نسخه چاپی

بازداشت ۲۰ چینی به دلیل درخواست استعفای رئیس جمهور

انتشار نامه‌ای كه در آن از رئیس جمهوری چین، درخواست شده از مقامش كناره‌گیری كند موجب بازداشت حدود ۲۰ نفر در این كشور شده است.

به گزارش نما و به نقل از بی بی سی، در پی انتشار نامه‌ای که در آن از «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین، درخواست شده از مقامش کناره‌گیری کند، حدود ۲۰ نفر بازداشت شده‌اند. این نامه اوایل ماه جاری میلادی در سایت ووجی نیوز، مورد حمایت دولت منتشر شده بود.

اگر چه این نامه به سرعت توسط مقامات حذف شد، نسخه ذخیره شده آن هنوز هم در اینترنت قابل دریافت است اما هنوز مشخص نیست که نویسندگان این نامه چه کسانی هستند.

نامه با جمله «رفیق عزیز شی جین پینگ ما اعضای وفادار حزب کمونیست هستیم» آغاز می‌شود و سپس از او می‌خواهد از وظایف حزبی و دولتی کنار برود.

حدود یک هفته پیش وکیل مدافع جیا جیا، روزنامه‌نگار مقیم پکن، گزارش داد که موکلش در راه سفر به هنگ‌کنگ ناپدید شده است. بر اساس گزارش‌ها بازداشت او با نشر نامه درخواست استعفای رئیس جمهوری چین ارتباط دارد.

دوستان این روزنامه‌نگار گفته‌اند او تنها پس از دیدن این نامه در اینترنت به سردبیر سایت ووجی زنگ زده و در مورد آن سوال کرده است. اکنون یک کارمند سایت ووجی که خواسته نامش افشا نشود به بی‌بی‌سی گفته است علاوه بر جیا ۱۶ نفر دیگر هم بازداشت شده اند.

این منبع گفته است این تعداد شامل شش تن از کارمندان سایت، از جمله سردبیر و مدیر کل و ۱۰ تن از کارمندان یک شرکت تکنولوژی مرتبط با این سایت خبری هستند.

در این میان، ون یونچائو، مخالف برجسته دولت چین در آمریکا نیز گفته است سه عضو خانواده او که در استان گوانگدونگ چین زندگی می‌کنند در ارتباط با این نامه بازداشت شده‌اند.

تاریخ نامه‌ای که خطاب به رئیس جمهوری چین نوشته شده، چهارم مارس است و ناظران می‌گویند انتشار آن در یک سایت مرتبط با دولت تعجب‌برانگیز است.

این نامه با انتقاد از سیاست‌های دیپلماتیک و تصمیم‌های اقتصادی دولت شی، او را به قدرت‌طلبی و ایجاد کیش شخصیت متهم کرده است.
منبع: مهر

۱۳۹۵/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...