نسخه چاپی

اختصاصی نما:

عید نوروز فرصت استثنایی برای صله رحم

عکس خبري -عيد نوروز فرصت استثنايي براي صله رحم

در اهمیت صله رحم همین بس كه پیامبر اكرم(ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش كرده است

صله رحم یعنى پیوند با خویشاوندان، که گاهی با دیدار آنها و گاهی با نامه، یا تلفن حاصل مى شود. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) پیرامون آثار صله رحم و قطع رحم مى‏ فرماید: "کسی که از عمرش جز سه سال نمانده باشد، با صله رحم، خداوند عمرش را به سی و سه سال، امتداد می بخشد. این صله رحم و دید و بازدید ها در جامعه ما بیشتر در عید نوروز نوید پیدا می کند عیدی که یکی از سنت هایش دیدار از بزرگان و همسایه هاست."


 صله رحم سفارش اکید پیامبر اعظم(ص)
 در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم(ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یک‌دیگر بسیار دور باشد. هم‌چنین صله رحم را بخشی از دین دانسته و فرموده¬‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است. جابر از حصرت باقر(ع) روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود¬ه¬‌اند: به حاضر و غایب امتم و به کسانی که در پشت مردان و رحم زنان هستند (آن‌هایی که هنوز به دنیا نیامده¬‌اند) تا روز قیامت سفارش می¬‌کنم که صله رحم را به جا آورند، اگر چه راه‌شان به سوی هم‌دیگر یک سال فاصله داشته باشد؛ زیرا صله رحم از دین است.


 مهمترین اصل عید نوروز؛ دید و بازدید

من یک دهه هفتادیم، قدیم ها وقتی حرف نوروز و عید دیدنی می‌شد من سراپا شور می‌شدم از عید دیدنی ها و عیدی گرفتن ها. ذوق آمدن عید را از یک ماه پیشش داشتم و لحظه شماری می کردم برای تحویل سال و خانه اقوام رفتن، ذوق عیدی عمه که تخم مرغ رنگی‌هایش بود را داشتم و ذوق عیدی پدربزرگ؛که یک آغوش محکم و ماچ آبدار و اسکناس سبز هزار تومنی تا نخورده بود. قدیم ها از روز اول عید هم که شروع به دید و بازدید می کردیم باز هم وقت برای دیدن همه کم می‌آوردیم و گاهی عید دیدنی ها تا اواخر فروردین هم ادامه داشت. به یاد دارم 8-9 ساله که بودم پدرم پیشنهاد سفر داد اما مادربزرگ قبول نکرد و گفت: عید است و مهمانی هایش و درست نیست مهمان پشت در بماند! در آن دوران عیدها اصلا جایی نمی رفتیم و کار اصلیمان مهمان داری و مهمانی رفتن بود. در روزگار گذشته عید ها پر بود از بچه های فامیل و دوچرخه بازی و شیطنت ها اما امروزه ورق برگشته عید تنها مفهوم سفر و فیلمهای جدید صدا و سیما را پیدا کره که طی همین سال و سال های بعدش هزار بار دیگر پخش می‌شود. دید و بازدیدها هم منتهی شده به خانه دو بزرگتر که نوجوانان امروزی به دیدار این دو بزرگ هم نمی‌رود و بازی های ویدیویی را ترجیح می دهند و والدین گرام هم اصراری ندارند! نکند خدایی نکرده به این عزیزان جان برخورد و ناراحت شوند و جای تاسف است که در این چند ساله اخیر در بعضی خانواده‌ها مد شده که روز اول یا دوم عید را در تالار یا رستورانی دور هم جمع می شوند به قصد دید و بازدید که خدایی نکرده دیگر زحمت به خانه یکدیگر رفتن را هم به خود ندهند تا ثوابی برایشان نوشته شود.
باید به یاد بیاوریم که یکی از تاکیدات و موکد پیامبرمان صله رحم بوده است و ایشان برای کسانی که به این واجب الهی عمل می کنند وعده ثواب صد شهید را داده است. پیامبر اکرم(ص) می¬‌فرمایند: "هرکس به سوی خویشاوندانش با جان و مالش قدم بردارد تا صله رحم را به جا آورد، خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می¬‌کند و برای هر قدمی که بر می¬‌دارد خداوند چهل هزار حسنه می¬‌نویسد و چهل هزار گناه از وی پاک می¬‌کند و چهل هزار درجه بالا می¬‌برد و گویا خداوند را در حال صبر، صد سال عبادت کرده که عبادتش پذیرفته شده است."


آثار صله رحم

باید در اینجا اضافه کنم که برپا داشتن صله رحم عمر انسان را زیاد می‌کند. 2. بلا و زیان را از خانه دور می‌کند 3. به مال و منال برکت می بخشد 4. تنیکویی اخلاق و پاکی جان می‌آورد 5. مرگ نیکو و آسان را به انسان عطا می کند و 6. حسابرسی انسان را در آن جهان آسان میگذرانند.
عوض شدن سنتها تغییر فرهنگ را در پی دارد و تغییر فرهنگ تمدن یک ملت را به ریز سوال می‌برد. برای پاسداری از سنت و فرهنگ و تمدن این رسالت زیبا را از بین نبریم.

۱۳۹۵/۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...