نسخه چاپی

اردوغان: ما بهترین میانجی بین ایران و عربستانیم

رئیس جمهور تركیه كه در آمریكا به سر می‌برد، طی سخنانی گفت كه این كشور می‌تواند بهترین میانجی میان ایران و عربستان برای رفع تنش‌های موجود باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه نشست امنیت هسته ای در واشنگتن گفت که کشورش می تواند در رفع تنش موجود بین ایران و عربستان بهترین گزینه میانجی گری باشد.

اردوغان در همایشی با عنوان «آزمون های جهانی و اهداف ۲۰۲۳ ترکیه» در اندیشکده فکری بروکینکز افزود: «بر این باورم که در این فرآیند، سالم ترین میانجی برای رفع ناملایمات سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان می تواند ترکیه باشد، چرا که منطقه به یک حوزه صلح نیاز دارد، ولی رهیافت های مذهبی مشکل آفرین شده که باعث تاسف است.»

وی با بیان اینکه برای رفع این مسئله دولت آنکارا برنامه و تلاش دارد، افزود: وزرای خارجه دو کشور ایران و عربستان در این زمینه تماس هایی دارند و من با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در سفر اخیر وی به ترکیه این موضوع را به صراحت در میان گذاشتم.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین با پر اهمیت شمردن مکانیزم شورای عالی همکاری های راهبردی بین ایران و ترکیه گفت: اینگونه مسائل را در این شورا مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وی در خصوص همکاری آنکارا و تهران در خصوص بحران های عراق و سوریه، گفت: آرزوی ترکیه این بود که دو کشور بتوانند با یکدیگر در تامین صلح عراق و سوریه حرکت کنند.

اردوغان همچنین گفت: ترکیه از گام های مهمی که در مورد انرژی هسته ای برداشته شده، خرسند است و موضوع را تعقیب می کند.

اردوغان در ادامه با یادآوری سفر اواخر اسفند ماه سال گذشته «احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران، گفت: ما در چند سال گذشته بویژه در اوایل دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی شاهد ارتقای مبادلات اقتصادی و تجاری هستیم و هدف ۳۰ میلیارد دلاری برای مناسبات تعریف کردیم.

چهارمین نشست دو روزه بین المللی امنیت هسته ای از دیروز پنجشنبه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران و روسیه در واشنگتن پایتحت آمریکا برگزار شده است.

۱۳۹۵/۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...