نسخه چاپی

سفر ابدی كرایف و فوتبالی كه دیگر نجات‌بخش ندارد

اسطوره هلندی فوتبال جهان بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان امروز در ۶۸ سالگی درگذشت و فوتبال را در غمی بزرگ فروبرد.

به گزارش نما، یوهان کرایوف اسطوره فوتبال هلند در سن 68 سالگی پس از یک دوره کوتاه مبارزه با بیماری سرطان ریه درگذشت.

مرگ کرایوف فوتبال جهان را به غم فرو برد و باعث متاثر شدن هواداران فوتبال در سراسر دنیا شد. دنیای توپ گرد اسطوره‌ای را از دست داد که شاید هنوز هم مثل او متولد نشده است.

افتخارات فراوان با آژاکس

کرایوف به عنوان بازیکن در آژاکس درخشش بسیار زیادی داشت او از سال 1964 تا 1973 عضو تیم فوتبال آژاکس بود که در 240 بازی موفق شد 190 گل به ثمر برساند. کرایوف در این سال‌ها 7 بار قهرمان لیگ هلند شد و سه بار به قهرمان باشگا‌های ‌اروپا رسید. او در سال‌های پایانی فوتبالش دو سال دیگر در آژاکس بازی کرد که در آن سال‌ها هم به مقام قهرمانی لیگ هلند رسید. آخرین فصل بازیکن این بازیکن در فاینورد هم بار دیگر قهرمانی هلند را برای او به ارمغان آورد تا مشخص شود هرجا ال‌سالوادور هست قهرمانی هم هست.

آغاز فصل تازه در بارسلونا با حضور السالوادور

ستاره هلندی در سال 1973 به بارسلونا رفت تا فصل جدید موفقیت‌های این تیم آغاز شود. کرایوف چه به عنوان بازیکن و چه در سال‌های آینده به عنوان مربی افتخارات زیادی را برای آبی و اناری‌پوشان ایالت کاتالونیا به دست آورد.

او از همان بد ورود به بارسلونا توانست قلب هواداران را تسخیر کند. کرایوف در اظهارنظری دلیل انتخاب بارسلونا در مقابل رئال مادرید را این طور اعلام کرد که نمی‌توانسته در باشگاهی بازی کند که با دیکتاتور فرانسیسکو فرانکو در ارتباط است. به همین خاطر هواداران بارسلونا از همان آغاز به او علاقه ویژه‌ای پیدا کردند.

کرایوف نام یوردی که نام یکی از محله‌های کاتالونیاست را برای فرزندش انتخاب کرد که این مسئله هم باعث علاقه بیشتر هواداران متعصب بارسلونا به ستاره هلندی شد.

اسطوره هلندی‌ که در سال 71 موفق به کسب عنوان بهترین بازیکن اروپا با لباس آژاکس شده بود این افتخار را دو بار دیگر طی سال‌های 73 و 74 در پیراهن بارسلونا تکرار کرد.

بارسلونا با حضور این بازیکن بعد از ناکامی‌های فراوان در دهه شصت موفق شد با شکست 5 بر صفر رئال مادرید رقیب سنتی به مقام قهرمانی در لالیگا برسد.

او طی سالهای 73 تا 78 که در بارسلونا حضور داشت موفق شد در 143 بازی 48 گل به ثمر برساند. او آنقدر در بارسلونا درخشید تا لقب ال‌سالوادور به معنای نجات بخش را از هواداران بگیرد.

کرایوف سپس به تیم واشنگتن دیپلاتز، لوانته و آژاکس رفت و در آخرین سال فوتبالی خود در 1984 راهی فاینورد شد و بعد از آن کفش‌هایش را آویخت.

درخشش کرایف در تیم ملی

فوتبال هلند در دهه 70 عملکردی چشم‌نواز داشت و علاقه‌مندان به فوتبال از تماشای بازی‌های این تیم لذت زیادی می‌بردند. لاله‌های فوتبال اروپا با ارائه یک فوتبال شناور با تکیه بر درخشش ستاره‌هایی چون یوهان کرایف، آری‌ هان و ... به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

در این بین نقش کرایوف به عنوان کاپیتان بسیار برجسته بود. هلند در جام جهانی 1974 با پیروزی‌های قاطعی که مقابل حریفانی مثل آرژانتین به دست آورد راهی دیدار فینال شد اما در آنجا با شکست مقابل آلمان به عنوان نایب قهرمانی رسید تا این ستاره فراموش نشدنی طعم شیرینی قهرمانی در جام جهانی را نچشد.

کرایوف در سال 1976 هم با هلند به مقام سوم جام ملت‌های اروپا رسید.

انتخاب به عنوان دومین بازیکن قرن

در سال 1999 در رأی‌گیری فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار کرایوف بعد از پله به عنوان دومین بازیکن قرن بیستم انتخاب شد. او همچنین به عنوان بهترین بازیکن قرن قاره اروپا انتخاب شد.

همچنین نشریه فرانس‌ فوتبال در آماری که منتشر کرده کرایوف را به عنوان سومین بازیکن برتر تاریخ فوتبال معرفی کرده است.

فصل درخشان مربیگری

کرایوف نه به عنوان بازیکن بلکه به عنوان مربی هم به افتخارات بسیار زیادی دست پیدا کرد و طی حضور در دو تیم باشگاهی آژاکس و بارسلونا که در هر دوی آنها سابقه بازیکنی هم داشت جام‌های زیادی را به دست آورد. او طی سال‌های 1985 تا 1988 سرمربی آژاکس بود و توانست با این تیم قهرمان جام حذفی هلند شود و به مقام قهرمانی جام در جام اروپا دست پیدا کند.

در سال 1988 این مربی به کاتالونیا بازگشت تا هدایت بارسلونا را بر عهده بگیرد. هواداران بارسلونا از دوران بازیکنی علاقه بسیار زیادی به این مربی موفق داشتند و می‌دانستند این مربی مثل دوران بازیکنی می‌تواند در تیمشان بازهم نجات بخش باشد.

کرایوف در سال‌های حضورش در بارسلونا به عنوان مربی با حضور ستاره‌هایی مثل رماریو، رونالد کوما، هریستو استویچکوف و میشل لادروپ و ... نتایج درخشانی را برای آبی و اناری‌پوشان کاتالونیا رقم زد.

کسب 4 عنوان قهرمانی لالیگا، قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی جام در جام اروپا، قهرمانی سوپرجام اروپا، قهرمانی کوپا دل‌ری و ... موفقیت‌های زیادی بود که طی آن 8 سال بارسلونا به دست آورد.

روزهای سخت مبارزه با بیماری

در سال 2015 رادیو کاتالونیا به طور رسمی خبر بیماری سرطان ریه یوهان کرایوف را اعلام کرد. مرد هلندی که در دوران بازیکنی تمامی ستاره‌هایی که روبرویش قرار گرفته بودند را به راحتی و مثل آب خوردن دریبل کرده بود در نهایت مقابل این بیماری تسلیم شد و امروز درگذشت. ال‌سالوادور نجات بخش خودش نبود و شاید این جمله کرایف حالا بیشتر از قبل درک شود «فوتبال به من همه چیز داد اما سیگار همه چیز را از من گرفت»
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...