و افسردگی بالاست.نوجوانی دورانی است که فرد بیش از هر زمان دیگری در خطر اضطراب و افسردگی قرار دارد و کیفیت کم خواب می تواند این حساسیت را بیشتر کند. بررسی یاد شده نشان داد که هر چه نوجوانان مورد مطالعه، بیشتر در سایت های اجتماعی بودند و از لحاظ عاطفی با آن درگیر می شدند میزان اضطراب و افسردگی در آنها بیشتر و خواب آنها کمتر بوده است.به خصوص کسانی که شب ها و قبل از خواب وارد این سایت های اجتماعی می شوند درگیری عاطفی بیشتری با آن دارند و بیشترین آسیب پذیری از طریق این سایت ها به این دسته از نوجوانان وارد می شود. از طرف دیگر در کسانی که بصورت غیرفعال در این سایت ها شرکت می کنند درجه آسیب پذیری بیشتر است. اینها افرادی هستند که فقط پست های دیگران را می خوانند و خود فعالانه در ارتباط با دیگران شرکت نمی کنند.
مسئولان حکومتی امروز بیشتر از همیشه باید به فکر شبکه های رسانه ایی مملکت باشند و این را مد نظر داشته باشند که کودکان در صف اول آسیب های این شبکه ها قرار دارند، اگر درصدی برای آینده مملکت دارانمان دلسوزند همین الان هم برای شروع دیر است.





۱۳۹۵/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...