نسخه چاپی

كسی جانشین كوفی عنان خواهد شد؟/سند

دویچه وله: «مقامات روسیه اعلام كردند كه خواهان یافتن جانشینی برای كوفی عنان هستند و از اقدامات سازمان ملل در این زمینه پشتیبانی می‌كند. در مقابل برخی دیپلمات‌های غربی درباره ادامه ماموریت سوریه به شكلی كنونی تردید دارند.»

به گزارش نما، سایت دویچه وله(DW)، روز شنبه 14 مرداد(August 04) نوشت: «در پی استعفای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه حال جامعه جهانی می‌کوشد جانشین مناسبی برای او بیابد. در روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را علیه رژیم اسد به تصویب رساند که ضمانت اجرایی ندارد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان اعلام کرد که قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در سوریه "جنگی نیابتی" را دنبال می‌کنند، در حالی‌که در سوریه شهروندان غیرنظامی کشته می‌شوند.»


این سایت ادامه داد: «محور اصلی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل پایان دادن به خشونت‌ و خونریزی در سوریه است. این قطعنامه بکارگیری سلاح‌های سنگین توسط رژیم سوریه را محکوم کرده است. به علت مخالفت روسیه‌، چین، هند و برخی کشورهای آمریکای لاتین خواست کناره‌گیری بشار اسد از قدرت و برقراری تحریم‌های شدیدتر علیه دمشق از مضمون این قطعنامه حذف شد.»


دویچه وله در مورد جانشین احتمالی کوفی عنان نوشت: «سازمان ملل حال در پی یافتن جانشینی برای کوفی عنان است. یکی از افرادی که احتمالاَ می‌تواند این ماموریت را ادامه دهد، مارتی آهتیساری، رئیس‌جمهور پیشین فنلاند است. این سیاستمدار سوسیال‌ دموکرات در زمینه حل نزاع‌های بین‌المللی دارای تجربه بوده و بدین خاطر صلح نوبل را نیز دریافت کرده است. اما گمان‌زنی محافل دیپلماتیک در نیویورک هنوز از سوی هیچ منبع رسمی تایید یا تکذیب نشده است.»


این سایت در ادامه نوشت: «وزیر امور خارجه قطر نیز اعلام کرد که برای موفقیت در سوریه باید تغییرات جدی در برنامه صلح عنان صورت گیرد. شیخ حامد بن جاسم آل ثانی تصریح کرد که هیچ یک از بند‌های شش ماده‌ای طرح عنان اجرا نشده است. مهمترین بند برنامه عنان برقراری آتش‌بس برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان دولت و مخالفان بود که عملاَ با تشدید درگیری‌ها این نخستین گام با شکست مواجه شد.وزیر امورخارجه قطر گفت: "اگر نماینده جدید سازمان ملل خواهان جلب همکاری و پشتیبانی اتحادیه عرب از خود است باید که برنامه صلح عنان تغییر یابد و ماموریت اصلی باید در راستای انتقال صلح‌آمیز قدرت در سوریه باشد." مقامات روسیه اعلام کردند که خواهان یافتن جانشینی برای کوفی عنان هستند و از اقدامات سازمان ملل در این زمینه پشتیبانی می‌کند. در مقابل برخی دیپلمات‌های غربی درباره ادامه ماموریت سوریه به شکلی کنونی تردید دارند.»

6.JPG

۱۳۹۱/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...