نسخه چاپی

سید احمد رفیعائی كارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با نما:

رهایی از وابستگی‌ها شرط كلیدی در ایجاد اقتصاد مقاومتی است

كارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینكه عدم پایبندی غرب به تعهدات خود حتی در برجام گفت: باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم تا عدم وابستگی به كشورهای دیگر را داشته باشیم و تنها در این صورت بهترین وضعیت اقتصادی را می توان ایجاد كرد

سید احمد رفیعائی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با سایت خبری نما با تاکید براینکه امسال «اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل»یک امر است نه شعار، تصریح کردامسال رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی امر به اقدام و عمل کردند و همیشه ما چیزی را توصیه می کنیم که نباشد پس اقدام و عملی دیده نشده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه امر خصوصی سازی در بهبود وضعیت اقتصادی نقش مهمی دارد تشریح کرد: اگر وضعیت اقتصادی در حوزه اجرایی از قالب دولت خارج شود وبه سمت بخش خصوصی برود در بهبود وضعیت اقتصادی نقشی اساسی دارد.
رفیعائی با بیان اینکه با تحقق امر خصوصی سازی،سرمایه گذار برای حفظ سرمایه خود احساس مسئولیت می کند گفت: اگر سرمایه گذار چه با تخصص و چه بی تخصص بخواهد وارد حوزه های دولتی شود به طور قطع، برای حفظ جایگاه و مدیریت خود در آن مدت زمان کار انجام می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورت عدم خصوصی سازی،سرمایه گذار در حوزه های دولتی امکانات و اختیارات بسیار محدودی در زمینه تصمیم گیری ها در آن مجموعه دارد و ممکن است نتواند کار را به بهره برداری برساند.
وی با اشاره به اینکه امر خصوصی سازی سبب تلاش مضاعف سرمایه گذار برای ارتقای حوزه مربوطه و حفظ سرمایه خود می شود اظهار داشت: این تلاش ها با توجه به امکانات و اختیارات گسترده خود باعث به روز رسانی و در نهایت منجر به بهره برداری می شود واین روند به طور حتم در حوزه اقتصاد وعلی‌الخصوص اقتصاد مقاومتی تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.
رفیعائی با تاکید براینکه کشورمان به تنهایی توانایی لازم را در جهت بهبود اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد گفت: همان طور که در عرصه های مختلف مانند نظامی،هسته ای،پزشکی وغیره توانمندی خود را نشان دادیم و در جایگاه خوبی قرار گرفتیم، در عرصه اقتصاد نیز توانمندی لازم را داریم.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کسب توانایی لازم در عرصه های مختلف ثمره تحریم ها است تشریح کرد: پیشرفت در عرصه های مختلف را در روزهای تحریم بدست آوردیم.
وی با تاکید بر اینکه بهترین مسیر درجهت پیشرفت اقتصادی و به تبع آن عدم وابستگی به غرب ،اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: باید وابستگی ها به غرب را کم کرد تا جایی که محدود شود و کشورهای مختلف نتوانند از این وابستگی به عنوان اهرم فشار استفاده کنند.
رفیعائی با تصریح اینکه غربی ها حتی به تعهدات خود در برجام عمل نکردند اظهار داشت: از همان ابتدا هم برای همه روشن ومشخص بود که غرب به تعهدات خود عمل نمی کند ومقام معظم رهبری نیز این بی اعتمادی به غرب را بارها تکرار کردند چراکه تاریخ و سوابق غرب برای همگان مشخص بود که این تعهدها کاغذی است ولی عملی نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به این عدم پایبندی غرب به تعهدات خود حتی در برجام که از همان ابتدا هم مشخص بود باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم تا عدم وابستگی به کشورهای دیگر را داشته باشیم و تنها در این صورت بهترین وضعیت اقتصادی را می توان ایجاد کرد.
این فعال اقتصادی با تاکید براینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به طور مستقیم در پیشرفت کشورتاثیرگذار است تشریح کرد: تنها با تحقق اقتصاد مقاومتی است که وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می کند و حتی جایگاه کشور را در بین الملل حفظ می کند.
وی ادامه داد: صرف اینکه درنامه های خود اقتصاد مقاومتی را بنویسیم و یا در برنامه های تلویزیونی تیزر شود یا در تابلوهای شهری به صورت شعار نوشته شود فایده ای ندارد از قدیم هم مثالی زدند که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود پس باید در حوزه اقتصاد مقاومتی عمل کرد.
این فعال اقتصادی در تشریح نشانه های عملی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: چرخه های اقتصاد باید به حوزه های عادی خود برگردد وتقویت شود، در بخش واردات، کالاهای ضروری وکالاهایی که ما واقعا نمیتوانیم تولید کنیم وارد کشور شود،ارتقا کیفیت تولید داخلی وکاهش قیمت تولید داخلی داشته باشیم وهمه اینها امکان پذیر است چون تمام دنیا اینها را انجام دادند.
وی با اشاره به تاکیدات فراوان رهبر انقلاب در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: باتوجه به اینکه کشورمان از سوی کشورهای مختلف در زمینه اقتصاد تحت فشار است و همچنین با توجه به اینکه غربی ها امتحان خود را پس ندادند و بر هیچ کدام از قول و قرارهای خود پایبند نبودند به این نتیجه نهایی رسیدیم که اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور از این وضع بد اقتصاد است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار تحقق اقتصاد مقاومتی اگر شرایطی ایجاد شد که تحریم ها کمتر شود که خیلی خوب است اما دلیل بر این نشود که خود را از تحقق اقتصاد مقاومتی و دست یابی به تکنولوژی دور کنیم وفقط به عنوان یک جامعه مصرف گرا مطرح بشیم چراکه در اینصورت همیشه ما آسیب پذیر خواهیم بود.
وی با اشاره به دیدگاه پدافند غیرعامل گفت: در این دیدگاه نیز موضوع عدم وابستگی ها مطرح است چون با کم شدن وابستگی ها بومی سازی ایجاد می شود ودر نتیجه امنیت بیشتری از جمله امنیت اقتصادی ،اجتماعی ودر کل امنیت ملی مطرح می شود.


۱۳۹۵/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...