نسخه چاپی

كاهش وابستگی كشور به مصرف داروهای وارداتی

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، از كاهش وابستگی كشور به مصرف داروهای وارداتی در سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش هزینه های دارویی كشور كمتر از افزایش نرخ تورم بوده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند گفت: ارزیابی ما بر این است که در سال ۹۴ خوشبختانه وابستگی مان به داروهای وارداتی از نظر مصرف دارو کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین به طور کلی افزایش هزینه های دارویی کم تر از نرخ تورم در کشور بوده است و این مطلب نشان دهنده آن است که مصرف دارو در کشور سیر نزولی داشته است. یعنی ضمن کاهش هزینه داروهای وارداتی، داروهای تولید داخل نیز افزایش هزینه قابل توجهی نداشته استبه ویژه اینکه ما شاهد کاهش وابستگی به واردات دارو بوده ایم.

دیناروند در ادامه عنوان کرد: سهم داروهای وارداتی برای اولین بار از ۳ درصد کل باراز دارویی کشور کمتر شده و به حدودا ۲ درصد رسیده است که این خود یک رکورد محسوب می شود.

وی گفت: همچنین از نظر ارزی نیز تثبیت میزان واردات صورت پذیرفته یعنی دیگر افزایش ارز بری نداشته ایم و این دستاوردها در شرایطی بوده که کمبود های دارویی کشور نیز به خوبی مدیریت شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: البته هیچگاه ادعا نکرده ایم هرگز کمبود دارویی نداشتیم و ادعا هم نمی کنیم آن را به صفر خواهیم رساند اما امیدواریم که در سال ۹۵ وضعیت بهتر شود و ما بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که از معطلی و نگرانی مردم و جامعه پزشکی کاسته شود.

دیناروند در پایان افزود: در سال ۹۵ کمبودهای دارویی بگونه ای مدیریت خواهد شد که هم جامعه پزشکی و هم مردم به دارو های جایگزین دسترسی داشته باشند و درمان کسی معطل نشود.

۱۳۹۵/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...