نسخه چاپی

روح الله ایزد خواه كارشناس مسائل اقتصادی درگفت و گو با نما:

مدل شكست‌خورده اقتصاد غربی نباید اجرا شود/ تحقق اقتصاد مقاومتی بدون اصلاح نظام مالی امكان‌پذیر نیست

عکس خبري -	مدل شکست‌خورده اقتصاد غربي نبايد اجرا شود/ تحقق اقتصاد مقاومتي بدون اصلاح نظام مالي امکان‌پذير نيست

یك كارشناس اقتصادی با بیان اینكه در نظام بانكی اسلامی پول كار نمی كند و پول یك ابزار است گفت: مبنا در بانكهای ما مانند غربی ها، تبادل پول است و تا وقتی كه نظام بانكی ما تغییر نكند بانكها نمی‌توانند اهداف و سیاست های اقتصادمقاومتی را محقق كنند.

روح الله ايزد خواه کارشناس مسائل اقتصادی درگفت و گو با سایت خبری نما در تشریح مشکلات نظام بانکی کشور گفت: در بانکها مبنا تبادل پول است نه پشتوانه توسعه یعنی درحال حاضر بانکها ماموریت عملیاتی که دارند مبادله پول است درحالی که بانک باید نقش موثری در توسعه داشته باشد و دلیل این مبنای غلط مدل قرار دادن نظام بانکی غربی است که اصالت را به پول می دهد.
وی با اشاره به اینکه مبنای بانکهای کشور پول است اظهار داشت: در حقیقت در عمل بانکها به جای ایجاد اشتغال،تولید فقر می کنند چراکه روز به روز میزان اقساط دهی به بانکها بیشتر می شود واین شاخص خوبی نیست.
این فعال اقتصادی با اشاره به سودهای سرسام آور وام های بانکی گفت: تا وقتی مانند نظام بانکی غربی اصالت با پول باشد بهره و نرخ بهره هم توجیه می شود.
وی ادامه داد: یک زمانی افرادی آمدند بنابرضرورت نظام بانکی را موجه کردند ولی کافی نبود و تنها با این راه نمی توان به اهداف کلانی اقتصادی خود برسیم.
ایزد خواه در تشریح ویژگیهای یک نظام بانکی سالم گفت: نظام بانکی باید تولید مدار،مردمی وعدالت محور باشد.
وی با بیان اینکه برخی مقررات و قوانین حاکم بر نظام بانکی ما باید تغیر کند تصریح کرد: نظام بانکی ما حتی با آنچه که در غرب امروز هم هست فاصله دارد یعنی ما نسخه های قدیمی نظام بانکی غرب را برداشتیم و اجرا می کنیم.
این استاد دانشگاه در همین زمینه تشریح کرد: به طور مثال امروز در دنیا صندوق های خطرپذیر در کنار بانکها فعال شدند و اجرا می شوند درحالی که در کشورما چنین صندوق هایی نداریم یا محسوس نیستند یا در کشورهای دیگر بانکهای توسعی کارهای توسعی می کنند اما در کشور ما فقط اسمی هستند و فعالیت محسوسی ندارند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه واحدهای کوچک و کارهای زودبازده در تحقق اقتصادی مقاومتی اولویت دارند تشریح کرد: بنگاههای کوچک و متوسط باید محوریت پیدا کنند چون می توانند اشتغال زایی بالا و نوآوری های متعددی ایجاد کنند .
ايزدخواه افزود: باتوجه به گستردگی کشور و تنوع استانها و با توجه به اینکه ساختار بنگاههای ما عمدتا کوچک و متوسط است،اولویت قرار دادن این واحدهای کوچک در تحقق اقتصاد مقاومتی اهمیت مضاعف پیدا می کند.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص راهکارهای اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از آن راهکارها الویت قرار دادن به واحدهای کوچک و متوسط است البته باید آن واحدهایی که تولیدی هستند باید اولویت قرار بگیرند و برآن تمرکز شود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه همواره واحدهای کوچک مشکل نقدینگی را دارند خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشتر تسهیلات بانکها به واحدهای بزرگ داده می شود در حالی که بیشتر این تسهیلات باید به واحدهای کوچک تعلق بگیرد.
وی با بیان اینکه تنها راهکار مالی واحدهای کوچک مربوط به بانکها نیست اظهار داشت: باید در این راستا تامین مالی مردمی نیز ایجاد بشود یعنی کسانی که پس اندازهای خرد در حد بیست یا ده میلیون دارند و نمی دانند از این پولها چگونه در جهت تولید استفاده کنند.
ایزد خواه در راستای ایجاد تامین مالی مردمی افزود: ما بتوانیم تجهیز سرمایه های خرد را راه اندازی کنیم تا مردم بتوانند منابع مالی کارهای تولیدی خود را تامین کنند به عنوان مثال صندوق های قرض الحسنه موجود درکشور می توانند در این راستا تاثیرگذار باشند و برای واحدهای کوچک تامین مالی کند.

۱۳۹۵/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...