نسخه چاپی

اختصاصی نما:

از چسباند نشان شوالیه به سینه ولیعهد مزدور تا اعتراض مردم اروپا!

عکس خبري -از چسباند نشان شواليه به سينه وليعهد مزدور تا اعتراض مردم اروپا!

نشان شوالیه تا كنون بیش از جوایز دیگر توانسته‌ است ماهیت هنری و فرهنگی خود را حفظ كند، اما مثل اینكه در این روزها این نشان هم از راه اصلی خود خارج شده كه ولیعهد عربستان را لایق این نشان ارزشمند می دانند.


به گزارش خبر نگار نما؛ نشان هنر و ادب، نشان افسر یا آفیسر و ... نشان‌ها و مدال‌هایی هستند که دولت فرانسه در مقاطع مختلف زمانی از طرف دولت فرانسه به اهالی فرهنگ و هنر یا فعالین سیاسی اهدا می‌شود. نشان شوالیه شاید نام آشناترین این نشان‌ها باشد که تا کنون چند باری هم نصیب شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان شده است. اگرچه جوایز بین‌المللی نظیر جایزه صلح نوبل، جوایز جشنواره‌های سینمایی مانند کن و اسکار و... رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته‌اند و در پیش‌برد اهداف فرهنگی- سیاسی غرب اهدا می‌شوند، اما نشان شوالیه تا کنون بیش از جوایز دیگر توانسته‌ است ماهیت هنری و فرهنگی خود را حفظ کند، اما مثل اینکه در این روزها این نشان هم از راه اصلی خود خارج شده که ولیعهد عربستان را لایق این نشان ارزشمند می دانند.
به نقل از آناج: اخیرا در جریان سفر محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان به فرانسه، فرانسوآ اولاند در حاشیه آیین تشریفات کاخ الیزه، به وی بالاترین نشان "لژیون دونور " تقدیم کرده است؛ نشانی که بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه محسوب می شود. به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، عضویت در لژیون دونور به اتباع فرانسه محدود شده است. با این حال، اتباع سایر کشورها که به فرانسه خدمت کرده‌اند و یا از آرمان‌های آن حمایت کرده‌اند به دریافت نشان لژیون نائل می شوند.
بدون شک نشان لژیون تقدیمی به ولیعهد عربستان اولین و آخرین نشان اعطایی از این تشکیلات به افراد حاکمیتی عربستان نیست، لکن اعطای این نشان در این بازه زمانی، بیانگر خوش خدمتی های زیاد سعودی ها در این چهار سال اخیر به غرب و آمریکا می باشد، به طوری که عربستان را به تصاحب عنوان ژاندارم غرب در منطقه نزدیک تر کرده است. علاوه بر این فرانسه روابط بسیار صمیمانه و نزدیکی با عربستان سعودی دارد و قرارداهای تسلیحاتی بزرگ مهمی از جمله جنگنده های هوایی و سلاح های سبک و نیمه سبک میان این دو کشور منعقد شده است و عربستان مهم ترین بازار جنگ افزارهای فرانسویان را تشکیل می دهد و در جریانات مالی، سومالی غرب آسیا همکاری های تنگاتنگی دارند و از طرفی شرکت هایی مثل توتال بخش مهمی از تولید بیش از حد نصاب نفت عربستان را بر عهده دارد.
این حرکت پنهانکارانه روز یکشنبه سرانجام توسط کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه مورد تایید قرار گرفت و اعتراضات فرانسوی‌ها و برخی فعالان اجتماعی را در پی داشت. دلیل نارضایتی و انتقادات شدید از دولت اولاند این است که فرانسوی‌ها این اقدام را به‌عنوان مشوق پاریس برای کسانی دانستند که احکام اعدام را اجرا می‌کنند. موجی از انتقادات از الیزه هم در شبکه‌های اجتماعی برپا شده‌است. در نتیجه وزارت خارجه فرانسه مجبور شد در اطلاعیه‌ای "اسفناک" خوانده شدن اعطای نشان شوالیه سیاه به ولیعهد سعودی را تکذیب کند. اقدامی به همان اندازه احمقانه که شخص رئیس‌جمهور در روز جمعه با قربانی کردن فرهنگ کشورش جلوی پای یک جنایتکار سعودی مرتکب شده بود. اما اعتراض‌ها تنها بخشی محدود از حقیقت را نشانه رفته‌اند، چرا که رسانه‌های فرانسوی و اروپایی عمدتا تحت تاثیر حق‌السکوت‌های سعودی اجازه افشای اسناد مربوط به تروریست‌پروری شیوخ عرب در خاورمیانه، از لیبی گرفته تا سوریه و عراق را ندارند. حال آنکه شواهد بی‌شماری وجود دارند که آل‌سعود بویژه شخص محمد بن نایف از حامیان اصلی تروریسم در منطقه و دنیاست، حتی تفکرات گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش برگرفته از اندیشه‌های مبلغان وهابی سعودی است.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی این اعتراضات«آلن نیکولا» که عهده‌دار دبیرخانه موزه‌های فرانسه بود، در نامه‌ای به «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نوشت: خبردار شدم که شما به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده اید؛ با توجه به این که من، در سال 2002 به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدامِ شما را توهینی به شخص خودم و به عموم تلقی می‌کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می‌دانم. نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشانِ شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش‌های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند، به همین سبب نشان لژیون دونور را رد می‌کنم.
پیش از نیکولا، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان مشهور فرانسوی که نقش اول بیش از 40 فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد، نیز به سبب اعطای این نشان به ولیعهد سعودی، این نشان را نپذیرفت و آن را مایه ننگ دانست.
در حال حاضر اولاند شدیدا در حال انتقاد شدن و در تلاش برای پاسخ گویی به مردم کشورش است.

۱۳۹۵/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...